Ad

از محمد نوری تا بابک جهانبخش

تهران شب از تو دور است؛ خواننده هایی که از تهران خوانده اند

بهنام مظاهری _ عجیب نیست اگر یک شاعراز کوچه پس کوچه های شهرش بسراید و یک آهنگساز روی آن ملودی بسازد و خواننده ای هم آن را بخواند. خواندن از شهر و محل زندگی و کوچه خیابان هایی که هر روز از آنها عبور می کنی آنقدر ها هم تعجب ندارد. وقتی در شهری زندگی می کنی که بیشترین جمعیت را بین دیگر شهرهای کشورت دارد و در عین حال یکی از بزرگترین شهرهای دنیا هم محسوب می شود؛ تعداد هنرمندانی که در آن زندگی می کنند هم مطمئنا بیشتر می شود و قطعا خواننده ها؛ موزیسین ها و ترانه سرایان بیشتری هم در آن شهر نفس می کشند. در چنین شرایطی مسلما تعداد آهنگ هایی که در وصف آن شهر و لوکیشن هایش خوانده می شود هم بیشتر از حد معمول است در این شماره پرونده ای آماده کردیم که در آن به بررسی قطعاتی می پردازیم که از قدیم تا امروز در وصف تهران؛ خیابان ها؛ محله ها؛ نوستالوژی ها؛ حسن ها؛ معظلات و… خوانده شده. مسلما تعداد این قطعات بیشتر از آن است که در یک پرونده دو صفحه ای جا شود چرا که اکثر خوانندگان قدیمی و حال حاضر از این شهر خوانده اند. از علیرضا قربانی گرفته تا ساسی مانکن! سعی مان بر این بود که ترین های این قطعات را از میان انبوهی از آهنگ هایی که با مضمون تهران خوانده شده را پیدا کنیم و درباره اش بنویسیم. پس این شما و این هم پرونده ای درباره یک شهر پر از ملودی.

 

محمد نوری

شبهای تهران؛ زیبا زیبا؛ زیباترین شب های دنیاست
محمد نوری؛ خواننده پاپ کلاسیک ایرانی که جزو چهره های ماندگار هم به شمار می رود و بیشتر ما او را با قطعاتی همچون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» و… می شناسیم در سال ۱۳۸۸ آلبوم « جاودانه با عشق» را توسط انتشارات سروش به بازار فرستاد. در این آلبوم ترانه ای به نام « شب های تهران » وجود داشت که بعدها به یکی از محبوب ترین قطعات او تبدیل شد. این قطعه همکاری مشترکی از محمد نوری و محمد سریر( آهنگساز و موسیقی دان ) بود که تصویری زیبا و نوستالوژیکی از تهران را به مخاطبش القا می کند. نوری یک سال پس از انتشار این آلبوم در گذشت.

 

امیر کریمی
تهران همیشه نور است
بدون شک یکی از معروف ترین قطعاتی که تا به حال با مضمون تهران تولید شده متعلق به امیر کریمی است. او که به نوعی شهرتش را مدیون قطعه «تهران» است در سال ۱۳۷۸ آلبومی تحت عنوان «غریبه» را توسط انتشارات سروش به بازار فرستاد و بعد از آن بود که تک قطعه «تهران » او در طول روز بارها و بارها از شبکه ۵ (تهران) سیما پخش می شد و به همین واسطه هم نامش سر زبان ها افتاد. این قطعه توسط محمد رضا چراغعلی آهنگسازی شده و ترانه آن هم سعید امیر اصلانی سروده که با گذشت ۱۶ سال از انتشارش هنوز که هنوز است از خاطر مردم پاک نشده و گه گداری زیر لب همه ما زمزمه می شود.

