یادداشتی از بابک صحرایی

راپورت های شبانه دکتر مصدق، روایتی از تاریکی تاریخ معاصر

اصغر خلیلی با پیشینه خوبی که در عرصه تئاتر دارد در راپورت های شبانه دکتر مصذق نیز بسیار موفق عمل کرده است

تریبون هنر _ بابک صحرایی: راپورت های شبانه دکتر مصدق به کارگردانی اصعر خلیلی با حدود دو ماه اجرای همراه با استقبال تماشاگران، از ابتدای تیرماه تا ۲۹ مرداد، از جمله نمایش های موفق سال جاری بوده است

مرور کودتا و خیانت های صورت در حق دکتر محمد مصدف در هفته های پایانی نخست وزیری اش خط اصلی قصه نمایش است. روایت موازی زندگی مصدق و همراهان و دشمنانش بر اساس مستندات تاریخی صورت می گیرد و برای ایجاد بافت دراماتیک قصه برخی شخصیت هایی که وجود تاریخی ندارند نیز به داستان اضافه شده اند که شیرینی روایت را بیشتر کرده اند.

نمایش با پخش صدای واقعی مهدی میراشرافی (نماینده مجلس) در سال ۱۳۳۲ آغاز می شود که مصدق را خائن به ملت خطاب می کند. پخش این بیانیه رادیویی از همان ابتدا مخاطب را به شکل مناسبی در فضای تاریخی و ملتهب نمایش قرار می دهد.

بدون تعارف اولین جذابیت این نمایش برای مخاطب عام، بازیگران نام آشنایش هستند. از فرهاد آئیش و ایرج راد تا نرگس محمدی و رویا میرعلمی و خسرو احمدی و رضا بهبودی که به همراه دیگر بازیگران این نمایش، به طور هوشمندانه ای توسط کارگردان در جایگاه مناسبی برای ارائه توانایی های شان قرار گرفته اند.

فرهاد آئیش در نقش مصدق بازی درخشانی در این نمایش دارد. به خصوص که زبان بدن و لحنش کاملا بر اساس فیلم ها و صداها و عکس های موجود از دکتر مصدق است و در بسیاری از لحظات عکس ها و فیلم های موجود از این شخصیت مهم تاریخ معاصر برای مخاطب زنده می شوند. مخصوصا بخش دادگاهی شدن مصدق که اوج بازی فرهاد آئیش است و از زیباترین بازی های دیده شده از این بازیگر است

ایرج راد دیگر وزنه بازیگری راپورت های شبانه دکتر مصدق است. ایرج راد که بازی هایی به یاد ماندنی از ایفای نقش شخصیت های تاریخی را در کارنامه هنری اش دارد در این نمایش در نقش روزولت بسیار توانمند ظاهر شده است. مخصوصا که با بیان جذاب و تاثیرگذارش به زیبایی توانمدی های تئاتری اش را به رخ می کشد

نرگس محمدی نیز در نقشی متفاوت با آنچه از او دیده شده از نقاط قوت راپورت های شبانه دکتر مصدق است. بازیگری که چهره آشنای پرسوناژهای معصوم است اینجا با بازی در نقش یک روسپی، با بازی دینامیک و پرنشاط خود و همچنین لحن خوبش به یکی از نقاط جذابیت نمایش برای مخاطب تبدیل می شود و به زیبایی فضایی گروتسک را نیز در خلال نمایش ایجاد می کند. البته خسرو احمدی نیز در شکل گیری این  اتفاق نقش مهمی دارد. نقشی که نرگس محمدی بازی می کند اگرچه ما به ازای تاریخی ندارد اما اشاره به طبقه ای است که در جریان کودتا بر علیه مصدق به خیابان ها می ریزند و بخشی از توطئه طراحی شده بر علیه مصدق را پیش می برند.

این مساله درباره خسرو احمدی و نقشی که بازی می کند نیز صدق می کند.. بازیگری تئاتری و کارکشته که در نقش یک جاهل، با دانایی و هوشمندی ای که همیشه در بازی هایش جاری است از زمان ورودش به صحنه طنز شیرینی را در نمایش جاری می کند. لحن تیپیکال خسرو احمدی اگرچه لحن آشنای آن طبقه از جامعه است اما تسلط بازیگر به نقش و بیانش و استفاده هوشمندانه اش از تکیه کلام «اینو خوب اومدی» بخش مهمی از تفکر و هدف جاری در مضمون قصه را برای مخاطب تشریح می کند.

بخش دیگری از  ارزش های بازیگری نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق به بازی خوب رویا میرعلمی مربوط می شود. میرعلمی در نقش دختر مصدق با بازی زیبایش باعث می شود تصویر مشخصی و کمتر دیده شده ای از محمد مصدق در خلوت خانه اش به نمایش دراید و صحنه های مربوط به خلوت مصدق و دخترش، عرصه چشم نوازی از رویارویی دو بازیگر توانمند این نمایش یعنی فرهاد آئیش و رویا میرعلمی است

نکته مهم و قابل اشاره دیگر از راپورت های شبانه دکتر مصدق، دیزالوهایی است که کارگردان در طراحی صحنه به کار برده است. این دیزالوها هم روایت قصه را شیرین تر کرده هم باعث درک بهتر و زیباتر از روایت موازی زندگی مصدق با همراهان و دشمنانش شده است. به خصوص که ساخت دکور زیبایی از لاله زار که در بخش های مختلف قصه کارکرد خود را به صورت موازی حس می کند از جمله بهترین طراحی های صحنه ای است که به روی سن تالار وحدت صورت گرفته است. به طوری که موازی با روایت قصه در خانه دکتر مصدق و محل اجتماع روزولت و سرتیپ دفتری و دیگران برای پی ریزی توطئه بر علیه مصدق، همچنان به عنوان اصلی ترین لوکیشن شرح ماوقع روز  کودتا، تبدیل به تاتیرگذارترین محل برای تجمع تمام شخصیت های اصلی و فرعی قصه می شود.

 

در کل اصغر خلیلی با پیشینه خوبی که در عرصه تئاتر دارد در راپورت های شبانه دکتر مصذق نیز بسیار موفق عمل کرده و توانسته نمایشی را به روی صحنه ببرد که هم داراش ارزش های جشمگیر هنر تئاتر است و هم اینکه جذابیت زیادی برای مخاطب دارد.

 

 

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

امیان رهایی

بهنام بانی صد سال

محسن چاوشی دلبر

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

محسن قمی عشق