یادداشت سید عبدالجواد موسوی

درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند

دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف سلیقه بر سر یک اثر سینمایی در همه جای دنیا وجود دارد اما گمان نکنم در هیچ جای دنیا طرفداران فیلم خود را در زمره شرافتمندان و دینداران و غیرت‌ورزان جا بزنند و منتقدان فیلم را بی‌شرف و کافرحربی و بی‌غیرت خطاب کنند. مساله خیلی ساده است؛ ساده‌تر از آن چه فکرش را بکنید اما بعضی از دوستان ما که انگاری نمی‌توانند در فضایی غیر از فضای دوقطبی تنفس کنند، می‌خواهند همین مساله ساده را به یک بحران ملی تبدیل کنند. حالا تکلیف آن کسی که می‌خواهد مثل بچه آدم و به دور از هیاهوی ژورنالیستی رایج نقد فیلم بنویسد چه خواهد شد؟ چرا همه عالم و آدم باید در دایره تنگ ایدئولوژیک تعریف شوند؟ اگر دوقطبی آبی و قرمز به رونق فوتبال می‌انجامد و حس رقابت را افزایش می‌دهد دوقطبی بی‌غیرت و باغیرت و انقلابی و سازشکار زمینه سوریه‌سازی را فراهم می‌آورد. تخم نفرت می‌کارد و خون و خاکستر درو می‌کند. خیلی عشق دوقطبی‌سازی دارید بروید یکی از این تیم‌های بی‌شمار فوتبالی را در اختیار بگیرید. برای شما که نباید خیلی کار سختی باشد. بگویید می‌خواهید کار فرهنگی کنید. بگویید می‌خواهید ارزش‌های انقلابی را از طریق فوتبال به نسل جدید تزریق کنید. درست مثل مربی تیم فوتبال در فیلم لاتاری. بعد هم هی مصاحبه کنید و برای رقیبان‌تان کری بخوانید. همه‌شان را بی‌غیرت خطاب کنید. شعارهای مهیج درست کنید و به لیدرهای‌تان بگویید هرچه فحش بلدند نثار تیم حریف کنند. اما شما را به خدا دست از سر فرهنگ و هنر و سیاست و دین و ایمان مردم‌ بردارید.

منبع: اعتماد

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]