 

بابک جهانبخش

تهران برای خنده هات لحظه شماری می کنه
بدون شک می توان این ترانه بابک جهانبخش را یکی از عاشقانه ترین آهنگ هایی محسوب کرد که تهران در آن نقش پر رنگی دارد. جهانبخش این قطعه را بیش از یک سال پیش منتشر کرد و آمار دانلود ها نشان می دهد که این کار با استقبال زیادی مواجه شده. ترانه این قطعه را مهرداد هادیان سروده؛ ملودی اش برای بابک جهانبخش است و تنظیم آن هم بر عهده امیر حسین اویسی بوده.

 

بمرانی بندر تهران
در بندر تهران
تک قطعه «در بندر تهران» که همین امسال و در آلبوم «مخرج مشترک» گروه بمرانی منتشر شد عجیب ترین و سورئال ترین تصویر از تهران را به مخاطبانش ارائه داده. در قسمت ابتدایی این قطعه بهزار عمرانی (خواننده گروه) اینطور می خواند:« در بندر تهران؛ به غروب های بی تو؛ به کشتی ها؛ نفتکش ها؛ نگاه می کنم» این قطعه که ظرف مدت کوتاهی به یکی از جدی ترین و پر مخاطب ترین قطعات این گروه تبدیل شد توسط سجاد افشاریان( نویسنده و استند آپ کمدین برنامه خندوانه) سروده شده.

 

محسن چاوشی
دریا واسه کشتیای بی سرنشین جا نداره
پس من چرا غرق بودم تهران که دریا نداره
محسن چاوشی یکی از متفاوت ترین خواننده های موسیقی پاپ ایران است و تا کنون هم بارها و بارها این را در موسیقی اش ثابت کرده. چاوشی حدود دو سال پیش تک قطعه متفاوت «همسایه» که مضمونی عاشقانه داشت را منتشر کرد. اما نکته جالب این بود که در ترجیح بند این ترانه تهرانی متفاوت از آنچه تا کنون درباره اش شنیده ایم به تصویر کشیده شده بود و همین امر باعث شد تا این ترجیح بند در ذهن مخاطبین چاوشی جا بگیرد و بعد از مدتی کپشن عکس ها و استاتوس های بسیاری از طرفداران او شود. این قطعه یکی از محبوب ترین قطعات چاوشی است که توسط حسین صفا سروده شده و آهنگسازی و تنظیم آن هم بر عهده خود چاوشی بوده.

 

پالت

شهرمن از شمال با خاطره هایش می خوابد؛ از جنوب با رویاها

«تهران اسمایل» یا همان «لبخند تهران» نام اثری از گروه پالت است که در آخرین و جدیدترین آلبومشان « شهر من بخند» که همین امسال منتشر شد جا گرفته است. این قطعه را امید نعمتی (خواننده گروه پالت) سروده و تنظیم ارکسترال آن هم بر عهده اعضای گروه و بهنام ابولقاسم بوده . امید نعمتی و گروهش در این قطعه تصویری حقیقی و قابل درکی از تهران را با شاعرانه ترین حالت ممکن به مخاطبانش ارائه می دهد. «لبخند تهران» بدون شک یکی از محترم ترین آثاری است که تا کنون با مضمون شهر (تهران) تولید شده. امید نعمتی در خصوص این آلبوم می گوید:« مفهوم شهر همیشه برایم جذاب بود. حتی در کنسرت دو سال پیش از آلبوم “شهر من بخند” ما در بک راند استیجمان ویدئو هایی از شهر تهران پروجکت می شد. من فکر می کنم مفاهیمی را که ما در قالب شهر به آن پرداختیم مفاهیمی است که در همه شهرهای دنیا معنی پیدا می کند و نمی توان آن را مربوط به نقطه و یا جغرافیای خاصی دانست.»

 

رضا یزدانی

پایتخت دود و گوگرد
رضا یزدانی بدون شک بیتشرین قطعات را چه مستقیم و چه غیر مستقیم درباره تهران خوانده است. او تنها در آلبوم «پرنده بی پرنده» که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد سه قطعه «کافه نادری»؛ «جردن» و «لاله زار» را به تهران اختصاص داده بود. ترانه های آلبوم «پرنده بی پرنده» از یغما گلرویی و آهنگسازی قطعات هم کار دست خود رضا یزدانی بود. او بعد ها تیتراژ فیلم سینمایی «طهران تهران» از ساخته های مشترک داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور را در سال ۱۳۸۸ با همین نام خواند و مورد استقبال مخاطبانش هم قرار گرفت. ترانه طهران تهران را اندیشه فولادوند سروده و آهنگساز این قطعه هم خود یزدانی بود. یزدانی بعدها و آلبوم «ساعتا خوابن» هم تک قطعه ای را به نام «تهران گردی» خواند که در آن به لوکیشن های خاطره انگیز تهران اشاره می کرد. ترانه این قطعه از علیرضا باران و آهنگساز آن خود یزدانی بود.

 

 

کامران رسول زاده
تهران تمام آرزوهامو ازم دزدید
یکی از غم انگیزترین ترانه هایی که تا به حال درباره تهران سروده شده قطعه «تهران» کامران رسول زاده است. رسول زاده که این آهنگ را در آلبوم «دستای نامحرم» قرار داده؛ خودش به این امر معتقد است که ترانه تهرانش یکی از غم انگیزترین ترانه هایی است که تا امروز سروده. او در این قطعه تهران و معظلات اجتماعی اش را با بیانی شاعرانه نقد می کند و از نکات منفی این شهر می گوید. ترانه و ملودی این قطعه را کامران ساخته و خواننده این اثر هم خود او است. آلبوم «دستای نامحرم» سال پیش به بازار آمد.

 

سینا حجازی
اینجا زمین بخوری کسی بهت نمی خنده
سینا حجازی شاید تنها خواننده ای باشد که طنز آمیز ترین قطعه را درباره شهر تهران خوانده. تک آهنگ «تهران» او تقریبا دو سال پیش منتشر شد و به سرعت جایش را در دل مخاطبینش باز کرد. حجازی در این آهنگ تهران ایده آلی را به تصویر کشیده و به خوبی با استفاده از تکنیک نعل وارو و با لحنی کنایه آمیز از مشکلات و معضلات این کلان شهر می گوید. ترانه؛ ملودی و تنظیم این آهنگ توسط خود سینا انجام شده و به جرات می توان گفت «تهران» یکی از بهترین قطعات او تا به امروز محسوب می شود.

 

مرتضی احمدی

گله از چرخ ستمگر بکنم یا نکنم؟
زنده یاد مرتضی احمدی؛ بازیگر قدیمی سینما و تلوزیون که علاوه بر حرفه بازیگری اش دوبلور و خواننده توانایی هم بود سه مجموعه آلبوم تحت عنوان «صدای طهرون قدیم» را در زمان حیاتش منتشر کرد و بدون شک می توان لقب ریتمیک خوان ترین خواننده ای که تا به حال از تهران خوانده را به او داد. او با صدای دوست داشتنی اش تا کنون اکثر ترانه های فولک قدیمی تهران را بازخوانی کرده و توانسته آنها را در سه مجموعه منظم؛ به گوش بچه های نسل جدید برساند. شاید بهترین توصیف از مرتضی احمدی توصیفی باشد که بهرام بیضایی از او کرده :« آن مرد گنجی در سر دارد / که میان شما پخش می‌کند. / گنج مردم نادار؛ / مردمان دریغ شده! / گنجی از ناداری / گردآوری شده از روزمرگی / در جهان رو به دگرگونی! / آن مرد سرود گمشده می‌خواند؛ / تازیابد خود بی خویشِ خویش را / در بَم و زیرهای آن؛ / در تهران گمشده»

 

منبع: تریبون هنر

 

تهران

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۹ تیر ۱۳۹۵

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad