Ad


باران کوثری؛ بازیگری که روی پای خودش ایستاده

یادداشت سمیرا افتخاری

تریبون هنر: باران کوثری امسال با دو نقش متقاوت در دو فیلم «گیج‌گاه» و «بی همه چیز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجرتوجه مخاطبان و کارشناسان را به خود جلب کرد.

باران کوثری متولد ۱۳۶۴ و دانش اموخته رشته نمایش است. او به واسطه حرفه پدرش جهانگیر کوثری تهیه‌کننده و مادرش رخشان بنی اعتماد کارگردان، از فضای سینما دور نبود و از کودکی وارد جریان سینما شد. اولین بار در فیلم «بهترین بابای دنیا» ساخته داریوش فرهنگ به عنوان بازیگر در قاب جادویی سینما درخشید و پس از آن تا اواخر دهه ۸۰ تنها در آثار مادرش رخشان بنی اعتماد مانند«نرگس»،«روسری آبی»،« بانوی اردیبهشت»،« داستان‌های جزیره»،«زیر پوست شهر» و «روزگار ما» حضور یافت.
کوثری در همان دهه ۷۰ با بازی در نمایش «آن سوی آینه» به کارگردانی آزیتا حاجیان ثابت کرد که بازیگر است و صرفا به واسطه پدر و مادرش در فضای سینما حضور نیافته است.
او دهه ۸۰ با حضور در فیلم «رقص در غبار» ساخته اصغر فرهادی دهه خوبی را آغاز کرد و حاصل آن بازی در آثاری چون «برگ برنده»،« گیلانه»، «خوابگاه دختران»، «تقاطع»، «خون بازی»، «نسل جادویی»، «روز سوم»، «شیرین»، «توفیق اجباری»، «دایره زنگی»، «کتونی سفید»، «حیران»، «میزاک»، «هیچ»، «لطفا مزاحم نشوید»، «قصه پریا»، «یک حبه قند»، «من مادر هستم»، «اسب حیوان نجیبی است» بود که حاصل این پرکاری سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین نقش آفرینی از بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش بین‌الملل برای فیلم‌های «خون بازی» و «روز سوم» شد. او دراین سال برای فیلم «خون بازی» کاندید دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جایزه اسکرین آسیا پاسفیک نیز شد. او همچنین برای «حیران» در بیست وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
کوثری دهه ۹۰ را متفاوت آغاز کرد،«قصه‌ها»،«بغض»،«آزمایشگاه»،«عصبانی نیستم»،«شب بیرون»،«مستانه»،«جامه دران»،«خانه دختر»،«لانتوری»،« هفت ماهگی»،«بی نامی»،«شنل»،« عرق سرد»،«بی حسی موضعی»،«جان دار»،« کشتارگاه»،«عامه پسند»،« گیج‌گاه» و «بی همه چیز» برخی از آثاری هستند که در این دهه او کار کرده است و برای فیلم‌های «بغض»،« عصبانی نیستم»،«کوچه بی نام» و« عرق سرد» در سی‌امین ، سی و دومین، سی و سومین و سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه شد که از این میان تنها برای «کوچه بی نام» سیمرغ بلورین را از آن خود کرد و از جشنواره فیلم دوبلین جایزه ویژه هیئت داوران را برای «عرق سرد» دریافت کرد.
این بازیگر جوان امسال با فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی در کنار حامد بهداد قرار گرفت که فیلمی متفاوت است و کوثری تجربه‌ای جدید را در این فیلم پشت سر گذاشته است، از سوی دیگر فیلم «بی همه چیز» را به کارگردانی محسن قرایی بازی کرد که با گریمی متفاوت و اجرایی جدید ظاهر شده است. هر دو این آثار نشان می‌دهد که کوثری پس از سال‌ها فعالیت در جلوی دوربین و پشت دوربین آموخته و به مرز پختگی در بازی رسیده است، که این پختگی هم دیدنی و هم ستودنی است.

سمیرا افتخاری

تاریخ انتشار :۲۰ بهمن ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad