موسیقی شغل ارزانی شده

پوریا حیدری: در شرایط کنونی پررنگ بودن خطرناک است

حال این روزهای موسیقی حال عجیبی‌ست

تریبون هنر: آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده‌ای که موسیقی را از ۸ سالگی و با نوازندگی پیانو آغاز کرده است. او با خواننده‌های مطرح و سرشناس بسیاری از جمله مجتبی کبیری، قاسم افشار، امیر کریمی، حامی، محمد اصفهانی، مهدی یغمایی، رضا صادقی، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین و بسیاری از خواننده‌های دیگر همکاری داشته است. دو خواهر، کیش و مات، آتیش بازی، آخرین فرصت ، در امتداد شهر از جمله‌های فیلم‌های سینمایی‌ست که پوریا حیدری کار ساخت موسیقی متن آن‌ها را به عهده داشته است. ساخت موسیقی اولین کنفرانس سران کشورهای اسلامی از جمله‌های کارهای پوریا حیدری است. قطعه‌ی «بیست و نه هفت» تنها قطعه‌ای‌ست که او با صدای خودش منتشر کرد. گفتگوی تریبون هنر با پوریا حیدری را در ادامه بخوانید

 

حال این روزهای موسیقی حال عجیبی‌ست
پوریا حیدری به تریبون هنر گفت: ایستادم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد. هر اتفاقی غیر شرایطی که در حال حاضر در آن هستیم. موسیقی و شرایط حال حاضر چیزی نیست که می‌شناسیم. شرایط این روزهای موسیقی با آن چه در همه‌ جای دنیا کار می‌شود و می‌شنویم فرق می‌کند. حال این روزهای موسیقی حال عجیبی‌ست. به همین دلیل سکوت و صبر کردم تا ببینم شرایط به چه صورت پیش می‌رود.
موسیقی نیاز به تغییرات دارد
وی در ادامه گفت: البته حدود ۶،۷ سال پیش هم در این شرایط بودم. احساس می‌کنم باید یک غربال اتفاق بیفتد. این شرایط به لطف فضای مجازی و اینستاگرام پیش آمده است. باید خودمان را پیدا کنیم. به نظر من حال این روزهای موسیقی نیاز به تغییرات دارد و این تغییرات باید از یک جایی شروع شود. البته شاید از نظر من این شرایط خوب یا بد باشد در هر صورت ترجیح می‌دهم سکوت کنم و منتظر تغییرات باشم.

 

متاسفانه موسیقی شغل ارزانی شده است
از او سوال کردیم یعنی فضای مجازی کار را برای خواننده شدن راحت کرده است که این طور پاسخ داد: در یک دوره‌ای ماهواره به معروف شدن برخی از خواننده‌ها کمک کرد و این روزها اینستاگرام و فضای مجازی کمک بسیاری به نسل جدید کرده است. ببینید همیشه خواننده شدن راحت بوده. به خاطر وضیعت مالی و نگرانی از آینده‌ی زندگی و عدم حمایت مالی برای هنرمندان و خیلی از مواردی که شاید در عقب‌مانده‌ترین کشورها مثل قانون کپی‌رایت، رعایت می‌شود، باعث شده اهالی موسیقی برای تامین معاش با هر کسی کار کنند. متاسفانه موسیقی شغل ارزانی شده است.

 

در شرایط کنونی پررنگ بودن خطرناک است
وی در ادامه گفت: به خاطر عدم مدیریت صحیح در موسیقی کشور، هر کسی بدون دانش و آگاهی مشغول کار شده است. دمشون گرم کار می‌کنند و خوب هم کار می‌کنند. اما من ترجیح می‌دهم دست به عصا باشم. به اعتقاد من شرایط کنونی شرایط ریزش است و من نمی‌خواهم از جمله کسانی باشم که در این ریزش قرار بگیرم. در شرایط کنونی پررنگ بودن خطرناک است.

 

فرایند آمد و رفت سریع اتفاق می‌افتد
حیدری در ادامه درباره‌ی خواننده‌های نسل جدید و سلیقه‌ی مخاطبان اظهار داشت: نسل جدید خواننده‌ها تغییر بسیار داشته و به همان نسبت نیز سلیقه‌ها تغییر کرده است. بچه‌های جدید مثل بچه‌های قدیم سفت و محکم نیامدند و این برای موسیقی کشور اتفاق عجیبی‌ست. تا با خواننده سلام و علیک می‌کنید ناپدید می‌شود. یعنی حضور خواننده به دومین و سومین سال نمی‌رسد. آنقدر فرایند آمد و رفت سریع اتفاق می‌افتد که نمی‌توانید به همکاری فکر کنید. مدتی پیش خواننده‌ای به من پیشنهاد همکاری داد البته ترجیح می‌دهم نامی از او نبرم. ضمن این که از دوستان شنیده بودم که کارهای او گرفته، در مدت یک ماه قطعه‌ای برایش آماده کردم. بعد از یک ماه که خبری از او نشد سراغش را از دوستان گرفتم همان‌هایی که تعریف او را می‌کردند، گفتند «بابا اون تموم شد رفت» و به همین سادگی همه چیز تمام شد. به همین دلیل عرض کردم در حال حاضر صبر کردم ببینم چه اتفاقی می‌افتد. ببینیم بین این بچه‌ها یک نفر به ثبات می‌رسد تا بتوانیم به همکاری با او فکر کنیم.

 

موسیقی ای ساخته ام که قرار است توسط تعدادی عروسک اجرا شود

ساخت موسیقی دو فیلم سینمایی که در حال حاضر مراحل دریافت مجوز را سپری می‌کنند انجام داده‌ام. در بخش تلویزیون هم ساخت موسیقی یک برنامه‌ی عروسکی برای شبکه‌ی نسیم را به عهده داشتم. یک کار متفاوت که شامل ۹ قطعه‌ی با کلام است که عروسک‌ها آن را اجرا می‌کنند. در حال حاضر ترجیح دادم این تیپی کار کنم. یک برنامه‌ی تخصصی موسیقی هم که مراحل پایانی تولید را طی می‌کند در برنامه‌ی کاری‌ام قرار گرفته که قرار است از شبکه شما پخش شد.

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

  • عصبانی نیستم
    عصبانی نیستم؛ بُمبی که خنثی شد
    یادداشتی از سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: این همه کش و قوس؟این همه شاخ و شانه کشیدن؟این همه دلخوری و قُلدری؟ارزشش را داشت؟ این همه ترس؟ این همه لج بازی؟این همه امضای بی اعتبار؟ارزشش را داشت؟ فیلم “عصبانی نیستم” از رضا درمیشیان بعد از چهار سال سر و صدا ، بالاخره بهار امسال به اکران […]

رضا صادقی مدیون

مغزهای کوچک زنگ زده

آخرین بار کی سحر را دیدی

چراغ های ناتمام

شعله ور