Ad


به نویسندگی کیکاووس زیاری

زندگینامه «سیروس الوند» به نام «فریادهای زیر آب» منتشر می شود

در قالب یک گفتگوی مفصل

تریبون هنر: کیکاووس زیاری نویسنده و مترجم در گفت‌وگویی درباره این کتاب توضیح داد: این اثر که با عنوان “فریادهای زیر آب” منتشر می‌شود طی ۱۳جلسه گفت‌وگو در دفتر کار شاعر و ترانه‌سرای معاصر بابک صحرایی انجام شده است. در این اثر به تمام جنبه‌های کاری سیروس الوند از دوران نوجوانی تا حال پرداخته‌ام. او بسیار راحت و صمیمانه به پرسش‌ها جواب داد و در کنار مباحث فیلم‌سازی درباره موضوعاتی سخن گفت که تاکنون جایی عنوان نشده است.

او این کتاب را به نوعی کالبدشکافی سینمای ایران قبل از انقلاب دانست که نکات خواندنی در آن نهفته است. او افزود: سیروس الوند در این اثر درباره علاقه به نقدنویسی، چگونگی علاقه‌مندی به سینما، تحت تاثیر هیچکاک و مسعود کیمیایی قرار گرفتن، آشنایی با پرویز دوایی، مطبوعات سینمایی، گزارشگری، کارهای تلویزیونی، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی سخن گفته است.

زیاری در پاسخ به این پرسش که چه شد از میان فیلم‌سازان به سراغ سیروس الوند رفته است، گفت: الوند کار خود را با نقد فیلم از دوران جوانی شروع کرد و از این نظر یکی از استثنائات قبل از انقلاب است. همچنین از قبل انقلاب فیلم‌ساز بوده و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است.

مترجم کتاب “سینمای فراگیر هند” ادامه داد: به باور من سینمای قبل از انقلاب سه وجه داشت. سینمای روشنفکری که از فیلم‌های بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و غیره تشکیل شده، سینمای عامه‌پسند یا به اصطلاح فیلم‌فارسی که تماشاگر خود را سرگرم می‌کرد و هدف دیگری برای خود در نظر نداشت. اما در دهه ۵۰ سینمایی از دل سینمای روشنفکری و عامه‌پسند شکل گرفت و اشخاصی چون علیرضا داوونژاد و سیروس الوند به این سینمای سالم که به گیشه هم نظر داشت تعلق داشتند. این سینما تلاش داشت در کنار سرگرم کردن تماشاچی خود، حرفی هم برای گفتن داشته باشد و صرفا به فکر گیشه و سرگرم کردن بیننده به هر قیمت نبود. الوند فیلم‌های مردم‌‌پسند ساخت ولی در دام ابتذال نیافتاد. پس از انقلاب نیز آثار ماندگاری ساخته است.

مترجم کتاب “فیلمنامه‌نویسی روش سکانس‌بندی” با تاکید بر این که تاریخ برای همه آدم‌ها جذاب است، تصریح کرد: وقتی زمان می‌گذرد تبدیل به تاریخ می‌شود. تاریخ به شیوه‌های گوناگون نوشته شده و افراد مختلف تاریخ دوران خود را به شکل خاصی دیده و تعریف کرده‌اند. تنوع کتاب‌هایی که بیان‌کننده خاطرات افراد است، دست عموم مردم را برای قضاوت کردن باز می‌گذارد و موجب ارائه دیدگاه‌های مختلف می‌شود. سینما هم از این موضوع دور نیست. خواندن خاطرات هنرمندان در هر رشته‌ای که هستند ما را با بخش‌هایی از تاریخ سینما آشناتر می‌کند.

او همچنین از تدوین کتاب خاطره‌نگاری تورج شعبانخانی آهنگ‌ساز کلاسیک و موسیقی پاپ گفت که بخش اعظم آن انجام شده و افزود: محمدعلی سجادی هنرمند دیگری است که به زندگی هنری او خواهم پرداخت.

به گفته زیاری، کتاب “فریادهای زیر آب” با عکس‌های که تاکنون منتشر نشده از سوی نشر افراز به چاپ می‌رسد.

تاریخ انتشار :۸ مهر ۱۳۹۷

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • عبدارضا منجزی
    به بهانه ی تولد بازیگر ما....
    بهروز وثوقی، یه مرد بود ، یه مرد ..
    یادداشتی از عبدالرضا منجزی

    تریبون هنر _ عبدالرضا منجزی: دو تا بمب اتم باید ترکونده شود ، زمین و زمان رو شخم بزند ، این و آن را بهم بدوزد، یه انرژی هایی رها بشود، یک چیزهایی در چیزی دیگر قاطی بشود تا یه همچو موجود عجیبی مثل تو ، از توش دربیاید، تا […]

  • مسعود فراستی
    خانم ها، آقایان! نظرشماچیست؟
    آیا فراستی عاشق شده است؟
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: پدیده ی عجیبی ست این عشق.ماجرای غریبی ست این عشق.فقط عشق می تواند سیاه ترین صحنه های زندگی و مقوّا ترین آدم های اجتماع را تبدیل به بهترین پلان ها و “درآمده ترین” شخصیّت ها کند‌. خانم ها، آقایان ! ما مسعود فراستی را خوب می شناختیم.او نوازنده […]

  • مردی بدون سایه

    تریبون هنر: علیرضا رئیسیان جزو فیلمساز های محترم سینمای ما به حساب می آید.او اعتبار و جایگاه ویژه ای را برای خودش در سینما پیدا کرده.در فیلم هایش تلاش می کند که هم الگوهای صحیح سینما را در نظر بگیرد و هم توجه مخاطب را جلب کند.به همین خاطر است […]

  • طلا

    تریبون هنر: “طلا” اصلاً فیلم بدی نیست.لازم دانستم یادداشت خودم را با این جمله شروع کنم تا همین اول کار ، جمله ی آخر را گفته باشم.ولی باز هم پای انتظارات برآورده نشده ی ما از یک کارگردان خوش سابقه به میان می آید. کارگردانی که “نفس عمیق” و “دربند” […]

  • زهرمار
    زهرمار؛ چیزی نزدیک به هیچ
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: مگر می شود از جواد رضویان توقّع فیلمی غیر از ژانر کمدی را داشت؟ بدون استثنا تمام کسانی که آماده می شدند تا”زهرمار” را تماشا کنند ، منتظر اثری کمدی و البته خارج از قالب جشنواره بودند.انتظار دوم به صورت کامل برآورده شد.یعنی “زهر مار” به هیچ عنوان […]

Ad
Ad
Ad
Ad