Ad

برادران کاظمی در گفت و گو با «تریبون هنر»:

در تجربه های موسیقایی خود فضاهای مختلفی را تجربه می کنیم

+ سبک ما پاپ است اما پاپی که با آنچه همه جا می شنوید فرق دارد

تریبون هنر- سام شرف زاده: توحید و حامد کاظمی که مخاطبین موسیقی آن ها را به برادارن کاظمی می شناسند، در قالب یک گروه با نام «دِ،کُر» فعالیت خود را در حوزه خوانندگی شروع کرده اند. پس از انتشار سه قطعه با نام های «زمین گرده، آسپرین و خواب زده» گفت و گویی با آن ها داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

 

از حضور شما در برنامه «خندوانه» گفت و گو را شروع می کنیم. بازخوردهای این حضور چگونه بود؟

 

توحید: قطعه «زمین گرده» که در برنامه خندوانه اجرا شد بازخوردهای خوبی داشت. ما در جایگاهی ایستاده ایم  که در برنامه ریزی هایمان تصور می کردیم سال آینده به آن می رسیم و به لطف حضور ما در برنامه خندوانه بود. پس از پخش برنامه عزیزانی مثل خانم بهنوش بختیاری و پرستو صالحی از کار حمایت کردند.

 

 

حامد: هر کسی که اثری را ارائه می کند، دوست دارد به بهترین شکل و از طریق رسانه ای که طیف مخاطب گسترده ای دارد به مردم برسد. پس از حضور در صدا و سیما، بارها و بارها تا به امروز در خیابان و مکان های عمومی با مردم در خصوص برنامه های آینده و چگونگی کار کردنمان صحبت کرده ایم چرا که پس از حضور در تلویزیون چهره های ما برای مردم جا افتاد.

 

 

در صحبت های خصوصی بین خودمان گفته بودید تماشاچیان خندوانه از شما خواسته اند کنسرت برگزار کنید. برای مخاطبین ما هم این موضوع را بیان کنید و اجازه بدهید همه بدانند چه اتفاقی افتاده.

 

توحید: (با خنده) پس از اول تعریف می کنم. وقتی رامبد جوان عزیز از هادی خواست کاری انجام بدهد که مردم را خوشحال کند، هادی مشغول فکر کردن بود که رامبد گفت می توانی از دو برادرت هم کمک بگیری و ما هم نتوانستیم چیزی بگوییم. تماشاچیان برنامه گفتند گروه «دِ،کُر» کنسرت برگزار کند و رامبد گفت هادی باید کسی را خوشحال کند و در نهایت با مشورت تماشاچی ها قرار شد ما یک اجرا در یک مکان عمومی داشته باشیم و هادی برای تشویق ما آنجا باشد.

 

بیایید کمی در خصوص سبک و استایل گروه حرف بزنیم. آنچه می خوانید قسمتی ترانه است و قسمتی غزل.

 

 

حامد: من سنتی می خوانم و غزلی را انتخاب می کنم که به نوعی سهل و ساده است. مخاطب با یک بار شنیدن معنای آن را متوجه می شود و همذات پنداری می کند. معنای اثر برایمان خیلی مهم است چرا که اولین راه ارتباط برقرار کردن با مخاطب کلام است و کلام، نباید سخیف باشد یا چیزی باشد که در لحظه خرج شود.

 

فکر می کنم ترانه ها روی ملودی سروده شده اند.

 

توحید: درست است. در تمام کارهای ما ترانه ها روی ملودی سروده شده اند و از اینجا به بعد هم نود درصد کارها به همین شکل تولید می شود. نمی خواهیم ترانه دست ما را برای ساخت ملودی ببندد. جایی که حامد می خواند موسیقی دستگاهی است و جایی که من می خوانم ممکن است ماژور غربی باشد. می خواهیم ترانه در اختیار موسیقی باشد.

 

 

کمی بیشتر درباره سبک موسیقایی گروه هم صحبت کنید. لهن غربی توحید کاظمی در کنار خوانش سنتی حامد کاظمی در قالب یک تنظیم غربی که رگه های راک هم در خودش دارد.

 

توحید: حامد همه جوره سنتی می خواند و شاید پنجاه درصد در قطعه ای مثل «خواب زده» به پاپ نزدیک شود. اما در قطعه «آسپرین» و «زمین گرده» کاملا موسیقی دستگاهی اجرا کرده است. اما در قطعات مختلف فورمت من عوض می شود. دلیل اصلی آن هم این است که ما در تجربه های موسیقایی خود فضاهای مختلفی را تجربه می کنیم. گاهی R & B  می شوم، گاهی کاملا پاپ می خوانم و گاهی به رگه، بلوز یا راک نزدیک می شوم. من به نوعی مهره متحرک گروه هستم و حرکت من بستگی به ملودی و خواندن حامد دارد.

 

 

حامد: در فضایی که ما کار می کنیم گروه های دیگری هم هستند که فعالیت می کنند. به اشتباه خیلی ها خود را تلفیقی می دانند در صورتی که کار آن ها ترکیب است و نه تلفیق. ما هم ترکیبی هستیم و نه تلفیقی اما به موسیقی تلفیقی نزدیک شده ایم و به زودی به آن می رسیم.

 

 

چرا این فضا را انتخاب کردید؟

 

 

توحید: چرا که کم شنیده شده است و البته پرطرفدار. بعضی مخاطبین موسیقی، خواننده هایی که ایرانی و سنتی می خوانند را دوست دارند و بعضی R & B  خوان ها را. ما سعی کرده ایم «دِ،کُر» خوراکی برای هر دو طیف باشد. ما روی سبک خاصی تمرکز نکرده ایم و نمی کنیم. سبک ما در کل پاپ است اما پاپی که با آنچه همه جا می شنوید فرق دارد.

 

 

بیایید در مورد فلسفه «دِ،کُر» هم حرف بزنیم.

 

حامد:« The choir » را در نظر بگیرید. ما دو برادر هستیم که هم صدا شده ایم. در اسم و دوگو گروه هم می بینید که یک کاما میان حرف دال و واژه کُر قرار گرفته است. چه در نوشتار چه در موسیقی کاما یعنی سکوت و خواستیم یک فاصله بین این دو باشد. البته که از ابتدا سعی کردیم اسم را طوری انتخاب کنیم که مخاطب در خصوص برداشت از آن دستش باز باشد.

 

توحید: آنچه حامد فراموش کرد بگوید این است که آخر اسم هر دو ما با دال تمام می شود و حرف آخر اسم ما حرف اول اسم گروه است. با دو برادر هستیم با دو چهره، استایل، صدا  و سبک متفاوت که این هم به کلمه دکور و چیدمان نزدیک است. این تفاوت تا امروز برای مردم بسیار جذاب بوده است.

 

 

فاصله بین انتشار قطعات شما زیاد شده. ممکن است به روند کلی شما ضربه وارد کند.

 

توحید: درست است کمی فاصله افتاده اما این را بگویم که چهارم و ما باید تا امروز منتشر می شد اما از آنجا که هادی سر فیلمبرداری و در مسافرت است، قطعه ای را منتشر نکرده ایم. جا دارد بگویم که هادی در حال حاضر تهیه کننده و مدیر هنری گروه است. هادی از نظر شنیدار در موسیقی بسیار باهوش است و خیلی به ما کمک می کند.

 

 

حامد: نکته ای را که دوست دارم بگویم این است که قطعه چهارم ما از نظر خودمان بهتر از سه کار قبلی است. این قطعه سه بار تنظیم شد و چند بار میکس آن تغییرکرده است. برای کاور آن هم فکر می کنم نزدیک به شش طرح آماده شده. با برگشتن هادی قطعا قطعه بعدی را منتشر می کنیم.

 

 

گروه «دِ،کُر» زیر سایه هادی کاظمی بوده است یا نه؟

 

توحید: به هیچ وجه. روزهای اول که به فکر کار حرفه ای و حضور در مارکت بودیم با هادی صحبت کردیم. هادی گفت هیچ کس تا امروز برای من پارتی بازی نکرده و من هم برای کسی پارتی بازی نمی کنم. به جایی برسید که پتانسیل این را داشته باشید که در کنار شما باشم تا نه شما را بکوبند نه من را.

 

حامد: بعد از انتشار آهنگ ها اهالی هنر با هادی تماس می گرفتند و به او تبریک می گفتند که برادرانش وارد این حرفه شده اند. خوشبختانه هادی بازخوردهای خوبی از این موضوع داشته.

 

 

به فکر تولید آلبوم نیستید؟

 

 

توحید: از روز اول به فکر تولید آلبوم بودیم. قرار بود تا پایان امسال این آلبوم منتشر شود که با بررسی فضای موسیقی کشور و تغییراتی که در برنامه های ما پیش آمد، این اتفاق رخ نداد.

 

 

در پایان از برنامه های آینده خود بگویید.

 

توحید: در برنامه هایمان تولید ویدئو هم هست که در وقت مناسب به آن هم می رسیم. چند تک آهنگ را با پخش مناسب در بازه های زمانی نه چندان بلند منتشر خواهیم کرد این را هم بگویم که ویدئوها با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

تاریخ انتشار :۸ شهریور ۱۳۹۵

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad