Ad


سریال ‎تابو؛ تقابل شیطان و امپریالیسم

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر: ‎سریال تابو محصول همکاری یک مثلث رویایی است. تام هاردی، رایدلی اسکات و استیون نایت داستانی که نوشته پدر تام هاردی است را تبدیل به سریال جالبی کرده اند که تلفیقی از خشونت و انتقام جویی و عشق و ظلم ستیزی است

‎استیون نایت به عنوان نویسنده و تهیه کننده سریال پیکی بلاندرز بار دیگر همکاری موفقی با تام هاردی داشته است. تابو سریالی برای نمایش توانایی های بازیگری تام هاردی است. او مدتها بود که علاقه داشت قصه ای که پدرش نوشته را تبدیل به یک سریال کند و در تابو جدا از بازیگری، به عنوان یکی از نویسنده های فیلمنامه و یکی از تهیه کننده ها نیز کنار رایدلی اسکات و استیون نایت بوده است

‎تابو در اتمسفر تاریک و خشن و سردی از لندن قرن نوزدهم روایت می شود. جیمز دیلینی با بازی تام هاردی که همگان تصور می کردند در افریقا مرده است، برای انتقامجویی مرگ پدرش به لندن بازمی گردد و با پادشاه بریتانیا و کمپانی هند شرقی به صورت توامان وارد جدال می شود

‎رویارویی تعدادی از بازیگران توانا یکی از جذابیت های تابو است. جسی باکالی که به تازگی فیلم «من به پایان دادن به اوضاع فکر می کنم» با بازی او تحسین بسیاری را به همراه داشته، جاناتان پرایس که سال گذشته برای فیلم «دو پاپ» کاندید اسکار شد، اوتا چاپمن نوه دختری چارلی چاپلین (دختر جرالدین چاپلین)که با سریال «بازی تاج و تخت» بیشتر شناخته شد، مایکل کلی که با سریال «خانه پوشالی» شهریت زیادی پیدا کرد و تام هالندر که بازیگر برجسته تیٔاتر و سینمای بریتانیایی است از جمله بازیگران تابو هستند که توانسته اند ترکیب جذابی را در این سریال ایجاد کنند

تابو به نوعی سریالی با مضمون بارزه با امپریالیسم است. پادشاه و کمپانی هند شرقی هر دو نماد ظلم به مردم هستند که با مکر و بیرحمی، در پی پیشبرد مقاصد جاه طلبانه خود هستند. امریکا هم در این میان رفیق دزد است و شریک قافله. جیمز، قهرمان سریال در جایی به آنها می گوید:
من می‌دانم که تا چه حد شما شیطانی هستید، به خاطر اینکه خودم جزیٔی از آن بودم

در جایی دیگر هم در پاسخ به سیاهپوست آزادیخواهی که پیگیر مرگ برده هاست می گوید:
من خودم هم دوست داشتم که میخ به میله های زندان برده ها بکوبم

تابو به نوعی قصه شیاطینی هستند که به جان هم افتاده اند
تابو قصه اش را به خوبی تعریف می کند هرچند که ضعف هایی در شخصیت پردازی پرسوناژهای فرعی دارد. فیلمبرداری بسیار خوبی دارد و نماهای زیبایی از لندن قرن نوزده و همچنین قاب بندی های خوبی در نماهای داخلی دارد که با تدوین خوبی هم همراه شده اند

 

تویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۷ بهمن ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • بهرام+رادان

    تریبون هنر: هم زمان با روز پدر، بهرام رادان در یادداشتی برای پدرش نوشت: از میان تصاویر مبهمی که از پیاده روی های کودکانه همراه با پدرم در دورترین خاطراتم مونده، تصویر کوچکترین انگشت دست پدر که کمی جلوتر از گام های کودکی من به سمتم می گرفتن، بیش از […]

  • هومن+سیدی
    نگاهی به هومن سیدی در قورباغه
    پُر رنگ تر باش ؛چرا که نه؟!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: “قورباغه” همانطور که پیش بینی می شد سریالی با مخاطبینِ خاص از کار در آمد. ولی مخاطبین خاصی که روی آن تعصّب داشته و به معنای واقعی کلمه ، هوادار سریال هستند. از قسمت نهم ، با اضافه شدن هومن سیّدی به جمع هنرپیشه […]

  • نیما+حسنی+نسب

    تریبون هنر: نیما حسنی نسب در اعتراض به تعطیلی سینما عصر جدید نوشت: ذوق‌زدگی و جو گیری سطح پایینِ مُشتی تازه ‌به دوران رسیده از رشد قارچ‌گونه‌ی پردیس و مال و شهر کتاب و سالن و الخ در سال‌های اخیر دارد عوارض و عواقب تلخ‌اش را به رخ می‌کشد؛ سازه‌های […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره پژمان جمشیدی
    فردین و ملک مطیعی هم از ورزش به سینما آمدند

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره پژمان جمشیدی نوشت: با پژمان جمشیدی دوستی خاصی ندارم و ارتباطم با او در حد احوال پرسی در برخی مراسم ها و تماشای فیلم هایش بوده اظهار نظری اشتباه درباره او و انتقاد به حضورش در عرصه بازیگری، در نشست امروز فیلم خط فرضی در […]

  • تریبون هنر: الناز شاکردوست امسال با دو فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده و «ابلق» نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه کارشناسان و مخاطبان سینما قرار گرفت. الناز شاکردوست بازیگر سینما متولد سال ۱۳۶۳ دانش آموخته رشته سینما از دانشکده هنرو معماری است. شاکردوست […]

Ad
Ad