اختصاصی تریبون هنر

محمدرضا عیوضی: اوضاع فعلی بازار موسیقی را یک سوءتفاهم می‌دانم

سخت‌گیری‌های دیروز باعث شد تا موسیقی‌های زیرزمینی شکل بگیرد

تریبون هنر: محمدرضا عیوضی، خواننده قطعه‌ی «رنگین‌کمان» که سال گذشته آلبوم «حس خوب» را منتشر کرد، این روزها در حال جمع‌آوری چند قطعه‌ی جدید است.
وی که تصمیم دارد قطعات تولید شده را به صورت تک قطعه منتشر کند، درباره‌ی همسو شدن با سلیقه‌ی مخاطب به تریبون هنر این‌طور توضیح داد: به هر حال ما به عنوان قدیمی‌های موسیقی یک چارچوب و اصول فکری برای خودمان داریم که همچنان پایبند آن هستیم و غیرقابل تغییر است. اما به هرحال به جهت سیاست فکری نیز باید به روز بود. به همین دلیل از لحاظ تنظیم و با استفاده از موسیقی الکترونیک، تغییراتی در فضای کارهای در دست تولید ایجاد کرده ایم. اما به طور حتم فضای ترانه و خط ملودی‌ها خارج از چارچوب‌های موسیقایی من نخواهد بود. به خصوص فضای ترانه که برای من از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. من ترانه‌ای را اجرا نمی‌کنم که هیچ معنا و مفهومی نداشته باشد. ترانه‌ای که هیچ پیام مثبتی به مخاطب ندهد. این دست ترانه را نمی‌خوانم حتا اگر مطابق میل بازار امروز موسیقی باشد. اعتقاد دارم مردم همچنان به دنبال کارهای خوب با ترانه‌های مفهومی و ملودی‌های ماندگار هستند.

ترانه روند خوبی را طی نکرده است
وی در ادامه درباره‌ی اهمیت ترانه گفت: به اعتقاد من ترانه ر‌کن اصلی موسیقی‌ست تا جایی که می‌تواند در رشد فکری و فرهنگی افراد جامعه تاثیرگذار باشد. متاسفانه به دلیل ضعف نظارت مسوولین در سال‌های گذشته، ترانه روند خوبی را طی نکرده است. به غیر از تعدادی از ترانه‌سرایان و خواننده‌هایی که همچنان به ترانه و کلام در موسیقی اهمیت می‌دهند، ترانه‌ مسیر خوبی را پشت سرنگذاشته است. اگر بخواهم مثال بزنم باید عرض کنم، سابق براین متن ترانه‌های عاشقانه بین دو نفر و البته براساس احترام نوشته می‌شد. اگر در یک ترانه دو نفر از هم جدا می‌شدند هیچ وقت به هم بی احترامی نمی‌کردند و این عشق به خاطر نفر سوم از بین نمی‌رفت. اما امروز متاسفانه بیشتر متن ترانه‌های عاشقانه بیانگر عشق‌های مثلثی‌ست. این نشانگر اتفاقات تلخی‌ست که در جامعه می‌افتد.

اوضاع فعلی بازار موسیقی را یک سوتفاهم می‌دانم

عیوضی همچنین گفت: البته این دست ترانه‌ها مورد استقبال هم قرار می‌گیرد و در کنسرت‌ها اجرا می‌شود و مردم هم در کنسرت‌ها دردشان را فریاد می‌زنند. اما نباید نادیده و ناشنیده بگیریم کارهای بسیار خوبی داریم که خواننده‌های خوبی هم آن‌ها را اجرا می‌کنند و مردم هم آن‌ها را زمزمه می‌کنند.
وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که: بازار موسیقی امروز را با این اوضاع پایدار نمی‌دانم.
عیوضی همچنین گفت: همان‌طور که عرض کردم به غیر از تعدادی از خواننده‌ها که در حال فعالیت هستند و کنسرت‌ هم برگزار می‌کنند و کارهای خوبی به مخاطبان موسیقی ارایه می‌دهند، در کل اوضاع فعلی بازار موسیقی را یک سوتفاهم در موسیقی کشور می‌دانم.

تهیه‌کننده بی تقصیر است
خواننده‌ی «رنگین کمان» در ادامه در مورد روند کاری شرکت‌های تهیه‌کننده و همچنین کنسرت‌گزارها گفت: به اعتقاد من شرکت‌های تهیه‌کننده و برگزارکننده‌ی کنسرت باید به فکر منافع مالی خودشان باشند. به هر حال یک شخصی می‌آید و سرمایه‌ای را در بازار موسیقی به جریان می‌اندازد تا به سود مالی برسد. و طبیعی‌ست به دنبال خواننده‌ای باشد که مخاطب موسیقی را جذب کند تا بتواند آن‌ها را به سالن‌های کنسرت بکشاند. اگر خواننده‌ای ضعیف کاری را می‌سازد و مردم آن را می‌شنوند و گاهی از آن کارها استقبال می‌کنند ربطی به این شرکت‌ها ندارد.
ایشان ادامه داد: اگر اهالی موسیقی و به خصوص شرکت‌های تهیه و تولید آثار موسیقی و همچنین برگزارکننده‌های کنسرت از سمت ارگان و یا سازمانی به شکل بیمه‌ حمایت می‌شدند به طور حتم آن‌ها هم از خواننده‌هایی که حتا معروف نبودند، حمایت می‌کردند چون جایی وجود داشت تا خسارت‌های مالی آن‌ها را جبران کند.

سخت‌گیری‌های دیروز باعث شد تا موسیقی‌های زیرزمینی شکل بگیرد

محمدرضا عیوضی در ادامه‌ی این گفت‌وگو درباره‌ی وضعیت مراحل اخذ مجوز برای موسیقی گفت: متاسفانه سخت‌گیری‌های دیروز باعث شد تا موسیقی‌های زیرزمینی شکل بگیرد و به دنبال آن انتشار کارهایی که حتا بعضی از آن‌ها را نمی‌شود در کنار خانواده گوش کرد. و امروز شاهد هستیم، کارهایی مجوز می‌گیرند که تا دیروز نفی می‌شدند و امروز با مجوز وزارت ارشاد منتشر می‌شوند. متاسفانه برخی از مسوولین و کسانی که مربوط به ارایه مجوز به خواننده‌ها هستند‌، کارشناس نیستند و همین امر باعث می‌شود تا در این بخش مهم، اعمال سلیقه صورت بگیرد. آنچه مورد سلیقه‌ی کارشناس مربوطه باشد مجوز می‌گیرد در غیر اینصورت موفق به دریافت مجوز نمی‌شود. ایراد از ناظرانی‌ست که متاسفانه مسیر را به سمتی اشتباه سوق دادند.
باید چاره‌ای اندیشید
خواننده‌ی قدیمی موسیقی پاپ در پایان این‌طور گفت: جامعه به لحاظ فکری، اقتصادی، عاطفی بیمار است و همین امر باعث می‌شود برخی از کسانی که دست به قلم هستند، این بیماری‌ها را به شکل ترانه و البته اشتباه به گوش مخاطب برسانند. باید چاره‌ای اندیشید در غیر این‌صورت اوضاع بدتر هم می‌شود. ضمن این‌که باز هم به این نکته اشاره می‌کنم در حال حاضر در همین اوضاع نابسمان، موسیقی کشور خواننده‌های خوب و جوانی دارد که کارهای خوبی را به گوش مخاطبان موسیقی و علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند می‌رسانند.

 

گفتگو از مریم خوشرنگ

منبع: تریبون هنر

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

امیان رهایی

بهنام بانی صد سال

محسن چاوشی دلبر

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

محسن قمی عشق