Ad


مخاطب انیمیشن «آخرین داستان» کیست؟

به قلم سیدمحمد کاظمی

تریبون هنر: وقتی با اثری که پیشوند انیمیشن دارد مواجه می شویم ، بی شک در وهله اول انتظار داریم که رعایت فضاهای کودکانه ، یکی از پایه های شکل گیری کار باشد.”آخرین داستان” به کارگردانی اشکان رهگذر،بزرگترین لطمه ی خود را از اشتباه در مخاطب شناسی خورده.جایی که ما یک قصه ی جذاب و شنیدنی از شاهنامه فردوسی را ، با روایتی پر پیچ و خم ، ریتمی ناموزون و تعلیق های عجیب می بینیم.در “آخرین داستان” حتی تعریف قصه ی مربوط به فریدون و ضحاک هم با ایرادهایی همراه است که فعلاً کاری به آن نداریم.امّا تلاشی چند ساله(حدود یک دهه) برای ساخت چنین انیمیشنی را باید تقریباً بی نتیجه دانست!انیمیشنی که به هیچ عنوان مخاطب خود را نشناخته و نمی شناساند! ما در این اثر با صحنه هایی مواجه می شویم که حتی تا اندازه ای یادآور ژانر وحشت است!
اما از نکات برجسته ی “آخرین داستان” حضور هنرپیشه های مطرح سینما در جایگاه صدا پیشه گی ست که به رسم انیمیشن های مطرح جهانی به جا آورده شده.استفاده از صدای چهره های مطرحی چون پرویز پرستویی ، لیلا حاتمی ،حامد بهداد ، اکبر زنجانپور ، اشکان خطیبی و … بدون شک جزو معدود نکات مثبت و جذّاب “آخرین داستان” به شمار می آید.

 

سیدمحمد کاظمی

منبع: تریبون هنر

 

 

تاریخ انتشار :۱۲ بهمن ۱۳۹۷

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • مسعود فراستی
    خانم ها، آقایان! نظرشماچیست؟
    آیا فراستی عاشق شده است؟
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: پدیده ی عجیبی ست این عشق.ماجرای غریبی ست این عشق.فقط عشق می تواند سیاه ترین صحنه های زندگی و مقوّا ترین آدم های اجتماع را تبدیل به بهترین پلان ها و “درآمده ترین” شخصیّت ها کند‌. خانم ها، آقایان ! ما مسعود فراستی را خوب می شناختیم.او نوازنده […]

  • مردی بدون سایه

    تریبون هنر: علیرضا رئیسیان جزو فیلمساز های محترم سینمای ما به حساب می آید.او اعتبار و جایگاه ویژه ای را برای خودش در سینما پیدا کرده.در فیلم هایش تلاش می کند که هم الگوهای صحیح سینما را در نظر بگیرد و هم توجه مخاطب را جلب کند.به همین خاطر است […]

  • طلا

    تریبون هنر: “طلا” اصلاً فیلم بدی نیست.لازم دانستم یادداشت خودم را با این جمله شروع کنم تا همین اول کار ، جمله ی آخر را گفته باشم.ولی باز هم پای انتظارات برآورده نشده ی ما از یک کارگردان خوش سابقه به میان می آید. کارگردانی که “نفس عمیق” و “دربند” […]

  • زهرمار
    زهرمار؛ چیزی نزدیک به هیچ
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: مگر می شود از جواد رضویان توقّع فیلمی غیر از ژانر کمدی را داشت؟ بدون استثنا تمام کسانی که آماده می شدند تا”زهرمار” را تماشا کنند ، منتظر اثری کمدی و البته خارج از قالب جشنواره بودند.انتظار دوم به صورت کامل برآورده شد.یعنی “زهر مار” به هیچ عنوان […]

  • مسخره باز
    مرور فیلم های جشنواره فجر
    مسخره باز؛ غیر قابل مقایسه به اتّهام سورئالیسم
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: کار خیلی سختی ست که “مسخره باز” را در کنار دیگر آثار سینمایی ایران قرار داده و بخواهیم به مقایسه بپردازیم.”مسخره باز” کاملاً متفاوت از آثار دیگری ست که در سینمای داخلی مان می بینیم؛ هرچند شبیه به آن را بارها در هالیوود شاهد بوده […]

Ad
Ad
Ad
Ad