با شرح نحوه عضویت در شورایعالی تهیه کنندگان

غلامرضا موسوی: امیدوارم از چهار تشکیلات به یک صنف واحد برسیم

هیات اجرایی سال گذشته به یکپارچه کردن چهار تشکیلات رای داد

تریبون هنر: غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی گفت: قبل از استقرار دولت یازدهم، چهار گروه تشکیلات تهیه کنندگی در سینمای ایران وجود داشت که سه گروه از این تشکیلات در شورایعالی تهیه کنندگان که همکار خانه سینما بودند فعالیت می کردند و یکی از گروه ها در زمان جواد شمقدری معاون وقت سینمایی و با حمایت وی بیرون از خانه سینما (جامعه صنفی تهیه کنندگان) تشکیل شده بود.

به گزارش تریبون هنر موسوی اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت یازدهم، جامعه صنفی تهیه کنندگان هم به شورایعالی تهیه کنندگان پیوست تا چهار تشکیلات صنفی سینمای ایران زیر نظر یک هیات رییسه مشترک فعالیت خود را دنبال کنند. در ادامه شورایعالی تهیه کنندگان کمیته ای برای رسیدگی به اعضا و شرایط پذیرش افراد جدید در چهار تشکیلات به وجود آورد که اعضای این کمیته روسای چهار تشکیلات مورد نظر بودند.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: این کمیته بررسی های متعددی را انجام داد زیرا پیش از این به دلیل رقابت بین این چهار تشکیلات، برخی از افراد که نمی توانستند تهیه کننده باشند به عضویت برخی از این چهار تشکیلات در آمده و همین مساله سبب شده بود تا تهیه کنندگانی داشته باشیم که هیچگونه فعالیت تهیه کنندگی نداشتند.

وی با اعلام اینکه شورایعالی تیه کنندگان تا اواخر سال ۱۳۹۵ موفق به پالایش همه تشکیلات تهیه کنندگان سینما شد، گفت: در نهایت اعضا به ۲ گروه تقسیم شدند؛ کسانی که نمی توانستند عضو تشکیلات باشند و کسانی که می توانستند عضو باشند. البته این مساله نیز مورد نظر قرار گرفت که کسانی که می توانند عضو تشکیلات باشند فعالیت تهیه کنندگی در حوزه سینما دارند یا خیر؟

موسوی با اشاره به اینکه بررسی این موارد همزمان با برگزاری جلسات سازمان سینمایی برای ارتقای کیفی فعالیت تهیه کنندگان شد، گفت: در جلسات تشکیل شده از تهیه کنندگان خبره سینمای ایران دعوت شد تا به دنبال راه و روش مناسب برای ارتقای کیفی کار تهیه کنندگان و به طبع ارتقای فیلمسازی در سینما باشیم.

وی بیان کرد: در جلساتی که اواخر آذر ۹۵ برگزاری آن آغاز شد، دوستان بعد از تبیین برخی از مسایل به این مساله رسیدند که این چهار تشکیلات به یک تشکیلات واحد تبدیل شود و محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز از این امر استقبال کرد.

عضو کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی گفت: هیات اجرایی شورایعالی تهیه کنندگان سال گذشته به یکپارچه کردن چهار تشکیلات رای داد و با توجه به حکم رییس سازمان سینمایی اعضای هیات اجرایی از هشت نفر (۲ نماینده از هر تشکل) و یک بازرس حضور داشتند. در آن جلسه علیرضا رضاداد به عنوان نماینده سازمان سینمایی در این هیات انتخاب شد.

وی بیان کرد: امیدوارم از چهار تشکیلات به یک صنف واحد برسیم تا بتوان برای ارتقای سینمای ایران تلاش کرد. البته نباید فراموش کرد که برای یکپارچگی چهار تشکیلات نیاز به یک اساسنامه مشترک است.

این تهیه کننده توضیح داد: یکی از مواردی که از اهمیت بسیاری برخوردار است، عضویت افراد جدید است که باید توسط هیات اجرایی پذیرفته شوند. در این مورد با ۲ گروه تهیه کننده روبه رو هستیم؛ گروهی که طی سال های گذشته فعالیت های قابل توجهی در حوزه تهیه کنندگی داشتند که تعداد این افراد فعال معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هستند. گروه دیگر کسانی هستند که طی سال های گذشته گاهی در حوزه تهیه کنندگی فعالیت داشته اند که این افراد با توجه به قوانین مورد نظر می توانند عضو شورایعالی تهیه کنندگان باشند. در این میان گروهی از افراد نیز هستند که سال ها است فعالیت تهیه کنندگی نداشته اند، این گروه از افراد اگر تعداد فیلم هایی که در گذشته ساخته اند، بالا باشد اما به دلایلی طی سال های گذشته دست به تولید فیلم در سینما نزده اند، به عنوان اعضای افتخاری صنف جدید انتخاب می شوند و می توانند از همه امکانات مورد نظر استفاده کنند اما در مجامع عمومی حق رای دادن و انتخاب شدن ندارند. این گروه زمانی که تصمیم به تولید یک اثر جدید در سینما بگیرند عضو دایمی صنف می شوند.

موسوی در پایان گفت: نمایندگان هیات اجرایی تشکل ها وظیفه دارند این قوانین را به تشکل خود اعلام کنند.

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

  • عصبانی نیستم
    عصبانی نیستم؛ بُمبی که خنثی شد
    یادداشتی از سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: این همه کش و قوس؟این همه شاخ و شانه کشیدن؟این همه دلخوری و قُلدری؟ارزشش را داشت؟ این همه ترس؟ این همه لج بازی؟این همه امضای بی اعتبار؟ارزشش را داشت؟ فیلم “عصبانی نیستم” از رضا درمیشیان بعد از چهار سال سر و صدا ، بالاخره بهار امسال به اکران […]

  • آن سوی ابرها
    فیلم تازه مجید مجیدی
    نگاهی به آن سوی ابرها
    محصول مشترک ایران و هنر

    تریبون هنر: فیلم تازه مجید مجیدی داستان خواهر و برادری است که مدتی از هم دور بوده‌اند اما ماجرایی تازه، دوباره سرنوشت آنها را به هم گره می‌زند. این فیلم در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی است. نکته‌ها: – مجید مجیدی دو سال بعد از پروژه‌ی عظیم […]

بهنام بانی هنوز دوست دارم

راه رفتن روی سیم

سامان جلیلی قلب تو

شعله ور

مازیار فلاحی

همه چی عادیه

رضا یزدانی نگفتمت