Ad

سی امین نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد برگزار شد

سخنان حسین نوش آبادی درباره نشریه یالثارات، مجوز کنسرت ها و ممیزی کتاب

یا لثارات توقیف شد / به اندازه کافی سالن نمایش نداریم / برج آزادی یادمان کشور و نماد جمهوری اسلامی است

تریبون هنر: سی‌امین نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در سال همایش های برج آزادی برگزار شد.حسین نوش آبادی در این نشست درباره مسایل مختلف حوزه های سینما، تئاتر، موسیقی و کتاب صحبت کرد.

حسین نوش آبادی درباره حواشی ایجاد شده در مورد اهانت نشریه «یالثارات» به هنرمندان و نحوه پوشش بانوان حاضر در جشن حاضر و موضع ارشاد اظهار داشت: نشریه مذکور چندین بار به دلیل رعایت نکردن اخلاق رسانه ای توقیف شده بود و با وساطت دوباره راه‌اندازی شد. اما این بار به بهانه تحلیل یک رویداد سینمایی و نوع پوشش هنرمندان، به ساحت هنر اهانت کرده بود. در حال حاضر نشریه «یالثارات» توقیف شده و پرونده آن به دادگاه ارجاع داده شده است تا در مورد این موضوع تصمیم بگیرد. توهین به ساحت هنر و هنرمندان پذیرفتی نیست. این حرکت ضد اخلاقی، ضد فرهنگی و ضد رسانه ای است.

وی تاکید کرد: برای ما تفاوتی ندارد آن نشریه موافق با چه گروه و جناحی است. هیأت نظارت بر مطبوعات نهاد حکومتی و فرا قوه‌ای است و تصمیماتی که می گیرد، تصمیمات نمایندگان تمام قوا است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص جشن حافظ و حواشی آن و احضار وزیر فرهنگ به مجلس شورای اسلامی گفت: این جشن هنری، خصوصی است و دولت هیچ دخالت مستقیمی در این جشن ندارد. جشن حافظ، کاملا صنفی است و هر سال برگزار می شود. حالا کسی در مجلس به خاطر این اتفاق نظر شخصی داده و گفته بالاترین مقام حوزه فرهنگی کشور را احضار کنند. روزانه چندین مراسم با این شکل و با این پوشش ها برگزار می شود.

نوش آبادی درباره  استاندارد شدن سالن‌های نمایشی و محتوای برخی نمایشنامه‌ها گفت: سال گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال تئاتر نامیده شد و به دنبال آن تعدادی از سالن‌ها تجهیز شدند اما همچنان سالن‌‌ها کافی نیست و به عنوان مادر هنرهای نمایشی هنوز خلأ وجود دارد. در خصوص نمایشنامه‌ها نیز ما در مقابل مراکز و حوزه های مربوطه نظارت و توجه خود را داریم. کمتر اتفاق افتاده که رویدادهای خارج از عرف در سالن‌های نمایشی بیفتد اما به محض دریافت گزارش مبنی بر تخلف و نامتعارف بودن نمایشنامه با ولنگاری فرهنگی مقابله می‌کنیم ولی این انصاف نیست بگوییم همه نمایش ها از اخلاق به دور است. این کار توهین به ساحت فرهنگ است.

وی در خصوص شورای پروانه نمایش گفت: ارشاد دخالتی در تصمیمات شورای صنفی سینمایی و نمایشی نمی کند؛ تنها در صورت لزوم به آنها یاری می‌رساند. وزارت ارشاد سعی می‌کند از دخالت سایر نهادها جلوگیری کند. نمی توان تمام منافذ را بست، اما اعضای شورای صنفی خودشان آزادی تصمیم گیری دارند تا از دخالت‌ها جلوگیری کم شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره تکلیف فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» گفت: بالاترین مقام پاسخگو در هر حوزه وزیر است البته وظایف شورای صنفی به قوت خودش باقی است. در خصوص فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» شخص وزیر از اکران جلوگیری کرد. من در خصوص اظهار نظر شخصی حجت الله ایوبی درباره «ارادتمند …» نمی‌توانم نظری بدهم. در این خصوص باید از ایشان بپرسید.

نوش آبادی در خصوص برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: برگزاری کلیه مراسم های فرهنگی هنری بدون همکاری نیروی انتظامی ممکن نیست. برخی خواستند این تقسیم وظایف را تقابل وزارت ارشاد و نیروی انتظامی نشان دهند که موفق نشدند. چون در آیین نامه دولت همه چیز مشخص شده است. قانون اساسی می گوید دولت می تواند آیین نامه بنویسد، تصویب و ابلاغ کند و پس از تصویب یک نسخه آن را برای ریاست مجلس ارسال کند. در صورت وجود اشکال ریاست مجلس شخصا باید با ریاست دولت مکاتبه کند و انطباق داشتن یا نداشتن آیین نامه با قانون اساسی مقایسه شود.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری اصغر بیچاره در سکوت خبری گفت‌: این درخواست خانواده ایشان بوده است که مراسم در سکوت و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شود.

وی درباره ممیزی کتاب و واسپاری آن به ناشران اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم این موضوع مطرح شد که می توان ممیزی کتاب را بر عهده ناشران گذاشت یا خیر. ناشران خوشبختانه یا متاسفانه قبول نکردند این اتفاق بیفتد. چون نمی خواستند با ممیزی پس از چاپ مواجه شوند. ما می خواهیم ناشران دولتی را تشویق کنیم که ممیزی کتاب ها را بر عهده بگیرند. اگر قرار باشد ناشران دولتی ممیزی را به عهده بگیرند، باید هیأت علمی انتخاب و برای تایید به ارشاد معرفی کنند.

نوش آبادی درخصوص روشن شدن تکلیف خانه همسر رضا پهلوی عنوان کرد: تشخیص، نظارت، حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با نام بردن از میدان آزادی به عنوان محل دیدار مردم و رهبر کبیر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: برج آزادی یادمان کشور و نماد جمهوری اسلامی است. ۵۰ سال از تاسیس آن می گذرد و بسیاری از مردم دنیا، ایران را با برج آزادی می شناسند که تلفیقی از سنت و مدرنیته است. طرح این برج در سال ۴۵ بین هنرمندان و طراحان به مسابقه گذاشته شد. در پی آن طراح ۲۴ ساله ای به نام حسین امانت که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا بوده، برنده می شود.

وی افزود: ساخت این برج در سال ۴۸ آغاز شد و در ۲۴ دی ماه ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید. این برج قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، برج شهیاد نام داشت که به آزادی تغییر عنوان داد. ضمن اینکه منشور حقوق بشر اولین بار در این برج پرده‌برداری شد.

نوش آبادی با اشاره به طراحی های خاص این برج و رعایت اصول مهندسی گفت: متاسفانه حریم این برج حفظ نشده است.

تاریخ انتشار :۱۱ مرداد ۱۳۹۵

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad