Ad


در 81 سالگی بر اثر سزطان

نماد سینمای کره جنوبی درگذشت

شین سئونگ-ایل از دنیا رفت

تریبون هنر: «شین سئونگ-ایل» که او را مهم‌ترین بازیگران تاریخ سینمای کره جنوبی می‌دانند، پس از یک و سال نیم مبارزه با بیماری در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

«شین سئونگ-ایل» بازیگر افسانه‌ای کره‌ای بود که در بیش از ۵۰۰ فیلم در دوران فعالیت خود حضور داشت و از او به عنوان شاهدی زنده از سینمای کره جنوبی یاد می‌شد.

«پارک چان-ووک» کارگردان فیلم «اولد بوی» در واکنش به درگذشت این بازیگر بزرگ گفت: اگر در ژاپن «توشیرو میفونه»، در ایتالیا «مارچلو ماسترویانی»، در آمریکا «گرگوری پک» و در فرانسه «آلن دلون» داریم، سینمای کره جنوبی نیز «شین سئونگ-ایل» را برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها دارد و هیچ جای دنیا سینما و هنر به یک فرد وابسته چون «شین سئونگ-ایل» وابسته نبوده است و بدون شناخت از وی، درک تاریخ سینما و فرهنگ مدرن کره جنوبی دشوار است.

«شین سئونگ-ایل» تنها در سال ۱۹۶۷ میلادی در ۵۱ فیلم بازی کرد که در سینماهای کره جنوبی اکران شد و در فاصله هشت سال بین ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱ در ۳۲۴ فیلم مقابل دوربین رفت که برابر با ۲۷ درصد از ۱۱۹۴ فیلمی است که طی این چند سال در کره جنوبی به نمایش گذاشته شد.

وی در عصر طلایی سینمای کره جنوبی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی به شهرت فراوانی به عنوان برترین بازیگر نقش اول دست یافت و فیلم ««فقط برای تو» محصول سال ۱۹۶۲ نیز نقش بسیار مهمی در ستاره شدن «شین سئونگ-ایل» داشت و فیلم «جوان پابرهنه« (۱۹۶۴) نیز نام او را به عنوان نماد جوانی در سینما مطرح کرد.

این بازیگر کره‌ای در سال ۱۹۶۸ نیز با بازی در فیلم «یونچ» به جشنواره فیلم برلین رفت تا نام خود را به عنوان یک بازیگر تحسین‌شده بیش از پیش تثبیت کند. جشنواره فیلم بوسان سال گذشته برنامه‌ای برای مرور آثار این سینماگر کهنه‌کار ترتیب داده بود.

«کیم سی-مو» منتقد سینمایی نام «شین سئونگ-ایل» را مترادف با سینمای کره جنوبی دانسته است.

 

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • لس انجلس تهران
    به بهانه ی هجومِ کم سابقه به "لس آنجلس،تهران"
    به جای قلع و قمع، به خودمان رحم کنیم
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: تینا پاکروان کارگردان توانایی ست که اگر نبود فیلم های قابل قبولی چون “خانوم” و “نیمه شب اتفاق افتاد” را نمی ساخت.پس اگر فقط کمی انصاف داشته باشیم ، استعدادی همچون پاکروان را پرپر نمی‌کنیم.حدود دو سال پیش این کارگردان خوش فکر که اتفاقا کنار دست بسیاری از […]

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad