Ad

28 مرداد 1397 برگزار شد

گزارش و عکس های مراسم تشییع عزت الله انتظامی را در تریبون هنر ببینید

عزت الله انتظامی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد

تریبون هنر: در بیست‌وهشتمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۷، تالار وحدت شاهد سفر ابدی بزرگمرد سینمای کشور، عزت‌الله انتظامی بود. این مراسم با شکوه با حضور چهره‌های مطرح و سرشناس و اهالی تئاتر، تلویزیون و سینما برگزار شد.
پیکر عزت الله انتظامی با بوسه‌ی پرویز پرستویی بر تابوت او و همچنین آوازه‌خوانی غم‌انگیز علی‌ نصیریان یار دیرینه‌ اش و فریاد تسلیت مردم به مجید انتظامی، به سمت خانه‌ی ابدی او بدرقه شد.

به گزارش تریبون هنر جمع کثیری از هنرمندان، چهره‌های سرشناس و همچنین مردم در صبح بیست‌و هشتمین روز از مرداد ماه ساعتی قبل از آغاز مراسم تشییع پیکر زنده یاد عزت الله انتظامی در تالار وحدت و خیابان اطراف آن برای بدرقه و بدرود با این بازیگر جمع شدند.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش موسیقی سریال ماندگار «هزاردستان» آغاز شد.

پرستویی: از خواب که بیدار شدیم دیدیم «عزت سینما» رفته است
در ابتدای این مراسم که پرویز پرستویی اجرای آن را برعهده داشت عنوان کرد: همیشه سخنرانی برایم سخت بود چون آدم حرافی نیستم اما امروز روز دیگری است و من هستم و یک‌سینه حرف. مگر سینمای ما چند عزت الله انتظامی داشت که او را راهی می‌کنیم؟ مگر در تمام این سینما چند بازیگر است که بتواند «مش حسن» را بازی کند که رخت بر بستن «مش حسن» را تماشا کنیم؟ پس امروز روز تریبون و سخنرانی است.
پرستویی در ادامه گفت: از خواب که بیدار شدیم دیدیم «عزت سینما» رفته است؛ عزتی که هر چقدر هم که «قدر» بودی به پای او نمی‌رسیدی. ما دیروز بعد از بیداری، خواب دیدیدم پیر دِیر، بار سفر بسته و گذاشتیم او مثل آب از میان انگشتان ما بگذرد. خواب دیدیم سینمای کم جان ما یتیم‌ شده است. امروز مناسب ترین زمان برای سخن گفتن از پدر سینما است و وای که چقدر دلم پُر است.
او ادامه داد: او با طنازی مختص خودش مرام و مسلک‌اش را از جان و دل آموزش می‌داد. برای شخص من عزت الله انتظامی مُرادی بود که کلمات او را سرمه‌ی چشم‌ می‌کردم پس برای من شاگرد، استادی رفته است که دیگر کسی همانند او را نخواهم شناخت. به یادش که می افتم حیرت می کنم از این همه صبوری ولی به طور حتم بخاطر همراهی عزیزانش بوده است.

پرستویی در ادامه و با اشاره به جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز و همچنین آرزوی سلامتی برای آنها اظهار داشت: خاک استاد انتظامی را بقای عمر استاد نصیریان می کنم
مراسم با حضور علی‌ نصیریان درجایگاه ادامه پیدا کرد.

 

علی نصیریان: من به عهدم وفا کردم
علی نصیریان بعد از قرارگرفتن درجایگاه و با تشکر از حضور مردم عنوان کرد: او متعلق به مردم است و این روح و جانی که در نقش‌های او بود بر دل مردم نشست. او نمرده، زنده است، آن هم با کارهایی که کرد. آقای انتظامی انتظار نداشتم، اینجا برای تشییع بیایم. می‌خواستم اینجا با هم یک بار دیگر کار کنیم. یک شبی با هم بودیم و من آوازی خواندم، او گفت که وقتی مُردم می‌خواهم ‌تو سر قبرم آواز بخوانی. حالا من هم می‌خوانم: دلُم تنگ و آسمان تنگ و ….
و بعد از آوازی که با صدایی بغض‌آلود خواند، ادامه داد: عزت جان، من به عهدم وفا کردم اما تو بدجور ما را تنها گذاشت.
نصیریان با تاکید براین موضوع حس عجیب و خاصی به این هنرمند بزرگوار داشته، ادامه داد: به نظر من عزت الله انتظامی یکی از رکن‌های اصلی سینمای جدید بود و امیدوارم نسل‌های بعد از ما موفق شوند؛ هر چند کسی نمی تواند جایگزین کسی شود ولی به لحاظ فرهنگی این اتفاق می‌تواند، بیفتد

 

فاطمه معتمدآریا: عزت‌الله انتظامی تاریخ ملی ایران است
در قسمتی دیگر از این مراسم، فاطمه معتمدآریا بیان کرد: ما امروز کسی را بدرقه می‌کنیم که بیشترین انرژی ‌و نظم را به ما یاد داد، ‌پس دلیلی برای گریه کردن نیست چون او ماندگار مانده و هر جای شهر را که می‌بینم نشانه‌ای از او دیده می شود.
او در ادامه گفت: عزت‌الله انتظامی مردی بود که همیشه در صدر نشست و یاد داد او را به عنوان هنرمند در صدر بنشانند. او تاریخ ملی ایران است پس برای تاریخ ملی ملت هیچوقت گریه نکنیم. ‌او یگانه بود ‌و من در قلب خود گریه می‌کنم و برای هنرمندان هم آرزوی عمری‌ چون عزت سینمای ایران می‌کنم.

 

وزیر ارشاد: انتظامی ریشه‌ در فرهنگ این مرز و بوم داشت
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از حاضرین در مراسم بدرقه‌ی عزت‌الله انتظامی بود که در سخنانی کوتاه گفت: عزت‌الله انتظامی یکی از ستاره‌های هنر این آسمان بود. بیشتر از هفت دهه کوشید، درخشید و بر صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخواست و مردمی بودنش او را ماندگار کرد. او ریشه‌ در فرهنگ این مرز و بوم داشت که در گذشته متوقف نشد. انتظامی با هنر زیست و هنرمندی خود را ارزان نفروخت، انتظامی نرفته و او همچنان با ماست

 

مجید انتظامی: نتوانستم او را نگه دارم و حق پسری را ادا کنم
در ادامه‌ی این مراسم، مجید انتظامی با فریاد تسلیت، تسلیت مردم و بوسه بر تابوت پدرش به جایگاه آمد و گفت: زمانی که پس از هفتاد سال کار، از پدرم می‌پرسیدم که مردمی شدن چطور است؟ می‌گفت عاشق شو. مردم را دوست داشته باش و من تمام تلاش خودم را برای اینکار انجام داده و می‌دهم.
فرزند عزت‌الله انتظامی ادامه داد: در این دو سه ماهه برای اینکه پنج دقیقه بیشتر او را نگه دارم از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌بردم ولی او جواهری بود که من‌ نتوانستم او را نگه دارم و حق پسری را ادا کنم.

سپس بعد از همراهی مردم و هنرمندان با حجت‌الله السلام دعایی برای نماز میت، پیکر عزت‌الله انتظامی با لااله‌الا‌الله گفتن مردم، به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت‌الزهرا بدرقه شد.

 

از جمله هنرمندان حاضر در مراسم تشییع عزت الله انتظامی می‌توان به مسعود کیمیایی، محمدعلی کشاورز، بهمن فرمان آرا، پوری بنایی، مهتاب کرامتی، هدیه تهرانی، حبیب رضایی، باران کوثری، نوید محمدزاده، ابوالحسن تهامی، داریوش اسدزاده، احترام برومند، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، پرویز پورحسینی، احمد مسجد جامعی، سید محمد بهشتی، جمشید گرگین، شکرخدا گودرزی، هادی مرزبان، جهانگیر کوثری، رضا درمیشیان، مازیار میری، قطب الدین صادقی، شهراد روحانی، پوران درخشنده، شهرام ناظری،محمد باقر قالیباف،حسام‌الدین سراج، کیهان کلهر، پیمان شریعتی، هنگامه قاضیانی، سیف‌الله صمدیان، امیرشهاب رضویان، رابعه مدنی، اصغر همت، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد، مهوش وقاری، مجید قناد، احسان کرمی، حبیب اسماعیلی، ایرج راد، اسماعیل خلج، محمدساربان و…. اشاره کرد.

همچنین سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در این مراسم حضور داشتند.

 

عکس های مراسم تشییع عزت الله انتظامی را در تریبون هنر ببینید

 

تاریخ انتشار :۲۸ مرداد ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad