Ad


حذف نام «جان وین» به دلیل دیدگاه‌های نژادپرستانه

تریبون هنر: حزب دموکرات اورنج کانتی کالیفرنیا خواستار تغییر نام، برداشتن مجسمه و یادبودهای «جان وین» از فرودگاه این منطقه شد.

به گزارش تریبون هنر به نقل از هالیوود ریپورتر،‌ حزب دموکرات منطقه اورنج کانتی در درخواست خود برای تغییر نام فرودگاه «جان وین» آورده است که جنبش ملی برای حذف نمادها و نام‌های نژادپرستانه در حال تغییر دادن موسسات آمریکایی، یادبودها، کسب و کارها، موسسات خصوصی، لیگ‌های ورزشی و تیم‌هاست و این باور وجود دارد که این نمادها استرس‌های جسمی و روانی بلند مدتی بر روی جامعه سیاه پوست، رنگین‌پوستان و دیگر اقلیت‌های سرکوب شده وارد می‌کند.

تاکنون درخواست‌های فراوانی برای تغییر نام فرودگاه «جان وین» و نمادهای مرتبط با او به دلیل دیدگاه‌های نژادپرستانه‌اش در گذشته دریافت شده است و حزب دموکرات منطقه اورنج کانتی خواستار تصویب قانونی برای تغییر نام فرودگاه «جان وین» به نام اصلی آن یعنی فرودگاه «اورنج کانتی» شده است.

«جان وین» در سال ۱۹۷۱ در مصاحبه‌ای به صراحت گفته بود: «من به برتری سفیدپوستان معتقدم و بابت این موضوع که این افراد چند نسل پیش برده بودند احساس گناه نمی‌کنم».

«ماریو میچل موریسون» معروف به «جان وین» روز ۲۶ می ۱۹۰۷ در ایالت ایووا در شمال شرقی آمریکا به دنیا آمد و روز ۱۱ ژوئن ۱۹۷۹ در سن ۷۲ سالگی بر اثر سرطان در لس‌آنجلس درگذشت. او در طول دوران فعالیت هنری خود در ۲۰۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد و در سال ۱۹۶۹ با فیلم «شجاعت واقعی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

هیچ بازیگری در سینمای آمریکا مانند «جان وین» به سینمای وسترن هویت نداده است. «قلعه آپاچی»، «ریو گرانده»، «در جستجوی خواهر»، «دختری با روبان زرد»، «آخرین فرمان»، «مردی که لیبرتی والانس را کشت»، «سواره نظام» و «دلیجان» از جمله مهم‌ترین آثار سینمایی با بازی «جان وین» هستند.

تاریخ انتشار :۸ تیر ۱۳۹۹

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • یادداشت بابک صحرایی درباره انیو موریکونه
    از بد اقبالی ماست که جوانی مان، مقارن با کهنسالی اسطوره هاست

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره انیو موریکونه نوشت: امروز انیو موریکونه در ۹۱ سالگی درگذشت. خوب عمر کرد اما هنوز مرگ برایش زود بود. انسان هایی همانند او حتی در کهنسالی هم که بمیرند دل آدم می گیرد نام انیو موریکونه یکی از نمادهای موسیقی فیلم است. او با جادوی موسیقی اش، تعدادی از فیلم های درخشان تاریخ سینما را در قلب و روح مردم ماندگارتر کرد. یک فیلم را […]

  • بابک صحرایی پرویز پرستویی سیروس الوند
    یادداشت بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی
    ناصر ملک مطیعی می گفت فکر نمی کردم یه روزی حاج کاظم زیر بغل فرمون رو بگیره

    تریبون هنر: بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی نوشت: تولد پرویز پرستویی بهونه خوبی برای مرور هنرمندیه که توی جریان هنر و فرهنگ جامعه در حدود سی سال گذشته تاثیرهای مهمی داشته پرویز پرستویی در دهه هفتاد با فیلم هایی مثل آژانس شیشه ای، لیلی با من است، آدم برفی، […]

  • یادداشت جواد طوسی برای فرمان آرا و حکایت دریا
    زمانه آقا، زمانه!

    تریبون هنر _ جواد طوسی: پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم […]

  • حکایت دریا

    تریبون هنر: سعید عقیقی در نوشتاری تحت عنوان «دست ِ تاریک ، دستِ تاریک» نقطه نظرش را درباره جدیدترین ساخته‌ی بهمن فرمان آرا «حکایت دریا» که اکران آنلاین شده است، نوشت. یادداشت سعید عقیقی را در تریبون هنر بخوانید: « اصالت نومیدی شاید کلید درک واپسین ساخته فرمان آرا باشد؛ […]

  • تریبون هنر: حمید جبلی خیلی اهل گفتگو نیست و بویژه دستش چندان به نوشتن یادداشت‌های یادبود برای همکارانش نمی‌رود ولی این بار وقتی برای نگارش مطلبی یا خاطره‌ای از محمد علی کشاورز با او طرح موضوع کردیم، دست به قلم شد و در پاسخ به درخواست ما یادداشتی برای این […]

Ad
Ad
Ad