Ad

اختصاصی تریبون هنر

محمدرضا عیوضی: اوضاع فعلی بازار موسیقی را یک سوءتفاهم می‌دانم

سخت‌گیری‌های دیروز باعث شد تا موسیقی‌های زیرزمینی شکل بگیرد

تریبون هنر: محمدرضا عیوضی، خواننده قطعه‌ی «رنگین‌کمان» که سال گذشته آلبوم «حس خوب» را منتشر کرد، این روزها در حال جمع‌آوری چند قطعه‌ی جدید است.
وی که تصمیم دارد قطعات تولید شده را به صورت تک قطعه منتشر کند، درباره‌ی همسو شدن با سلیقه‌ی مخاطب به تریبون هنر این‌طور توضیح داد: به هر حال ما به عنوان قدیمی‌های موسیقی یک چارچوب و اصول فکری برای خودمان داریم که همچنان پایبند آن هستیم و غیرقابل تغییر است. اما به هرحال به جهت سیاست فکری نیز باید به روز بود. به همین دلیل از لحاظ تنظیم و با استفاده از موسیقی الکترونیک، تغییراتی در فضای کارهای در دست تولید ایجاد کرده ایم. اما به طور حتم فضای ترانه و خط ملودی‌ها خارج از چارچوب‌های موسیقایی من نخواهد بود. به خصوص فضای ترانه که برای من از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. من ترانه‌ای را اجرا نمی‌کنم که هیچ معنا و مفهومی نداشته باشد. ترانه‌ای که هیچ پیام مثبتی به مخاطب ندهد. این دست ترانه را نمی‌خوانم حتا اگر مطابق میل بازار امروز موسیقی باشد. اعتقاد دارم مردم همچنان به دنبال کارهای خوب با ترانه‌های مفهومی و ملودی‌های ماندگار هستند.

ترانه روند خوبی را طی نکرده است
وی در ادامه درباره‌ی اهمیت ترانه گفت: به اعتقاد من ترانه ر‌کن اصلی موسیقی‌ست تا جایی که می‌تواند در رشد فکری و فرهنگی افراد جامعه تاثیرگذار باشد. متاسفانه به دلیل ضعف نظارت مسوولین در سال‌های گذشته، ترانه روند خوبی را طی نکرده است. به غیر از تعدادی از ترانه‌سرایان و خواننده‌هایی که همچنان به ترانه و کلام در موسیقی اهمیت می‌دهند، ترانه‌ مسیر خوبی را پشت سرنگذاشته است. اگر بخواهم مثال بزنم باید عرض کنم، سابق براین متن ترانه‌های عاشقانه بین دو نفر و البته براساس احترام نوشته می‌شد. اگر در یک ترانه دو نفر از هم جدا می‌شدند هیچ وقت به هم بی احترامی نمی‌کردند و این عشق به خاطر نفر سوم از بین نمی‌رفت. اما امروز متاسفانه بیشتر متن ترانه‌های عاشقانه بیانگر عشق‌های مثلثی‌ست. این نشانگر اتفاقات تلخی‌ست که در جامعه می‌افتد.

اوضاع فعلی بازار موسیقی را یک سوتفاهم می‌دانم

عیوضی همچنین گفت: البته این دست ترانه‌ها مورد استقبال هم قرار می‌گیرد و در کنسرت‌ها اجرا می‌شود و مردم هم در کنسرت‌ها دردشان را فریاد می‌زنند. اما نباید نادیده و ناشنیده بگیریم کارهای بسیار خوبی داریم که خواننده‌های خوبی هم آن‌ها را اجرا می‌کنند و مردم هم آن‌ها را زمزمه می‌کنند.
وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که: بازار موسیقی امروز را با این اوضاع پایدار نمی‌دانم.
عیوضی همچنین گفت: همان‌طور که عرض کردم به غیر از تعدادی از خواننده‌ها که در حال فعالیت هستند و کنسرت‌ هم برگزار می‌کنند و کارهای خوبی به مخاطبان موسیقی ارایه می‌دهند، در کل اوضاع فعلی بازار موسیقی را یک سوتفاهم در موسیقی کشور می‌دانم.

تهیه‌کننده بی تقصیر است
خواننده‌ی «رنگین کمان» در ادامه در مورد روند کاری شرکت‌های تهیه‌کننده و همچنین کنسرت‌گزارها گفت: به اعتقاد من شرکت‌های تهیه‌کننده و برگزارکننده‌ی کنسرت باید به فکر منافع مالی خودشان باشند. به هر حال یک شخصی می‌آید و سرمایه‌ای را در بازار موسیقی به جریان می‌اندازد تا به سود مالی برسد. و طبیعی‌ست به دنبال خواننده‌ای باشد که مخاطب موسیقی را جذب کند تا بتواند آن‌ها را به سالن‌های کنسرت بکشاند. اگر خواننده‌ای ضعیف کاری را می‌سازد و مردم آن را می‌شنوند و گاهی از آن کارها استقبال می‌کنند ربطی به این شرکت‌ها ندارد.
ایشان ادامه داد: اگر اهالی موسیقی و به خصوص شرکت‌های تهیه و تولید آثار موسیقی و همچنین برگزارکننده‌های کنسرت از سمت ارگان و یا سازمانی به شکل بیمه‌ حمایت می‌شدند به طور حتم آن‌ها هم از خواننده‌هایی که حتا معروف نبودند، حمایت می‌کردند چون جایی وجود داشت تا خسارت‌های مالی آن‌ها را جبران کند.

سخت‌گیری‌های دیروز باعث شد تا موسیقی‌های زیرزمینی شکل بگیرد

محمدرضا عیوضی در ادامه‌ی این گفت‌وگو درباره‌ی وضعیت مراحل اخذ مجوز برای موسیقی گفت: متاسفانه سخت‌گیری‌های دیروز باعث شد تا موسیقی‌های زیرزمینی شکل بگیرد و به دنبال آن انتشار کارهایی که حتا بعضی از آن‌ها را نمی‌شود در کنار خانواده گوش کرد. و امروز شاهد هستیم، کارهایی مجوز می‌گیرند که تا دیروز نفی می‌شدند و امروز با مجوز وزارت ارشاد منتشر می‌شوند. متاسفانه برخی از مسوولین و کسانی که مربوط به ارایه مجوز به خواننده‌ها هستند‌، کارشناس نیستند و همین امر باعث می‌شود تا در این بخش مهم، اعمال سلیقه صورت بگیرد. آنچه مورد سلیقه‌ی کارشناس مربوطه باشد مجوز می‌گیرد در غیر اینصورت موفق به دریافت مجوز نمی‌شود. ایراد از ناظرانی‌ست که متاسفانه مسیر را به سمتی اشتباه سوق دادند.
باید چاره‌ای اندیشید
خواننده‌ی قدیمی موسیقی پاپ در پایان این‌طور گفت: جامعه به لحاظ فکری، اقتصادی، عاطفی بیمار است و همین امر باعث می‌شود برخی از کسانی که دست به قلم هستند، این بیماری‌ها را به شکل ترانه و البته اشتباه به گوش مخاطب برسانند. باید چاره‌ای اندیشید در غیر این‌صورت اوضاع بدتر هم می‌شود. ضمن این‌که باز هم به این نکته اشاره می‌کنم در حال حاضر در همین اوضاع نابسمان، موسیقی کشور خواننده‌های خوب و جوانی دارد که کارهای خوبی را به گوش مخاطبان موسیقی و علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند می‌رسانند.

 

گفتگو از مریم خوشرنگ

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۲۴ فروردین ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad