Ad

از بُمبِ پیمانی تا مصادره ی عطارانی!

منهای سیمرغ؛ مردم چه می پسندند؟

امیدواریم امسال با فیلم های غیرقابل پیش بینی،حسابی شگفت زده شویم

تریبون هنر: جشنواره فیلم فجر است و سیمرغش! حرفی در این نیست ولی بارها و بارها(تقریباً همیشه) ثابت شده که سلیقه ی داوران جشنواره با سلیقه ی عام، یا بهتر است بگوییم با ذائقه ی مردم فاصله ی قابل توجهی دارد.در جشنواره ی سی و ششم با اسامی افراد و فیلم هایی مواجه هستیم که حسّ جوان تری را نسبت به سال های قبل به ما انتقال می دهند! پس می توان انتظار داشت که این فیلم ها به مراتب شاداب تر و مردمی تر باشند.
از یک زاویه می توان فیلم جدید پیمانِ معادی یعنی”بُمب؛یک عاشقانه” را در صدر توقعات مردمی و حتی شانس جایزه دانست.مردم، معادی را دوست دارند و شکی در این نیست.حضور لیلا حاتمی،سیامک انصاری و حبیب رضایی هم که توجه برانگیز است.
“چهار راه استانبول” فیلم جدید مصطفی کیایی است که نیامده گرد و خاک به راه انداخته.خیلی ها منتظر تماشای این فیلم در جشنواره و احتمالاً اکران نوروز هستند.این فیلم قصه ی هیجان انگیز و ریتم تندی دارد. البته خط اصلی قصه بی ربط به آتش سوزی پلاسکو نیست ولی ارتباط مستقیم هم ندارد.به نظر می رسد مثلّث تکراری مصطفی کیایی(بهرام رادان، محسن کیایی و سحر دولتشاهی) به علاوه ترکیب جدید و مطمئنی مثل ماهور الوند، رعنا آزادی ور و مهدی پاکدل بسیار جذّاب باشد.
فیلم تازه ی حاتمی کیا یعنی” به وقت شام” در نگاه اول بیشتر از آنکه محبوب مردم به نظر بیاید، محبوب داوران است!شکی نیست که ” به وقت شام” یک پرستویی یا فرّخ نژاد کم دارد!
روح الله حجازی همیشه در جشنواره ها بدشانس بوده ولی “اتاق تاریک” با سوژه ی جسورش می تواند مورد توجه قرار گیرد.این احتمال برای “عرق سرد” سهیل بیرقی و “سوءتفاهم” احمدرضا معتمدی هم وجود دارد.
“مغز های کوچک زنگ زده” را فراموش نکنیم! هومن سیّدی فیلمساز جذّابی ست؛ نوید محمدزاده حسابی محبوب است و فرهاد اصلانی هم که استاد.پس فیلم جدید سیّدی هم برای مردم حسّ کنجکاوی به وجود آورده و هم می تواند شکارچی خوبی برای سیمرغ ها باشد.
خیلی ها منتظر تماشای ” لاتاری” از محمد حسین مهدویان هستند.چهار ضلعی حمید فرّخ نژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و جواد عزّتی،بی شک فوق العاده با نظر می رسد.مهدویان هم که خوش سابقه است.اما تفاوت این فیلم با آثار قبلی مهدویان این است که ” لاتاری” به اندازه ی ” ایستاده در غبار” و” ماجرای نیمروز” جشنواره ای نیست ولی مردمی تر به نظر می رسد.
“دارکوب” به کارگردانی بهروز شعیبی فیلم پُرستاره ایست که قطعاً بیشتر از “سیانور” با مخاطب عام ارتباط برقرار خواهد کرد.شعیبی شانس جایزه هم دارد.
امّا چیزی که قابلِ کتمان نیست،این است که مخاطب عام سینما با فیلم های کمدی ارتباط بهتری برقرار کرده است.سلطان گیشه های سال های اخیر و ستاره انکار نشدنی کمدی ایران رضا عطاران است که نقش اصلی فیلم ” مصادره” را ایفا می کند.”مصادره” را مهران احمدی ساخته.احمدی بعد از سال ها تجربه ی بی نظیر در سینمای ایران، حالا به سراغ فیلمسازی رفته.احتمال اینکه “مصادره” از محبوب ترین فیلم های جشنواره ی امسال و یکی از پرفروش های اکران در سال آینده باشد بیش از ۹۰ درصد است!
شاید جشنواره فیلم فجر، هرسال سورپرایزی برای اهالی سینما داشته باشد ولی معمولاً سورپرایز کردن مخاطب عام به ندرت اتّفاق می افتد.امیدواریم امسال با فیلم های غیرقابل پیش بینی،حسابی شگفت زده شویم.

سید محمد کاظمی
بهمن ماه ۹۶

 

جشنواره فیلم فجر

تاریخ انتشار :۱۱ بهمن ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • یادداشت بابک صحرایی درباره انیو موریکونه
    از بد اقبالی ماست که جوانی مان، مقارن با کهنسالی اسطوره هاست

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره انیو موریکونه نوشت: امروز انیو موریکونه در ۹۱ سالگی درگذشت. خوب عمر کرد اما هنوز مرگ برایش زود بود. انسان هایی همانند او حتی در کهنسالی هم که بمیرند دل آدم می گیرد نام انیو موریکونه یکی از نمادهای موسیقی فیلم است. او با جادوی […]

  • بابک صحرایی پرویز پرستویی سیروس الوند
    یادداشت بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی
    ناصر ملک مطیعی می گفت فکر نمی کردم یه روزی حاج کاظم زیر بغل فرمون رو بگیره

    تریبون هنر: بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی نوشت: تولد پرویز پرستویی بهونه خوبی برای مرور هنرمندیه که توی جریان هنر و فرهنگ جامعه در حدود سی سال گذشته تاثیرهای مهمی داشته پرویز پرستویی در دهه هفتاد با فیلم هایی مثل آژانس شیشه ای، لیلی با من است، آدم برفی، […]

  • یادداشت جواد طوسی برای فرمان آرا و حکایت دریا
    زمانه آقا، زمانه!

    تریبون هنر _ جواد طوسی: پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم […]

  • حکایت دریا

    تریبون هنر: سعید عقیقی در نوشتاری تحت عنوان «دست ِ تاریک ، دستِ تاریک» نقطه نظرش را درباره جدیدترین ساخته‌ی بهمن فرمان آرا «حکایت دریا» که اکران آنلاین شده است، نوشت. یادداشت سعید عقیقی را در تریبون هنر بخوانید: « اصالت نومیدی شاید کلید درک واپسین ساخته فرمان آرا باشد؛ […]

  • تریبون هنر: حمید جبلی خیلی اهل گفتگو نیست و بویژه دستش چندان به نوشتن یادداشت‌های یادبود برای همکارانش نمی‌رود ولی این بار وقتی برای نگارش مطلبی یا خاطره‌ای از محمد علی کشاورز با او طرح موضوع کردیم، دست به قلم شد و در پاسخ به درخواست ما یادداشتی برای این […]

Ad
Ad
Ad