به صورت رسمی اعلام شد

کیت بلانشت رئیس هیئت داوران کن ۲۰۱۸ شد

بلانشت هفتمین زنی است که رئیس داوران کن می شود

تریبون هنر: «کیت بلانشت» بازیگر برنده اسکار استرالیایی در حالی به عنوان رئیس هیئت داوران کن ۲۰۱۸ انتخاب شده که پیش از این ۷ سینماگر زن دیگر نیز فرصت حضور در راس داوران این رویداد مهم سینمایی را داشته‌اند.

«اولیویا دی هاویلند» هنرپیشه بریتانیایی-آمریکایی برنده اسکار اولین زنی است که در تاریخ جشنواره کن و در سال ۱۹۶۶ در راس هیئت داوران رقابتی این رویداد سینمایی قرار گرفت و در سال‌های پس از آن نیز «سوفیا لورن» (۱۹۶۶)، «اینگرید برگمن» (۱۹۷۳)، «ژان مورو» (۱۹۷۵) و (۱۹۹۵)، «ایزابل آجانی» (۱۹۹۷)، «لیو اولمان» (۲۰۰۱) و «جین کمپیون» (۲۰۱۴) دیگر سینماگران زنی هستند که پیش از «کیت بلانشت» به عنوان رئیس هسئت داوران جشنواره کن انتخاب شده‌اند.

کاترین الیز بلانشت معروف به کیت بلانشت (زاده ۱۴ مه ۱۹۶۹) بازیگر سینما و تئاتر استرالیایی است. وی در طول دوران بازیگری‌اش توانسته تحسین بسیاری از منتقدین را کسب کند و همچنین جوایز بسیاری شامل ۲ جایزه اسکار، ۳ جایزه انجمن بازیگران فیلم، ۳ جایزه گلدن گلوب و ۳ جایزه بفتا را ازآن خود کرده است

وی اولین بار با بازی در فیلم الیزابت و نقش‌آفرینی به عنوان الیزابت یکم توانست شهرت جهانی پیدا کند. بخاطر این بازی، بلانشت موفق به کسب یک جایزه بفتا و گلدن گلوب شد و همچنین برای اولین بار نامزد دریافت جایز اسکار گردید. از دیگر نقش‌های بسیار تاثیرگذار وی می‌توان به نقشش در فیلم هوانورد به کارگردانی مارتین اسکورسیزی اشاره کرد. بازی در این فیلم نیز موجب موفقیت بسیاری برای او شده و جوایزی چون جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت نمود. در سال ۲۰۱۳ کیت بلانشت در فیلمی به کارگردانی وودی آلن تحت عنوان یاسمن آبی ظاهر شد که این فیلم نیز برایش جایزه‌ای چون اسکار بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد. و یکی از شش بازیگر زن تاریخ است که موف به کسب جایزه اسکار هم در بهترین بازیگری و هم در نقش مکمل شده است.

از دیگر فیلم‌های شناخته شده بلانشت می‌توان به فیلم ارباب حلقه‌ها (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳) به کارگردانی پیتر جکسون، یادداشت‌هایی بر یک رسوایی (۲۰۰۶)، بابل (۲۰۰۶)، من آنجا نیستم (۲۰۰۷)، ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸)، مورد عجیب بنجامین باتن (۲۰۰۸) و هابیت (۲۰۱۲ و ۲۰۱۴) اشاره نمود.

کیت بلانشت در عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر نیز بسیار فعال است و کارنامه بسیار درخشانی دارد. وی و همسرش، اندرو آپتون، هردو در این عرصه فعال هستند.

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • آن سوی ابرها
    فیلم تازه مجید مجیدی
    نگاهی به آن سوی ابرها
    محصول مشترک ایران و هنر

    تریبون هنر: فیلم تازه مجید مجیدی داستان خواهر و برادری است که مدتی از هم دور بوده‌اند اما ماجرایی تازه، دوباره سرنوشت آنها را به هم گره می‌زند. این فیلم در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی است. نکته‌ها: – مجید مجیدی دو سال بعد از پروژه‌ی عظیم […]

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]