Ad

انتقاد تند یکی از اعضای شورای کانون فیلمنامه نویسان

حسن مهدوی فر: شش فیلمی که تاکنون دیده ام یک وجه مشترک دارند :فیلمنامه های ضعیف، ابتر ومعیوب

یادداشت کامل را در تریبون هنر بخوانید

تریبون هنر: امروز ۱۵ بهمن ماه، چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر در حال سپری شدن است. فیلم ها در سالن های مختلف به نمایش درآمده اند و نگاهی کلی درباره اکثر فیلم ها شکل گرفته است

 

مرور کوتاهی به فیلم های به نمایش درآمده در سینماهای مردمی، اهالی سینما و رسانه داریم. نقدهای چندخطی درباره این فیلم ها به قلم سید یوسف مهدوی را در تریبون هنر بخوانید:

 

*شش فیلمی که تاکنون دیده ام یک وجه مشترک دارند :فیلمنامه های ضعیف، ابتر ومعیوب ، قصه های بی ریخت وناکارامد وساختاردراماتیک ناقص وپیش پاافتاده

 

 

های لایت
ایده ای اشنا درپرداختی دم دستی ، قصه ای معیوب ، ادم هایی بدون هویت بابازی های تصنعی وبی بهره ازهرگونه خلاقیت وسرانجام رسیدن به فرجامی مستعمل که ازهمان ابتدا لورفته وسرکارگذاشتن تماشاچی به تصور بازگشایی رازی پنهان!

 

 

ماهورا
فضاى جنوب به طورطبیعی برخورداراز جذبه وپتانسیل هایی است که می تواند درخدمت قصه های حماسی ،تراژیک و اسطوره ای قرارگیرد_بهره گیری تقوایی ونادری دراثارجنوبی شان _ اما ماهورا به علت فیلمنامه غیرمنسجم واشفتگی در روایت داستان وشخصیت های خام ، نتوانسته نه فضا ونه ایین های محلی را دراماتیزه ودرقصه جای دهد وبیشتر به شکلی تزیینی به نمایش می گذارد . در حالیکه ماجرایی که درزیرنویس چند عکس پایانی می اید ، قابلیت اجرای یک درام موثر را داراهستند

 

 

عرق سرد
فیلم قابل تحملی است .اما فراترازگزارش روزنامه ای وتبدیل شدن به یک درام نمی رود . شخصیت ها درست شکل نگرفته وابترمی مانند . شخصیت اصلی علیرغم اکتیوبودن درفیزیک ،عملا منفعل است . دوست همراهش و خانم مربی نیز
پیش ازان که قدوقامت یک شخصیت را بیابند وبه کمک قصه بیایند رهامی شوند

 

 

به وقت شام
یک فیلم فانتزی تخیلی است که سازندگانش ان راواقعی تصورکرده اند
ازنمونه های دست چندم سینمای حادثه ای خارجی به اضافه مقدارمعتنابهی پروپاگاند و سانتیمانتالیزم رقیق شده به جای قصه ودرام به کمک بودجه میلیاردی باداورده

 

 

شعله ور
کشداروخسته کننده ، فاقدقصه ودرام
بدون جذابیت ودرمجموع بی بهره از حداقل های یک فیلم معمولی

 

 


سوتفاهم
یک سوتفاهم درسینمای رانتی، سطحی وتوهین به شعوروذوق مخاطب

 

سیدیوسف مهدوی

منبع: تریبون هنر

 

تاریخ انتشار :۱۶ بهمن ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad