صحبت های پرویز پرستویی به مناسبت میلاد مسعود کیمیایی، پایه گذار سینمای نوین ایران

پرویز پرستویی: روشنفکرها و سینماگران باید با مردم بودن را از مسعود کیمیایی یاد بگیرند

آقای کیمیایی به تنهایی دارد در این فیلم به بعدهای مختلف زندگی و بخش های ناشناخته انسانی می پردازد و من امیدوارم که مجری خوبی در این فیلم باشم

تریبون هنر: به مناسبت میلاد مسعود کیمیایی، کارگردان بزرگ و جریان ساز سینمای ایران تعدادی از هنرمندان یاد این نام تکرار  نشدنی هنر ایران را گرامی داشتند و طی سخنانی از جایگاه و نقش مسعود کیمیایی در تاریخ سینما و فرهنگ ایران گفتند. در این نشست خصوصی در شب هفتم مرداد ماه، پرویز پرستویی بازیگر ارزشمند سینما، تئاتر و تلویزیون طی سخنانی به تحلیل مسعود کیمیایی در بیش از چار دهه اخیر پرداخت. این بازیگر برجسته که در حال حاضر مشغول ایفای نقش در فیلم تازه مسعود کیمیایی به نام قاتل اهلی است اظهار داشت:

تولد استاد مسعود کیمیایی را تبریک می گویم. خداوند سایه اش را از سر سینمای ایران کم نکند. همچنان باشند که ما بتوانیم سینمای خوب داشته باشیم. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و احساس خودم را نسبت به آقای کیمیایی بگویم. امروز بعد از چهار دهه این افتخار را پیدا کردم که در مکتب ایشان فیلمی را بازی کنم. من حدود چهل فیلم سینمایی، ده سریال و پنجاه تئاتر کار کردم. با خودم حجت کردم که تمام این ها را کنار بگذارم و فکر کنم اولین بار است که می خواهم بازیگری کنم. چرا که دنیای آقای کیمیایی دنیای دیگری است

آقای کیمیایی با فیلم قیصر یک موج نویی را در سینما ایجاد کرد. با فیلم گوزنها برای اولین بار به معضل اعتیاد پرداخت و ما تازه یاد گرفتیم که به معتاد به عنوان یک بیمار نگاه کنیم. ما با سید فیلم گوزنها رفیق شدیم، باهاش اشک ریختیم. وقتی مشت به دیوار کوبید ما هم رفتیم بیرون مشت به دیوار گرفتیم. یک بار برای خود آقای وثوقی تعریف کردم گفتم من یک شب بلند شدم رفتم توی آن کوچه ای که راه می آمدی ده بار بیست بار مثل شما آنجا راه رفتم که ببینیم چه حالی داشتی و چگونه آن نقش را بازی می کردی  و راه می رفتی

چند وقت پیش وقتی یک فیلم مستند درباره بهروز وثوقی می ساختند به آن محله های نواب رفتیم و هنوز تمام اهالی آنجا و پیشکسوت هایی که برای آن دوره بودند به خوبی از آقای کیمیایی یاد می کردند. قیصر فقط یک فیلم نبود. فیلم درون آدم ها بود. آدم هایی که پر از معرفت بودند. آدم هایی که مردم می توانستند ناموس شان را به دستشان بسپارند. چیزی که الان در خیلی ها وجود ندارد. این معرفت ها را آقای کیمیایی در آن زمان به ثبت رساند.  در گوزنها عشق بود، رفاقت بود، معضل اجتماعی بود و درمان بود. این مختصات را درفیلم های دیگر ایشان هم شاهد بوده ایم

پرویز پرستویی در ادامه گفت: آقای کیمیایی کار خودش را کرده و الان که برای فیلم قاتل اهلی در خدمتشان هستم من باید این فضا را درک کنم و تلاش کنم که حتی جمله هایشان را به درستی ادا کنم. بعد از چهل و شش سال بازیگری برای من این فرصت پیش آمده که بتوانم تجربه خوبی در کنار این بزرگوار داشته باشم. حرف درباره فیلم قاتل اهلی زیاد است. حیفم می آید که الان بخواهم صحبت کنم.

روشنفکرها و کسانی که دارند سینما کار می کنند باید مردم داری و با مردم بودن را از مسعود کیمیایی یاد بگیرند. آقای  کیمیایی به تنهایی دارد در این فیلم به بعدهای مختلف زندگی و بخش های ناشناخته انسانی می پردازد و من امیدوارم که مجری خوبی در این فیلم باشم

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

آن سوی ابرها

سیامک عباسی

امین قباد