Ad

صبح دوم مهرماه 1396

نادر گلچین با نوای مرغ سحر به خانه ابدی اش بدرقه شد

+ گزارش تصویری اختصاصی تریبون هنر از مراسم تشییع نادر گلچین

تریبون هنر: مراسم تشییع نادر گلچین با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان برگزار شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری نادر گلچین صبح دوم مهرماه ۱۳۹۶ در محوطه تالار وحدت برگزار شد
کامبیز روشن‌روان – آهنگساز – در مراسم تشییع نادر گلچین گفت: من هر وقت به این محوطه زیبا می‌آیم، متأسفانه شاهد این هستم که باید یکی از هنرمندان عزیز را بدرقه کنیم. امیدوارم این محل روزی به محلی برای تجلیل از هنرمندان تبدیل شود.

او ادامه داد: نادر گلچین جزو معدود شخصیت‌های موسیقایی بود که هیچ‌وقت ندیدم از شرایطی که در آن گرفتار است، گله کند. او همیشه در حال شعر خواندن بود و از زیبایی‌ها سخن می‌گفت. یادم هست در چند مورد، شعرهای طویل ۱۰۰ بیتی را خواند که همه را بَر بود که این موضوع برای کسی در آن سن و سال حیرت‌انگیز است؛ اما شاید به‌خاطر سابقه تئاتری‌ بودنش همه جزئیات را در ذهن داشت.

روشن‌روان گفت: من بارها شاهد بودم، او از کسانی تعریف می‌کرد که من تا به حال اسم آن‌ها را نشنیده بودم و فکر می‌کردم رابطه آن‌ها با گلچین خوب نیست. من هیچ‌گاه ندیدم او از کسی بد بگوید و اظهار نارضایتی کند. امیدوارم هنرمندان موسیقی سرزمین‌مان در منزلت و جایگاهی قرار بگیرند که جایگاه واقعی یک هنرمند است.

این آهنگساز تأکید کرد: یک هنرمند همیشه در دل‌ها زنده است و خواهد بود.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا نوربخش – خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی ایران – نیز گفت: من در دو نوبت درباره ویژگی‌های آوازی و هنری نادر گلچین سخن گفتم؛ اولین‌بار در مراسم تجلیل از او توسط سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران که حدود ۱۰ -۱۲سال پیش برگزار شد و دومین‌بار سال گذشته در تالار وحدت تهران.

او ادامه داد: نادر گلچین از استعدادهای کم‌نظیر آواز ایران و از معدود افرادی بود که با وجود این‌که مکاتب آوازی را درک نکرده و به کلاس استادان بزرگ نرفته بود، به مرتبه‌ای رسیده بود که سبک و سیاق ویژه خود را داشت. کمتر کسی را داریم که کلاس آواز نرفته باشد، اما بتواند به بهترین شکل آواز بخواند. چیزی که امروز در موسیقی ایران گم شده است.

این خواننده اظهار کرد: می‌خواهم به نسل خوانندگان جوان امروز ایران هشدار بدهم، امثال گلچین، راهی که او رفت و استفاده‌ای که از آثار بزرگان کرد، بهترین الگو برای آن‌هاست. بسیاری هستند که سه – چهار صفحه رزومه از کلاس‌هایی دارند که پیش استادان قابل توجهی تعلیم دیده‌اند، اما کار قابل توجهی را ارائه نمی‌کنند. گلچین درک زیبایی‌شناسانه‌ای از نظر دریافت شعر، تلفیق شعر و موسیقی و مدیریت صدا داشت.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه گفت: ویژگی مهم‌تر او، شخصیت آرام و باوقارش بود. گلچین طبع بی‌نیازی داشت و هرگز ندیدم خواسته‌ای داشته باشد. او مهربان و با شخصیت بود و هیچ‌گاه ندیدم از کسی بدگویی و انتقاد کند. این ویژگی‌های او باید برای همه ما درس و الگو باشد.

سپس فریدون شهبازیان – آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران – که آخرین آلبوم زنده‌یاد گلچین با نام «گریز» به آهنگسازی او منتشر شده است، گفت:‌ ابتدا صمیمانه‌ترین تسلیت‌هایم را برای سفر بهشتی دوست عزیزم به خانواده او و مردم ایران تقدیم می‌کنم. ۵۰ سال از رفاقت من و نادر گلچین می‌گذرد. زمانی که من برنامه «گل‌های تازه» را تهیه می‌کردم، از او برای اجرا دعوت کردم.

او ادامه داد: دومین کاری که روی شعر نو ساختم «گریز» نام داشت و روی اشعار امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) آهنگسازی شده بود. من عادت به تعریف بیهوده از کسی ندارم و نیاز نیست بگویم گلچین خوب بود، کسی نمی‌توانست بهتر از او این کار را انجام دهد. او با همه وجودش می‌خواند و آنقدر محفوظات و سواد ادبیات داشت که لازم نبود درباره موسیقی و شعر با او صحبت کنم.

شهبازیان بیان کرد: گلچین و همسرش شرکت «اوج» را راه‌اندازی کردند و زمانی که او دست به کارهای موسیقیایی می‌زد، زیر نظر من آن‌ها را تولید می‌کرد. فرزندان او نیز با من بزرگ شدند و هفته‌ای چند بار آن‌ها را می‌دیدم. متأسفانه این اواخر به‌دلیل تألمات روحی خودم، نتوانستم به او سر بزنم. ما خواننده‌ای را از دست دادیم که شاید سال‌ها طول بکشد نظیر او را پیدا کنیم و شاید این اتفاق اصلا نیفتد.

سپس فاضل جمشیدی – خواننده – پشت تریبون رفت و گفت: تصنیف «مرغ سحر» به نوعی سرود ملی و فرهنگی ماست. نادر گلچین روزی به من گفت، چقدر خوب است در مراسم تشییع این اثر را بخوانند. حالا من از حاضران خواهش می‌کنم بخشی از «مرغ سحر» را با هم بخوانیم.

در ادامه حاضران همراه جمشیدی، شروع به خواندن کردند: مرغ سحر ناله سر کن، داغ مرا تازه‌تر کن / ز آه شرربار این قفس را / برشکن و زیر و زبر کن…

سپس مرجانه گلچین – بازیگر و برادرزاده نادر گلچین – به حاضران گفت: خانواده ما از نظر تعداد، خانواده بسیار کوچکی است؛ اما امروز با وجود دل‌های عاشق شما فکر می‌کنم باید خانواده بزرگ گلچین را معرفی کنم. امروز جای دختران او و خواهرم منیژه خالی است.

او با اشاره به این‌که قرار است نادر گلچین در طبقه فوقانی مزار دخترش به خاک سپرده شود، ادامه داد: فکر می‌کنم از همه خوشحال‌تر نادیای عزیز (بازیگر و دختر نادر گلچین که پنج سال پیش درگذشت) باشد، زیرا امشب مهمان عزیزی را در خانه ابدی‌اش پذیرایی خواهد کرد.

گلچین اظهار کرد: من این ضایعه را به همه تسلیت می‌گویم و متأسفم عموی نازنینم بخش عمده‌ای از عمرش را ناخواسته خانه‌نشین شد و صدای او زمانی پخش شد که دیگر دکترها به او اجازه خواندن نمی‌دادند.

او اضافه کرد: خوشحالم این استاد بزرگ امروز از صحنه تالار وحدت، جایی که بارها مورد تشویق قرار گرفت، راهی دیار ابدی می‌شود. خواهشم از شما این است که پیکر او را آنچنان که لایق تشویق است و با صدای کف زدن‌های خود، بدرقه کنید.

سپس حاضران با تشویق‌های خود، نادر گلچین را به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کردند. در این مراسم کسانی مانند شهرام ناظری – خواننده -، داود گنجه‌ای – نوازنده -، فرزاد طالبی – مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد -، عبدالحسین مختاباد – خواننده -، پری ملکی – خواننده -، حسن اکلیلی – بازیگر تئاتر -، بیژن بیژنی – خواننده – حضور داشتند.

مراسم ختم این هنرمند، چهارشنبه پنجم مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در مسجدجامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

نادر گلچین که یک‌ماه به‌دلیل تشدید بیماری ریوی در بیمارستان گاندی تهران بستری بود، جمعه، ٣١ شهریورماه ایست قلبی کرد و درگذشت.

او در سال ۱۳۱۵ در شهر رشت متولد شد. گلچین پس از آمدن به تهران در سال ۱۳۳۹ با اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر همکاری کرد. او همچنین از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۲ در رادیو ایران فعالیت داشت.

در ادامه می توانید عکس های محسن فاتح پور از مراسم تشییع نادر گلچین را به صورت اختصاصی در تریبون هنر ببینید

 

تاریخ انتشار :۲ مهر ۱۳۹۶

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad