اختصاصی تریبون هنر

گزارش ویدئویی مفصل و تماشایی از کارگاه ترانه بابک صحرایی با حضور سیامک عباسی و همراهی امین قباد

+همراه با اجرای زنده موسیقی

تریبون هنر: گزارش ویدئویی مفصل و تماشایی کارگاه ترانه بابک صحرایی با حضور سیامک عباسی و همراهی امین قباد را در تریبون هنر ببینید

سیامک عباسی هفته گذشته مهمان کارگاه ترانه بابک صحرایی بود و مباحث مهمی در زمینه ترانه و موسیقی را مطرح کرد

گزیده ای از گفته های سیامک عباسی، بابک صحرایی و امین قباد در این جلسه از کارگاه ترانه به قرار زیر است:

 

سیامک عباسی:

_ اگر می خواهیم ترانه بنویسم فکر می کنم بهتر است که با کد بنویسیم. یعنی سوژه خاص و پرداخت خاص داشته باشیم. این اتفاق باعث می شود که ترانه بیشتر به یاد ما بماند.

 

_ واقعا لزوم ندارد اینهمه از درد و بدبختی صحبت کنیم. وقتی موضوع تلخ و سیاهی را برای نوشتن انتخاب می کنید بخش زیادی از جامعه و مخاطب را درجا از دست می دهید

_ ما در ذهن خود درباره یک سری مسایل به خودمان حق می دهیم اما در واقع به لحاظ روانشناختی حق نداریم ولی چون از بچگی تا الان اینگونه فکر کرده ایم این حق را به خودمان می دهیم و آن را وارد ترانه مان هم می کنیم

_ در ترانه های مان حکم صادر می کنیم اما خودمان آگاهی و شناخت درستی از این حکم نداریم

_ کافه نشینی در فرهنگ ما نیست. یک ژست روشنفکری کاملا فیک است. چرا انقدر در ترانه ها از کافه نشینی نوشته می شود؟

_ کلیپ می سازند و در آن خواننده سوار مازاراتی است. بعد خواننده را در خیابان سوار بر بی آرتی می بینیم

_ نیاز مخاطب این نیست که ببیند شما چقدر شاعری. خیلی وقت ها ترانه سراها برای کل مل با دیگر ترانه سرا ترانه خود را می نویسند و به نیاز مصرفی مخاطب توجه نمی کنند

_ معتقدم اگر امروز ابتذال می بینیم تقصیر خودمان است. انقدر آمدیم ماجرا را پیچیده و تکنیکال کردیم که مخاطب نفهمید و اثر را درک نکرد

_ ساده بنویس و حرف مهمی بزن

_ معتبرترین و محترم ترین آرتیست موسیقی پاپ فارسی از ۵۰ سال پیش تا الان همچنان فرهاد مهراد است. آثارش همگی دارای کلام ساده ای هستند

_ شما هرچه جلوتر می روی و سن ات بیشتر می شود جدی تر می شوی. فان زندگی ات پایین می آید و فکر زندگی ات بالاتر می رود

_ اکثر ترانه هایی که می شنویم فقط برای یک موقعیت است. اکثرا از تنهایی ها و ناراحتی ها نوشته می شود. نه فقط فکرهای عاشقانه، بلکه همه فکرهایتان را بنویسید

_ همه ما که آرتیستیم یک رگه هایی از غیرنرمال بودن داریم که آرتیست شدیم. همین غیر نرمال بودن است که به آرت (هنر) تبدیل می شود

 

بابک صحرایی:

_ چند سالی است که مد غلطی در ترانه ایجاد شده

_ آنچه که می نویسیم حتی اگر خیلی از زندگی ما دور باشد تجربه اش خواهیم کرد

_ تاریخ ترانه نوین را وقتی مرور می کنیم اکثرا به بغض ها و دردها پرداخته شده. به نوشتن بخش های روشن زندگی نیاز داریم

_ ترانه ای که به عشق های مثلثی می پردازد و حضور رقیب را می پذیرد دارای نگاه زنانه است و مردها با چنین ترانه ای همذات پنداری نمی کنند

_ با کلمه جدید شعر ما به روز نمی شود. اندیشه جاری در ترانه است که باعث به روز بودن و نوآوری می شود

_ ترانه اجتماعی نوشتن بسیار دشوار است و کار هر کسی نیست. نیازمند یک دانش بسیط در آن حوزه ای است که داریم می نویسیم

_ متاسفانه بخش عمده ای از ترانه های اجتماعی ما، شعار است. شعارهای کلیشه ای که چندین دهه است دوره اش گذشته است

 

امین قباد:

_ ترانه باید مضمون تازه ای داشته باشد

_ مثل عکاسی باشید که عکسش را از زاویه ای می گیرد که همه را متعجب می کند

 

گزارش ویدئویی مفصل (۷۰ دقیقه ای) از کارگاه ترانه بابک صحرایی با حضور سیامک عباسی و همراهی امین قباد به همراه اجرای زنده موسیقی را در تریبون هنر ببینید

 

 

 

 

 

دانلود ویدیو
مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام پست الکترونیک وب سایت




یادداشت آرشیو

  • چرچیل
    نقد فیلم چرچیل به قلم بابک صحرایی
    اگه می تونستم خودمو ترک می کردم
    دروغی که در روایت تاریخ پنهان مانده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرچیل به کارگردانی جاناتان تپلیتسکی تصویر تازه ای از این سیاستمدار عجیب نشان می دهد. چرچیل در ایران یک نماد و استعاره ای منفی از زیرکی همراه با نیرنگ است و اسمش چندین دهه است که در فرهنگ ایران تبدیل به یک صفت شده و هنوز […]

  • رپ فارسی
    یادداشت بابک صحرایی در نشریه چلچراغ درباره رپ فارسی
    بابک صحرایی: رپ فارسی در بخش اجتماعی را بسیار ارزشمند می دانم
    یاس سرآمد جریان رپ اجتماعی است

    تریبون هنر: بابک صحرایی در یادداشتی که در نشریه چلچراغ منتشر شده است به تحلیل رپ در موسیقی ایران پرداخته است یادداشت بابک صحرایی را می توانید در تریبون هنر بخوانید: موسیقی رپ در ذات قرار است خاستگاه بخش مهمی از اعتراض های اجتماعی باشد. اعتراضی که گستاخانه و بی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره «جنگ برای سیاره میمون ها»
    رستگاری سه گانه سیاره میمون ها
    روایت زوال انسان در جنگ با ذات خود و طبیعت

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: «جنگ برای سیاره میمون ها» استثنایی در سینمای سرگرم کننده و به اصطلاح بلاک باستر هالیوود است. فیلمی که اگرچه در ظاهر قسمت سوم فیلم های «سیاره میمون ها» است اما در حقیقیت در قالب جنگ میان انسان ها و میمون های هوشمند در دوران […]

  • جواد طوسی
    یادداشت جواد طوسی درباره فیلم سوزی این روزها
    بیا که آتیش زدم به فیلمم!
    با یک جامعه غرغرو طرفیم

    تریبون هنر _ جواد طوسی: یک زمانی در صفحه حوادث روزنامه ها با تیتر درشت می خواندیم، فلانی «خودسوزی» کرد. حالا به مناسبت های مختلف با این واژه بازی می کنند که «فیلم سوزی»، نمونه دم دست اخیرش است. البته در دهه ۶٠ در اوج تعصبات انقلابی برای دفن ابتذال […]

  • american made
    درباره ساخت امریکا : ساخته داگ لیمان
    امر محرمانه ای وجود ندارد!
    دیکتاتوری های کوچک جنایت می کنند

    تریبون هنر _ عبدالرضا منجزی: وقتی گری وب خبرنگار گمنام “سن خوزه مارکوری نیوز “در دهه نود مدعی این شد که کاخ سفید و روسای سیا نقش جدی و موثری در موضوع قاچاق کوکایین به خاک امریکا داشته اند ، کمتر کسی موضوع را جدی گرفت.وبز اما می دانست که کاخ […]

فراخوان کشف صدای تازه

امیرعباس گلاب بریم دریا

سیامک عباسی کوه

آرش و مسیح زدی پر

مانی رهنما آتش دریا