Ad

در گفتگو با تریبون هنر

ترانه مکرم: امروز ترانه هر چقدر ساده‌تر و بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد

تعداد کسانی که به تعهدات هنری پایبندند روز به روز کم‌تر می‌شود

تریبون هنر: ترانه مکرم نام برجسته ترانه ایران در حدودا ۱۷ ساله گذشته بوده و از معدود بانوان ترانه سراست که همیشه حضوری موثر و همراه با موفقیت در عرصه موسیقی داشته است. در کارنامه‌ی کاری او نام خواننده‌های سرشناسی از جمله رضا صادقی، بابک جهانبخش، سیروان، محسن چاوشی، فرزاد فرزین، سینا شعبانخانی، اشوان، شهاب رمضان و… دیده می‌شود که در همکاری با آن ها قطعات موفق و ماندگاری را خلق کرده است تریبون هنر در خصوص ترانه و فضای این روزهای موسیقی با او گفت‌وگویی را انجام داده است.

 

تعداد کسانی که به تعهدات شعری و هنری پایبندند روز به روز کم‌تر می‌شود

ترانه مکرم درخصوص وضعیت ترانه‌های حال حاضر به تریبون هنر گفت: به طور قطع ترانه‌های خوبی در دهه‌ی نود شنیده شده اما به اعتقاد من حساسیتی که روی تکنیک و محتوای ترانه باید وجود داشته باشد در دهه‌های گذشته بیشتر از امروز بوده. متاسفانه هر چه می‌گذرد این حساسیت‌ها به خصوص از جهت تکنیکی کم‌تر و از اعتبارشان نیز کم‌تر می‌شود. در مجموع تعداد کسانی که به یک سری تعهدات شعری و حتی هنری پایبند هستند روز به روز کم‌تر می‌شود.

 

امروز ترانه هر چقدر ساده‌تر و بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد

ترانه مکرم در مورد معیارهای یک ترانه‌ی ماندگار و یا ترانه‌ای که بر سرزبان‌ها بیفتد گفت: معیارهای امروز با معیارهای قدیم فرق کرده. امروز ترانه هر چقدر روان‌تر، ساده‌تر و حتی بی‌مغزتر باشد بیشتر سرزبان‌ها می‌افتد. ولی در گذشته درون مایه‌ی شعری بیشتر اهمیت داشت. ترانه‌هایی که از لحاظ تکنیک و محتوا قوی‌تر نوشته می‌شدند ارزشمندتر بودند. در حال حاضر متاسفانه شاهد جابجایی فاکتورها هستیم و باز هم تاکید می‌کنم ترانه هایی سرزبان‌ها می‌افتند که به لحاظ محتوایی و از جهت تکنیک بسیار ضعیف هستند.

 

شعری ماندگار می شود که از جهت اصالت حسی و محتوایی قوی باشد
ترانه سرای موفق موسیقی پاپ از دهه ۸۰ تا به امروز در ادامه گفت: به اعتقاد من شعری ماندگار می‌شود که از جهت اصالت حسی و محتوایی قوی باشد و قابلیت ارتباط برقرار کردن با افراد و مخاطبان موسیقی را به لحاظ همزادپنداری داشته باشد.
ترانه مکرم در خصوص تاثیر ترانه و جایگاه آن در یک قطعه‌ی موسیقایی به تریبون هنر گفت: به طور قطع ترانه در یک قطعه‌ی موسیقایی بسیار تاثیرگذار است. چون آن چه که مردم از یک قطعه زمزمه می‌کنند ترانه است. مردم تنظیم را زمزمه نمی‌کنند اگر چه ملودی هم فاکتور بسیار مهمی‌ست در ماندگار شدن یک قطعه‌ی موسیقی اما ترانه به جهت این که در ذهن مردم می‌ماند و یک سری مفاهیم و احساسات متبادر می‌شود از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. ترانه‌ می‌تواند سال‌های سال با مردم ارتباط برقرار کند.

بدون احساس و استعداد، ترانه‌ خشک و کلیشه‌ای می‌شود
ترانه مکرم در خصوص تفکیک تاثیرگذاری دانش نسبت به استعداد و احساس این طور توضیح داد: دانش به همان اندازه اهمیت داردکه استعداد و احساس مهم است. چه بسا ممکن است شخصی استعداد داشته باشد اما بلد نباشد آن را شکوفا کند و روی کاغذ بیاورد و یا برعکس ممکن است فردی تکنیک را بداند اما احساس و استعداد کافی برای نوشتن ترانه نداشته باشد. از این‌رو هر دو در یک سطح مهم هستند. مساله استعداد هم بسیار مهم‌ است. به خاطر این که امکان دارد ما هزاران کتاب هم در این خصوص بخوانیم اما وقتی استعداد و احساس وجود نداشته باشد به طورقطع آنچه روی کاغذ می‌آید ترانه‌ای خشک و کلیشه‌ای خواهد بود که امکان دارد حتی قابلیت آهنگسازی هم نداشته باشد.

 

دوست ندارم از من بخواهند شبیه کار فلانی و یا فلان شخص بنویسم
ترانه مکرم درباره‌ی فاکتورهای همکاری‌اش با خواننده‌ها گفت: در حال حاضر فاکتورهایی که در نظر می‌گیرم این است که چیزی را بنویسم که در قبل ننوشته و جایی نشنیده باشم و به طور مطلق احساسات خودم باشد تا در واقع به نوشتن آن افتخار کنم که در ترانه‌ام خودم هستم و درون‌مایه‌های خودم نوشته شده است. ضمن این که تحت تاثیر و یا در واقع تحت تفکر دیگران قرار نگیرم که به اجبار بخواهم چیزی را بنویسم. دوست ندارم از من بخواهند شبیه کار فلانی و یا فلان شخص را بنویسم. دوست دارم چیزی که می‌نویسم نظیرش دیده نشده باشد.

 

اخلاق، احترام و شخصیت خواننده حرف اول را برای همکاری می‌زند
ترانه مکرم در پایان گفت: شاید در گذشته حس جوانی و شعف برای کار کردن آن قدر زیاد بود که یک سری‌ فاکتورها مهم نبود اما در حال حاضر اخلاق، احترام و شخصیت خواننده حرف اول را برای همکاری می‌زند. چه بسا خیلی از عزیزان در سطح بالایی از موفقیت و شهرت هستند ولی این اصول را رعایت نمی‌کنند و به اعتقاد من کار کردن با افرادی که درک صحیحی از همکاری و کار گروهی را ندارند کار آسانی نیست و من نمی‌توانم درک‌شان کنم از همین رو نمی‌توانم با آنها کار کنم و چه بسا افراد نوظهور و جوانی که به شدت پایبند به اصول اخلاقی و اصول حرفه‌ای کار ما هستند و همکاری با آنها بسیار شیرین و لذت‌بخش است.

 

ترانه مکرم

تاریخ انتشار :۲۵ تیر ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad