ترانه مکرم: امروز ترانه هر چقدر ساده‌تر و بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد




در گفتگو با تریبون هنر

ترانه مکرم: امروز ترانه هر چقدر ساده‌تر و بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد

تعداد کسانی که به تعهدات هنری پایبندند روز به روز کم‌تر می‌شود

تریبون هنر: ترانه مکرم نام برجسته ترانه ایران در حدودا ۱۷ ساله گذشته بوده و از معدود بانوان ترانه سراست که همیشه حضوری موثر و همراه با موفقیت در عرصه موسیقی داشته است. در کارنامه‌ی کاری او نام خواننده‌های سرشناسی از جمله رضا صادقی، بابک جهانبخش، سیروان، محسن چاوشی، فرزاد فرزین، سینا شعبانخانی، اشوان، شهاب رمضان و… دیده می‌شود که در همکاری با آن ها قطعات موفق و ماندگاری را خلق کرده است تریبون هنر در خصوص ترانه و فضای این روزهای موسیقی با او گفت‌وگویی را انجام داده است.

 

تعداد کسانی که به تعهدات شعری و هنری پایبندند روز به روز کم‌تر می‌شود

ترانه مکرم درخصوص وضعیت ترانه‌های حال حاضر به تریبون هنر گفت: به طور قطع ترانه‌های خوبی در دهه‌ی نود شنیده شده اما به اعتقاد من حساسیتی که روی تکنیک و محتوای ترانه باید وجود داشته باشد در دهه‌های گذشته بیشتر از امروز بوده. متاسفانه هر چه می‌گذرد این حساسیت‌ها به خصوص از جهت تکنیکی کم‌تر و از اعتبارشان نیز کم‌تر می‌شود. در مجموع تعداد کسانی که به یک سری تعهدات شعری و حتی هنری پایبند هستند روز به روز کم‌تر می‌شود.

 

امروز ترانه هر چقدر ساده‌تر و بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد

ترانه مکرم در مورد معیارهای یک ترانه‌ی ماندگار و یا ترانه‌ای که بر سرزبان‌ها بیفتد گفت: معیارهای امروز با معیارهای قدیم فرق کرده. امروز ترانه هر چقدر روان‌تر، ساده‌تر و حتی بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد. ولی در گذشته درون مایه‌ی شعری بیشتر اهمیت داشت. ترانه‌هایی که از لحاظ تکنیک و محتوا قوی‌تر نوشته می‌شدند ارزشمندتر بودند. در حال حاضر متاسفانه شاهد جابجایی فاکتورها هستیم و باز هم تاکید می‌کنم ترانه هایی سرزبان‌ها می‌افتند که به لحاظ محتوایی و از جهت تکنیک بسیار ضعیف هستند.

 

شعری ماندگار می شود که از جهت اصالت حسی و محتوایی قوی باشد
ترانه سرای موفق موسیقی پاپ از دهه ۸۰ تا به امروز در ادامه گفت: به اعتقاد من شعری ماندگار می‌شود که از جهت اصالت حسی و محتوایی قوی باشد و قابلیت ارتباط برقرار کردن با افراد و مخاطبان موسیقی را به لحاظ همزادپنداری داشته باشد.
ترانه مکرم در خصوص تاثیر ترانه و جایگاه آن در یک قطعه‌ی موسیقایی به تریبون هنر گفت: به طور قطع ترانه در یک قطعه‌ی موسیقایی بسیار تاثیرگذار است. چون آن چه که مردم از یک قطعه زمزمه می‌کنند ترانه است. مردم تنظیم را زمزمه نمی‌کنند اگر چه ملودی هم فاکتور بسیار مهمی‌ست در ماندگار شدن یک قطعه‌ی موسیقی اما ترانه به جهت این که در ذهن مردم می‌ماند و یک سری مفاهیم و احساسات متبادر می‌شود از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. ترانه‌ می‌تواند سال‌های سال با مردم ارتباط برقرار کند.

بدون احساس و استعداد، ترانه‌ خشک و کلیشه‌ای می‌شود
ترانه مکرم در خصوص تفکیک تاثیرگذاری دانش نسبت به استعداد و احساس این طور توضیح داد: دانش به همان اندازه اهمیت داردکه استعداد و احساس مهم است. چه بسا ممکن است شخصی استعداد داشته باشد اما بلد نباشد آن را شکوفا کند و روی کاغذ بیاورد و یا برعکس ممکن است فردی تکنیک را بداند اما احساس و استعداد کافی برای نوشتن ترانه نداشته باشد. از این‌رو هر دو در یک سطح مهم هستند. مساله استعداد هم بسیار مهم‌ است. به خاطر این که امکان دارد ما هزاران کتاب هم در این خصوص بخوانیم اما وقتی استعداد و احساس وجود نداشته باشد به طورقطع آنچه روی کاغذ می‌آید ترانه‌ای خشک و کلیشه‌ای خواهد بود که امکان دارد حتی قابلیت آهنگسازی هم نداشته باشد.

 

دوست ندارم از من بخواهند شبیه کار فلانی و یا فلان شخص بنویسم
ترانه مکرم درباره‌ی فاکتورهای همکاری‌اش با خواننده‌ها گفت: در حال حاضر فاکتورهایی که در نظر می‌گیرم این است که چیزی را بنویسم که در قبل ننوشته و جایی نشنیده باشم و به طور مطلق احساسات خودم باشد تا در واقع به نوشتن آن افتخار کنم که در ترانه‌ام خودم هستم و درون‌مایه‌های خودم نوشته شده است. ضمن این که تحت تاثیر و یا در واقع تحت تفکر دیگران قرار نگیرم که به اجبار بخواهم چیزی را بنویسم. دوست ندارم از من بخواهند شبیه کار فلانی و یا فلان شخص را بنویسم. دوست دارم چیزی که می‌نویسم نظیرش دیده نشده باشد.

 

اخلاق، احترام و شخصیت خواننده حرف اول را برای همکاری می‌زند
ترانه مکرم در پایان گفت: شاید در گذشته حس جوانی و شعف برای کار کردن آن قدر زیاد بود که یک سری‌ فاکتورها مهم نبود اما در حال حاضر اخلاق، احترام و شخصیت خواننده حرف اول را برای همکاری می‌زند. چه بسا خیلی از عزیزان در سطح بالایی از موفقیت و شهرت هستند ولی این اصول را رعایت نمی‌کنند و به اعتقاد من کار کردن با افرادی که درک صحیحی از همکاری و کار گروهی را ندارند کار آسانی نیست و من نمی‌توانم درک‌شان کنم از همین رو نمی‌توانم با آنها کار کنم و چه بسا افراد نوظهور و جوانی که به شدت پایبند به اصول اخلاقی و اصول حرفه‌ای کار ما هستند و همکاری با آنها بسیار شیرین و لذت‌بخش است.

 

ترانه مکرم

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

  • عصبانی نیستم
    عصبانی نیستم؛ بُمبی که خنثی شد
    یادداشتی از سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: این همه کش و قوس؟این همه شاخ و شانه کشیدن؟این همه دلخوری و قُلدری؟ارزشش را داشت؟ این همه ترس؟ این همه لج بازی؟این همه امضای بی اعتبار؟ارزشش را داشت؟ فیلم “عصبانی نیستم” از رضا درمیشیان بعد از چهار سال سر و صدا ، بالاخره بهار امسال به اکران […]

  • آن سوی ابرها
    فیلم تازه مجید مجیدی
    نگاهی به آن سوی ابرها
    محصول مشترک ایران و هنر

    تریبون هنر: فیلم تازه مجید مجیدی داستان خواهر و برادری است که مدتی از هم دور بوده‌اند اما ماجرایی تازه، دوباره سرنوشت آنها را به هم گره می‌زند. این فیلم در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی است. نکته‌ها: – مجید مجیدی دو سال بعد از پروژه‌ی عظیم […]

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

رضا یزدانی نگفتمت

کاوه یغمایی جاده

حمید هیراد هلهله

مهرداد نصرتی گل سر

حمید عسکری

شهاب مظفری

مسعود صادقلو مگه جنگه

شهرام شکوهی

رستاک

سعید عبداللهی من قهرم

چارتار