Ad

زیر فشار مشت و لگد و بی‌حرمتی ادامه دادیم

حسین زمان: به ندرت شاهد تولیدات ارزشمند و قابل دفاع هستیم

همه چیز در دست دلالان صاحب نفوذ است

تریبون هنر: حسین زمان از خواننده های توانایی است که جزء آغازگران موسیقی پاپ در تولده دوباره اش در دهه هفتاد محسوب می شود. داشتن تعهد اجتماعی همیشه از دغدغه های اصلی این هنرمند بوده است و به همین خاطر تاوان های بسیاری نیز داده است. او ابایی از اظهارنظرهای تند سیاسی اجتماعی ندارد و در آثارش نیز همیشه به معضلات جامعه پرداخته است.

حسین زمان بعد از سال ها اجازه نداشتن برای برگزاری کنسرت، این روزها توانسته مجوز شش قطعه از آثار سال های اخیرش را از دفتر موسیقی بگیرد اما هنوز مشخص نیست که به او اجازه کنسرت داده خواهد شد یا نه. با او درباره فعالیت هایش در این روزها و نظراتش درباره شرایط فعلی موسیقی به گفتگو نشستیم

 

با وجود همه‌ی بی‌مهری‌ها تنها به اعتلای موسیقی پاپ فکر می‌کردیم
حسین زمان در پاسخ به این سوال که موسیقی حال حاضر را با توجه به بیش از دو دهه‌ حضور در عرصه‌ی موسیقی کشور، چطور ارزیای می‌کند گفت: ما تعدادی از خوانندگان نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب بودیم که با هدف و انگیزه‌ی ایجاد فضا برای شکل‌گیری مجدد موسیقی فاخر پاپ بعد از مدت‌ها سکوت در داخل کشور، پا به میدان گذاشتیم. روزهای سختی را سپری کردیم و زیر فشار مشت و لگد و بی‌حرمتی ادامه دادیم. در شرایطی که برای تبلیغ کنسرت‌های‌مان تنها اجازه داشتیم در محل اجرا پوستر نصب کنیم و از نصب پوستر و انجام تبلیغات در سطح شهر ممانعت به عمل می‌آمد. با وجود همه‌ی مشکلات و بی‌مهری‌ها تنها به اعتلای موسیقی پاپ فکر می‌کردیم.

 

به ندرت شاهد تولیدات ارزشمند و قابل دفاع هستیم
حسین زمان درباره ادامه جریان موسیقی اظهار داشت: متاسفانه بعد دخالت عوامل دولتی و امنیتی در امور موسیقی و پس از ورود دلال‌ها و رانت‌خوارها در عرصه‌ی هنر به ویژه هنر موسیقی همه چیز به هم ریخت. همان نهادهایی که به فکر بهره‌برداری از خاصیت جذب مخاطب هنر موسیقی بودند زمام امور را به دست گرفتند و نتیجه همان است که امروز مشاهده می‌کنید. امروز هنر توسط بی‌هنران اداره و کنترل می‌شود و هنر رها و آزاد معنا و مفهومی ندارد. متاسفانه باید بگویم عشق و علاقه درهنر امروز مملکت ما به ویژه هنر موسیقی رنگ باخته و به ندرت شاهد تولیدات ارزشمند و قابل دفاع هستیم.

 

همه چیز در دست دلالان صاحب نفوذ است

حسین زمان در خصوص شرایط حاکم بر سیاست‌های کنسرت‌گزاری به «تریبون هنر» گفت: همانطور که گفتم شرایط عادلانه‌ای حکم‌فرما نیست و همه چیز در دست دلالان صاحب نفوذ است. سالن‌های برگزاری کم و نامناسب برای اجرای موسیقی، واسطه‌گری‌های گسترده، محدودیت‌های امنیتی، دخالت‌های بی‌مورد خودمختارانی که فراقانون عمل ‌می‌کنند مانند برخی ائمه‌ی جمعه، لباس‌ شخصی‌های خودسر و …. همه و همه دست به دست هم داده تا اجراهای موسیقی را از کیفیت بیاندازند. متاسفانه تحمیل هزینه‌های بی‌حساب و کتاب تعداد زیادی از دوستداران موسیقی را از دیدن اجراهای زنده محروم ساخته و حضور در کنسرت‌ها تنها برای اقشار خاصی ممکن است.

 

عده کثیری از خواننده های حال حاضر پس از مدتی فراموش می شوند

خواننده‌ی توانمند و مطرح موسیقی کشور در مورد تعدد حضور خوانندگان گفت: تعدد حضور خیلی مهم نیست. باید به همه امکان حضور داد و نمی‌شود خیلی محدودیت ایجاد کرد. این روزها علاقه‌ به خوانندگی شدید است و باید همه فرصت داشته باشند تا صدای‌شان را به مردم برسانند. البته عده‌ی کثیری از این افراد به دلیل جذابیت نداشتن کارهای‌شان و یا به دلیل نداشتن سرمایه و رابطه از همان ابتدا از صحنه حذف می‌شوند و تعداد زیادی هم که با استفاده از رانت و حمایت‌های ویژه فرصت حضور پیدا کرده‌اند، پس از مدتی به دلیل بی‌ارزش بودن کارهای‌شان از مردم فاصله می‌گیرند و فراموش می‌شوند.

 

لطمات جبران ناپذیری به پیکره‌ی موسیقی وارد خواهد شد
او درادامه‌ی همین موضوع توضیح داد: باید فضا و امکانات در اختیار کسانی که با زحمت و عشق و تحمل سختی پا به عرصه‌ی فعالیت گذاشته‌اند قرار بگیرد تا بتوانند در محیطی سالم و در شان موسیقی در خدمت مردم باشند. البته اگر درها به روی هنرمندان متعهد و دلسوز بسته بماند و فضا و فرصت تنها دراختیار کاسبان و هنرمندنماها قرار بگیرد، لطمات جبران ناپذیری به پیکره‌ی موسیقی وارد خواهد شد که به نظر من مسئولان هنرستیز ما، خیلی هم نگران این مساله نیستند. چرا که مورد نظرشان موسیقی سطحی کنترل شده است تا موسیقی فخیم و تاثیرگذار که هدایت آن به دست خود هنرمند باشد.

 

 

موسیقی سال ها در حصر خانگی مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار گرفت
حسین زمان در رابطه با فاصله‌ی موسیقی امروز کشور با استانداردهای جهانی گفت: ما هنوز خیلی از موسیقی دنیا عقب هستیم. اگر موسیقی دهه‌ی پنجاه ما در داخل کشور مظلوم واقع نمی‌شد و اگر هنرمندان خوب و ارزشمند ما پراکنده و محروم از حضور فعال در کشور خود نمی‌شدند و اگر پس از انقلاب موسیقی تا این اندازه مورد هجمه و بی‌مهری قرار نمی‌گرفت، امروز شاهد اعتلای موسیقی بودیم و می‌توانستیم در دنیای موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشیم. ولی متاسفانه اجازه‌ی رشد و شکوفایی داده نشد و سال‌ها هنر موسیقی در حصر خانگی مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار گرفت.

 

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به داد موسیقی کشور ما رسیدند

او در ادامه در خصوص تاثیر فضای مجازی و اینترنت بر موسیقی ایران گفت: خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به داد موسیقی کشور ما رسیدند و اگر هنرمندان موسیقی به ویژه آنها که از حمایت حاکمیت برخوردار نبوده‌اند، توانسته‌اند تا حدودی حصارها را بشکنند و صدای‌شان و هنرشان را به مخاطبین ارایه دهند، به برکت این شبکه‌ها بوده است. من اعتقاد دارم شبکه‌های اجتماعی نقش منجی را برای هنر در بند ما بازی کرده‌اند و تا حد زیادی مرزها و موانع را از سر راه هنرمندان برداشته‌اند.

 

ذایقه‌ی مردم به ویژه جوانان را با موسیقی‌های کم‌ارزش تغییر داده‌اند
حسین زمان در پاسخ به این سوال که دلیل کم‌رنگ بودن هم‌نسلان‌شان در عرصه‌ی موسیقی چیست اظهار داشت: شاید بهتر است این سوال را از تک‌تک‌شان بپرسید. ولی فکر می‌کنم فضای آلوده و نامناسبی که این سال‌های اخیر در عرصه‌ی موسیقی به وجود آمده آنها را گوشه‌نشین کرده است. ذائقه‌ی مردم به ویژه جوانان را با موسیقی‌های بازاری کم‌ارزش تا حد زیادی تغییر داده‌اند و شرایط برای کارهای موسیقایی فاخر خیلی مهیا نیست و با شناختی که از اکثر دوستان هم دوره‌ای خودم دارم فکر می‌کنم این اصلی‌ترین دلیل برای کم‌کاری‌شان باشد. البته در مورد خود من قصه کمی متفاوت است و همانطور که می‌دانید نزدیک به شانزده سال است که اجازه‌ی فعالیت نداشته‌ام. اگر چه تعدادی کار را تولید و درشبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌ام اما به دلیل هزینه‌های بالای تولید و عدم امکان بازگشت سرمایه از طریق اجراهای زنده، نمی‌توانم حضور بیشتری داشته باشم.

