یادداشت بابک صحرایی برای نماینده ملت

سیاست و کمدی با چاشنی تفکر

مفهوم چند بعدى اش را لايه به لايه به مخاطبش منتقل مى كند

تریبون هنر: نماینده ملت یک تراژدى _ کمدى تفکر برانگیز است که به شکل هوشمندانه اى با معیارهاى سیاسى روز جامعه منطبق شده. بازى هاى بسیار خوب بازیگرانش و ساختار منسجم کارگردانى و سوژه پردازى بسیار خوبش باعث شده با نمایشى روبرو باشیم که مفهوم چند بعدى اش را لایه به لایه به مخاطبش منتقل مى کند و در پایان لذت دلنشینى را از تماشایش احساس مى کنى

مجید مظفری با پیشینه ای درخشان در بازیگری، این بار روی صحنه تئاتر کارگردانی نمایشی را بر عهده گرفته که ما به ازای اجتماعی مشخصی دارد. جامعه تازه از شور و هیجان انتخابات گذر کرده. بحث های پیش و پس از انتخاب رئیس جمهور همچنان از داغ ترین مباحث جاری در بین مردم است و نماینده ملت هم روایت جامعه ای در همین شرایط است. اگرچه اصل نمایشنامه، نوشته یک نمایشنامه نویس اروپایی است اما سجاد افشاریان در بازنویسی اش، آن را به شکل مناسبی ایرانیزه کرده. کاراکترها همچنان اسامی غربی دارند اما فکت ها و اشاره ها به اتفاقات شاخص مربوط به انتخابات در ایران است

مجید مظفری در کارگردانی نماینده ملت توانسته موفق عمل کند. او تراژدی جاری در قصه را به خوبی با چاشنی طنز پیش می برد و می تواند مخاطب را تا آخرین لحظه همراه خود نگه دارد. مخصوصا که ایفاگر نقش اصلی نمایش نیز است و با مجید مظفری تازه ای روی صحنه مواجهیم. رگه هایی از فرم بازیگری مجید مظفری در نماینده ملت را شاید سال ها پیش در فیلم سرخ پوستها به کارگردانی غلامحسین لطفی دیده باشیم. آنجا که شب در سالن تئاتر با دوستانش به عیش و نوش می پردازد و سرخوشانه می رقصد. آن مجید مظفری را سالهاست که ندیده ایم. حالا در نماینده ملت، مجید مظفری ای را می بینیم که آمیخته ای از مسافران و سگ کشی و جنگ نفت کش ها و سرخ پوستها و سازش است که بسیار هم دوست داشتنی است

نیکی مظفری، دختر مجید مظفری نیز به عنوان بازیگر و همچنین تهیه کننده این نمایش حضور موفقی در نماینده ملت دارد. او از فرصت پیش آمده به خوبی برای به رخ کشیدن توانایی های بازیگری اش استفاده کرده. او به شکل هوشمندانه ای توانسته ملودی، دختر سر به هوا و البته امروزی قصه را با تمام ابعاد درونی اش را بازی کند و همذات پنداری و توجه مخاطب را برانگیزد.

در کل می شود گفت تمام بازیگرهای نماینده ملت با توانایی قابل اعتنایی روی صحنه ظاهر می شوند که از یک سو مربوط به توانایی ذاتی آنها در بازیگری است و از سوی دیگر به کارگردانی خوب مجید مظفری و قصه منسجمش مربوط می شود. بهنام شرفی، سوسن پرور و دیگر بازیگرهای نماینده ملت همگی از بهترین های عرصه تئاتر هستند که در نماینده ملت دور هم جمع شده اند

در کل نماینده ملت نمایشی است که قصه ای جذاب با مفهومی عمیق را به خوبی روایت می کند و دیدنش می تواند خاطره ای خوش را در ذهن مخاطبش به یادگار بگذارد

بابک صحرایی

خرداد ۱۳۹۶

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

  • عصبانی نیستم
    عصبانی نیستم؛ بُمبی که خنثی شد
    یادداشتی از سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: این همه کش و قوس؟این همه شاخ و شانه کشیدن؟این همه دلخوری و قُلدری؟ارزشش را داشت؟ این همه ترس؟ این همه لج بازی؟این همه امضای بی اعتبار؟ارزشش را داشت؟ فیلم “عصبانی نیستم” از رضا درمیشیان بعد از چهار سال سر و صدا ، بالاخره بهار امسال به اکران […]

رضا صادقی مدیون

مغزهای کوچک زنگ زده

آخرین بار کی سحر را دیدی

چراغ های ناتمام

شعله ور