به وقت شام از نگاه مسعود آب پرور

به تجربیاتی اینچنین نزدیک به سینمای جهان نیازمندیم

حاتمی كيا توان و شايستگی اين كار را دارد

تریبون هنر _ مسعود آب پرور: ما به تمریناتی اینچنین بزرگ و نزدیک به سینمای روز جهان بشدت نیازمندیم. حاتمی کیا هم توان و شایستگی این کار را دارد و هم امکانش را. شاید به واسطه اینگونه فیلم ها بتوانیم به تجربیاتی فراملی و حتی تراملی دست بزنیم که امروزه رفتاری عادی در میان کشورهای صاحب سینما تلقی می شود. تجربیاتی که چه در چرخه تولید، که دریعرصه نمایش و اکران هم می تواندبازارهای هرچند کوچک منطقه ای را به دایره ی تنگ مخاطبین مان بیفزاید.
به وقت شام غیر از شایستگی های تولیدی، از قصه ای سالم و روایتی کلاسیک بهره می برد که در سینمای قهرمان پرداز جهان اغلب پاسخ مناسبی از مخاطبین پرشمار و جوان خود گرفته است. کلیشه های رایج اینگونه فیلم ها در اینجا هم جواب می دهد. روایت سه پرده ای که تلاش میکند کیفیت بومی هم بیابد. هر چند که رابطه علی (حمیدیان) با پدر و همسرش تقریبا در حد همان کلیشه ها میماند و چیزی به فرهنگ رفتاری- خانوادگی ما نمی افزاید… اما نقاط عطف درست و بجا قرار گرفته اند و کار میکنند. همانقدر که سربریدن اسرا بدست داعشی ها نفسگیر و غافلگیر کننده ست، خودِ آنها و تصویر کاریکاتورگونی که از داعشی ها ترسیم میشود کمی از ابعاد فیلم کوچکتر می نماید.
تلاش کارگردان و همکارانش در برآوردن عطش مخاطب در غالب لحظات به بار می نشیند و البته ویژوالهای ضعیف و ناقص گاهی ما را ازفیلم بیرون می کشد.

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

  • عصبانی نیستم
    عصبانی نیستم؛ بُمبی که خنثی شد
    یادداشتی از سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: این همه کش و قوس؟این همه شاخ و شانه کشیدن؟این همه دلخوری و قُلدری؟ارزشش را داشت؟ این همه ترس؟ این همه لج بازی؟این همه امضای بی اعتبار؟ارزشش را داشت؟ فیلم “عصبانی نیستم” از رضا درمیشیان بعد از چهار سال سر و صدا ، بالاخره بهار امسال به اکران […]

  • آن سوی ابرها
    فیلم تازه مجید مجیدی
    نگاهی به آن سوی ابرها
    محصول مشترک ایران و هنر

    تریبون هنر: فیلم تازه مجید مجیدی داستان خواهر و برادری است که مدتی از هم دور بوده‌اند اما ماجرایی تازه، دوباره سرنوشت آنها را به هم گره می‌زند. این فیلم در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی است. نکته‌ها: – مجید مجیدی دو سال بعد از پروژه‌ی عظیم […]

مغزهای کوچک زنگ زده

آخرین بار کی سحر را دیدی

چراغ های ناتمام

شعله ور