Ad


چهره هنری مشهور فرانسه

شارل آزناوور در ۹۴ سالگی درگذشت

هزار و چهارصد قطعه خواند و در 60 فیلم بازی کرد

تریبون هنر: شارل آزناوور، ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده مشهور فرانسوی در سن ۹۴ سالگی در خانه‌اش در جنوب شرق فرانسه درگذشت.

آزناوور در دوران فعالیتش که به بیش از هشتاد سال می‌رسید، علاوه بر فروش ۱۸۰ میلیون صفحه و نوار در بیش از ۶۰ فیلم هم ایفای نقش کرد.

 

او در ٢٢ مه ۱٩٢۴ در پاریس به دنیا آمد و فعالیت‌های هنری خود را به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز از سال ۱۹۴۶ آغاز کرد. او در طول زندگی هنری خود بیش از هزار و چهارصد ترانه به زبان‌های مختلف جهان از جمله فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و غیره خواند

 

در سال ۱۹۹۸ شبکه سی‌ان‌ان او را به عنوان هنرمند و سرگرمی‌ساز قرن معرفی کرد.

شبکۀ آمریکایی “سی ان ان” از “آزناوور” به عنوان “خدای موسیقی پاپ فرانسه” و “مهمترین خوانندۀ وارییتۀ قرن بیستم” یاد کرده که محبوبیتی بیش از خوانندگان بزرگی همچون “باب دیلان”، “فرانک سیناترا” و حتی “الویس پریسلی داشته است.

 

شارل آزناوور

شارل آزناوور فعالیت های هنری اش را از سن ٩ سالگی با ایفای نقش های کوچک در تاتر و سینما آغاز کرد. او در سال ۱۹۴۶ با دو خوانندۀ بزرگ فرانسوی “ادیت پیاف” و “شارل ترنه” آشنا شد. در همین سال آزناوور با نخستین همسرش میشلین ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام “صدا” بود. آزناوور ازدواج های مکرری کرد و فرزندان متعددی ثمرۀ این ازدواج ها بودند.

 

آزناوور در اواخر دهۀ ۱٩۴۰ به آمریکا و سپس به کانادا رفت و در اوایل ۱٩۵٠ به فرانسه بازگشت. او در ۱٩۵۴ پس از یک دور سفر هنری به شمال آفریقا در سن سی سالگی به شهرت رسید. در اواخر دهۀ ۱٩۵٠ آزناوور حرفه هنرپیشگی را در سینما به موازات خوانندگی آغاز کرد. برخی خوانندگان بزرگ بین المللی از جمله “ری چارلز” و “فرد آستر” شماری از ترانه های آزناوور را خوانده اند.

 

این خواننده قرار بود ماه آیند میلادی هفت اجرا در شهرهای مختلف فرانسه و سوییس داشته باشد.

او که حتی بعد از نودسالگی هم در استادیوم‌هایی مملو از تماشاگر کنسرت می‌گذاشت، برای پنجاهمین سالگرد ازدواج با همسر سوئدی‌اش ترانه‌هایی سرود و آهنگ‌هایی ساخت.

او که به تازگی از توری در ژاپن برگشته بود مجبور شد به دلیل شکستن دستش کنسرت‌های تابستان را لغو کند.

 

شارل آزناوور

 

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • لس انجلس تهران
    به بهانه ی هجومِ کم سابقه به "لس آنجلس،تهران"
    به جای قلع و قمع، به خودمان رحم کنیم
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: تینا پاکروان کارگردان توانایی ست که اگر نبود فیلم های قابل قبولی چون “خانوم” و “نیمه شب اتفاق افتاد” را نمی ساخت.پس اگر فقط کمی انصاف داشته باشیم ، استعدادی همچون پاکروان را پرپر نمی‌کنیم.حدود دو سال پیش این کارگردان خوش فکر که اتفاقا کنار دست بسیاری از […]

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad