Ad

به بهانه قتل رومینا اشرفی

هشدار به تعصبات نادرست در سینمای ایران

یادداشتی از احمد رنجبر

تریبون هنر _ احمد رنجبر: همزمان با مطرح شدن نام فیلم «خانه پدری» بعد از قتل رومینا اشرفی مروری بر فیلم‌هایی داشته باشیم که نسبت به تعصبات و دیدگاه‌های نادرست در جامعه هشدار داده بودند

 

دختر آزاری/خانه دختر | ۱۳۹۳
مادر نامزد سمیرا (رعنا آزادی ور) از او می خواهد طبق یک رسم خانوادگی، پیش از عقد سراغ یک دکتر زنان برود. این خواسته، سمیرا را دچار شوک می کند و ساعتی بعد خود را می کشد!بعد از اولین اکران، برخی رسانه ها معتقد بودند فیلم هشداری است بر رفتار برخی پدران در قبال دختران خود.در مقابل برخی رسانه ها عقیده داشتند، اشاره ای که فیلم به طور غیر مستقیم و سربسته درباره آزار دختر از سوی پدر دارد، قداست پدر را زیر سوال می برد

 

کودک آزاری/ هیس دخترها فریاد نمی‌زنند | ۱۳۹۲
پوران درخشنده «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را به منظور یک یادآوری ساخت. پدیده کودک آزاری همواره تهدیدی جدی برای بچه ها بوده اما سینمای ما دربرابر آن منفعل عمل کرده است. درخشنده فیلمش را بر اساس همین دغدغه ساخت و موفق عمل کرد. حتما «هیس دخترها فریاد نمی زنند» از نظر ساختاری ایراد دارد اما مهم تر از همه حرف فیلم است که حکم یک هشدار جدی دارد. بعد از اکران فیلم شاهد سمینارهای متعدد و تحلیل های مختلف درباره کودک آزاری بودیم.

 

اسیدپاشی/ لانتوری|۱۳۹۲
«لانتوری» فیلم چند ضلعی است که از یک سو به موضوع اسیدپاشی و آسیب شناسی یک عشق نابهنجار و غیر متعارف می پردازد. از سوی دیگر از طریق بازنمایی بازجویانه یک گروه خلافکار و زورگیر به تاثیرات شکاف طبقاتی در جامعه به ویژه نسل جوان می پردازد . وانگهی بخشش و گذشت و مهربانی را به عنوان راهکاری عاطفی- انسانی برای برون رفتن از این بحران اجتماعی توصیه می کند.«لانتوری» بعد از اکران دستمایه تحلیل های مفصلی درباره اسیدپاشی و ریشه های این اتفاق شد.

 

دخترکشی/ خانه پدری | ۱۳۸۹
«خانه پدری» در سکانس ابتدایی نشان می دهد که پدر و پسر یک خانواده گرفتار یک تعصب افراطی می شوند. آن ها دختر را بر اساس قضاوت اشتباه و نادرست خود در خانه گیر می اندازند و به قتل می رسانند!‌ صحنه قتل دختر، دردناک و تکان داده است. فیلم مدت ها توقیف بود و سال پیش یک نمایش کوتاه داشت. «خانه پدری» این روزها و بعد از قتل رومینا محل ارجاع شده است.

 

خودسوزی/بمانی| ۱۳۸۰
داریوش مهرجویی در فیلم «بمانی» سرنوشت سه دختر ایلامی را محور قرار داده است. این دختران گرفتار جبر جغرافیایی هستند و هر کدام سرنوشتی تلخ دارند. یکی به دست برادرش کشته می شود و دو دیگر خودسوزی می کنند. یکی از دختران به خاطر رفتار تند پدر بخاطر دانشگاه رفتن و دختری دیگر به دلیل ازدواج با مردی مسن دست به خودسوزی زده اند. فیلمی تکان دهنده است که واکنش های متفاوتی به همراه داشته است. برخی در زمان اکران داریوش مهرجویی را به نمایش تصویری اغراق آمیز از زندگی دخترکان ایلامی متهم کردند و گفتند او برای خوشآمد جشنواره های خارجی این فیلم را ساخته است. برخی دیگر اما تحت تاثیر این تصویر تکان دهنده قرار گرفتند و «بمانی» را بازتاب حقیقت دانستند.

 

همسرآزاری/ دوزن| ۱۳۷۷
«دو زن» جزو بهترین فیلم های تهمینه میلانی دسته بندی می شود. فیلمی که با کمترین شعار و موضع گیری ، سختی هایی که زنان در جامعه با آن ها روبریند را مورد نقد قرار می دهد. میلانی به شعار نیفتاد و همین باعث شد مخاطب با تنگ نظری های موجود درباره زنان ، احساس همذات پنداری کند و به زنان محکوم و مظلوم حق دهد. «دو زن» نقد تندی است علیه نگاه بسته ای که نسبت به زنان دارد.

 

ازدواج اجباری فامیلی/ عروس آتش| ۱۳۷۸
فیلم داستان احلام (غزل صارمی) را روایت می کند که دلبسته هم دانشگاهی خود (مهدی احمدی) است. سنت های عشیره ای اما اجازه این وصلت را نمی دهد و او به اجبار به ازدواج پسر عمویش (حمید فرخ نژاد) در می آید. احلام در سکانس پایانی دست به خودکشی می زند.اصل فیلم بر نقد یک سنت نادرست بنا شده؛ تا جایی که برخی سکانس ها به مستند پهلو می زند. شورش عروس و انتحار او در حجله شوکی است که به مخاطب وارد شد و تاثیر فیلم را دوچندان کرد.

 

کودک همسری/ مادیان| ۱۳۶۴
فیلم تلنگری جدی است درباره سنت شوم ازدواج اجباری کودکان و نوجوانان با مردان مسن . داستان «مادیان» درباره دخترکی است که به اجبار زن دوم یک مرد ومیانسال می‌شود و خانواده از روی فقر این اتفاق را می‌پذیرند و شیربها دختر اسبی است به نام «مادیان» که به مادر دختر می‌دهد.«مادیان» چند امتیاز خاص دیگر هم دارد؛‌از جمله بازی درخشان سوسن تسلیمی و حسین محجوب. فیلم به دلیل نمایش تصویری ملموس از شرایط خاص جامعه و نیز قصه پرکشش آن همچنان دیدنی است و محبوب طیفی از منتقدان.

تاریخ انتشار :۱۵ خرداد ۱۳۹۹

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • یادداشت بابک صحرایی درباره انیو موریکونه
    از بد اقبالی ماست که جوانی مان، مقارن با کهنسالی اسطوره هاست

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره انیو موریکونه نوشت: امروز انیو موریکونه در ۹۱ سالگی درگذشت. خوب عمر کرد اما هنوز مرگ برایش زود بود. انسان هایی همانند او حتی در کهنسالی هم که بمیرند دل آدم می گیرد نام انیو موریکونه یکی از نمادهای موسیقی فیلم است. او با جادوی موسیقی اش، تعدادی از فیلم های درخشان تاریخ سینما را در قلب و روح مردم ماندگارتر کرد. یک فیلم را […]

  • بابک صحرایی پرویز پرستویی سیروس الوند
    یادداشت بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی
    ناصر ملک مطیعی می گفت فکر نمی کردم یه روزی حاج کاظم زیر بغل فرمون رو بگیره

    تریبون هنر: بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی نوشت: تولد پرویز پرستویی بهونه خوبی برای مرور هنرمندیه که توی جریان هنر و فرهنگ جامعه در حدود سی سال گذشته تاثیرهای مهمی داشته پرویز پرستویی در دهه هفتاد با فیلم هایی مثل آژانس شیشه ای، لیلی با من است، آدم برفی، […]

  • یادداشت جواد طوسی برای فرمان آرا و حکایت دریا
    زمانه آقا، زمانه!

    تریبون هنر _ جواد طوسی: پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم […]

  • حکایت دریا

    تریبون هنر: سعید عقیقی در نوشتاری تحت عنوان «دست ِ تاریک ، دستِ تاریک» نقطه نظرش را درباره جدیدترین ساخته‌ی بهمن فرمان آرا «حکایت دریا» که اکران آنلاین شده است، نوشت. یادداشت سعید عقیقی را در تریبون هنر بخوانید: « اصالت نومیدی شاید کلید درک واپسین ساخته فرمان آرا باشد؛ […]

  • تریبون هنر: حمید جبلی خیلی اهل گفتگو نیست و بویژه دستش چندان به نوشتن یادداشت‌های یادبود برای همکارانش نمی‌رود ولی این بار وقتی برای نگارش مطلبی یا خاطره‌ای از محمد علی کشاورز با او طرح موضوع کردیم، دست به قلم شد و در پاسخ به درخواست ما یادداشتی برای این […]

Ad
Ad
Ad