 

آقای ترابی مدیرکل دفتر موسیقی قول مساعدت داده و مجوز شش قطعه از آثار اخیرم صادر شد

حسین زمان در رابطه با مساعدت دفتر موسیقی با او در طی هفته های اخیر و احتمال برگزاری کنسرت گفت: اخیرا با حضور جناب آقای ترابی در جایگاه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد قول مساعدت داده شده و در جلسه‌ای که با او داشتم قرار شد بعد از دریافت مجوز تک آهنگ‌ها که خوشبختانه مجوز شش قطعه صادر شده است، برای برگزاری کنسرت اقدام کنم. در صحبتی که با آقای ترابی داشتم به من گفتند: شما اقدام کنید انشاالله مشکلی پیش نخواهد آمد. از نظر آقای ترابی و دفتر موسیقی مشکلی وجود ندارد و تنها نگرانی از این است که از جای دیگر ممانعتی پیش بیاید. قرار شد من کارهای دریافت مجوز را برای کنسرت انجام دهم تا بعد از محرم و صفر کنسرتم را برگزار کنم. در تلاشم تا اگر ممکن شود برای بعد از محرم و صفر کنسرتی را داشته باشم. امیدوارم این اتفاق بعد از شانزده سال بیافتد. در حال حاضر «به تو می‌رسم دوباره»، «فکر تو»، «تو نباشی» از ترانه‌های بابک صحرایی، «ای کاش» سروده حسین خلجی، «زندونی»، «حصر آغوش» سروده داوود رحمت‌اللهی مجوز دریافت کرده‌اند.

 

صدا و سیما می‌تواند در معرفی هنرمندان و آثارشان نقش جدی داشته باشد
حسین زمان با توجه به تجربه‌ی طولانی خود در موسیقی کشور در رابطه با تاثیر شبکه‌های ملی و همچنین تیتراژهای تلویزیونی در نشر و تولید آثار قابل دفاع و ارتقا سطح سلیقه‌ی مخاطبان اظهار داشت: به هر حال بخشی از مردم جامعه‌ی ما مخاطب صدا و سیما هستند و به طور قطع آثار موسیقایی از طریق این رسانه‌ها به گوش مردم می‌رسد. صدا و سیما می‌تواند در معرفی هنرمندان و آثارشان نقش جدی داشته باشد. تعداد زیادی از افرادی که این روزها در عرصه‌ی موسیقی فعالیت می‌کنند به واسطه خواندن تیتراژهای تلویزیونی به مردم معرفی شده‌اند و این تاثیرگذاری قابل کتمان نیست.

 

ای کاش عرصه‌ی آثار هنری در صدا و سیما اسیر و گرفتار رانت‌خواری نبود

او ادامه داد: ای کاش صدا و سیما برای هنر و هنرمندان ارزش قایل بود و به آنها فقط برای پرکردن برنامه‌های خود فکر نمی‌کرد. ای کاش اشاعه موسیقی موجه و ارزشمند در دستور کار صدا و سیما بود. ای کاش عرضه‌ی آثار هنری در صدا و سیما اسیر و گرفتار رانت‌خواری نبود و ای کاش برای هنر و به خصوص هنر موسیقی احترام قایل بودند و پس از گذشت چهل سال ساز و نوازنده را پشت دکور و گلدان مخفی نمی‌کردند تا مردم و جوانان با واقعیت‌های هنر موسیقی بیشتر آشنا شوند و موسیقی کشور را بهتر و اصولی‌تر بشناسند و ای کاش‌های دیگر… متاسفانه هم اکنون هنر موسیقی بیشتر به عنوان ابزار تبلیغاتی برای مقاصد سیاسی در دست صدا و سیما قرار گرفته و کسی در سازمان مذکور نگران موسیقی نیست.

 

با این روند آینده‌ی خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنم
خواننده‌ی نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب، موسیقی پاپ را در سال‌های آینده این طور ارزیابی کرد: اگر با همین روش و با همین سیاست‌های تحمیلی پیش برویم و اگر هنرمندان در تولید آثارشان آزاد و رها نباشند و اگر مخالفین کمر به قتل موسیقی بسته، دست از سر موسیقی برندارند و اگر هدایت موسیقی از دست واسطه‌های زالو صفت خارج نشود آینده‌ی خوبی را برای موسیقی و به خصوص موسیقی پاپ کشور پیش‌بینی نمی‌کنم.
حسین زمان در پایان گفت: امیدوارم روزی شاهد فضایی باشیم که در آن آزادی اصلی‌ترین خواسته‌ی مردم و هنرمندان محقق شود تا دیگر شاهد هنر سفارشی و فرمایشی نباشیم.

 

حسین زمان

تاریخ انتشار :۱۰ شهریور ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط

    davoodn

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
     

    حسین زمان خواننده ای مردمی و متعهد بوده و هست
    منتظر کنسرت ایشون هستیم…


    مجید

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
     

    سلام ترانه های زندونی و حصر آغوش جز شاهکارهای ترانه فارسی از لحاظ محتوا و زیبایی شعر ملودی و تنظیم زیبا و نوای گرم حسین زمان عزیز ای کاش …….





شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad