Ad


الناز شاکردوست؛ گام به گام به سوی قله موفقیت

یادداشت سمیرا افتخاری

تریبون هنر: الناز شاکردوست امسال با دو فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده و «ابلق» نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه کارشناسان و مخاطبان سینما قرار گرفت.

الناز شاکردوست بازیگر سینما متولد سال ۱۳۶۳ دانش آموخته رشته سینما از دانشکده هنرو معماری است.
شاکردوست با دو فیلم «اینجا…آخر دنیا» و « مجردها» دراوایل دهه ۸۰ وارد سینما شد و پس از آن با فیلم «گل یخ» ساخته کیومرث پوراحمد به شکل جدی وارد این عرصه شد. او در دهه ۸۰ با فیلم‌های «عروس فراری»،«قتل آنلاین»،« چه کسی امیر را کشت؟»،«چند میگیری گریه کنی»،« قاعده بازی»،«خدا نزدیک است»،«اتوبوس شب»،« در میان ابرها»،« شیرین»،«باد در علفزار می‌پیچد»،« دوخواهر»،«دل‌خون»،«سلام برعشق» و «بوی گندم» در سینما حضور یافت که اکثرا آثاری تجاری بودند.
او در این دهه تقریبا هر سال در سه تا چهار فیلم بازی کرده است و تنها یک بار در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» ساخته خسرو معصومی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شده است. او همچنین سه بار نیز در جشن خانه سینما نامزد شد، اما موفق به دریافت هیچ یک از این جوایز نشد.
شاکردوست دهه ۹۰ را آرام‌تر آغاز کرد. نخستین فیلم او در این دهه «تو و من» بود و پس از آن در آثاری چون «رسوایی»،«آتیش بازی»،«تابو»،«مبارک»،«اسب سفید پادشاه» به ایفای نقش پرداخت. از نیمه این دهه شاکردوست رویه خود را تغییر داد و از حضور در آثار صرفا تجاری فاصله گرفت. او سال ۹۵ «خفه‌گی» را با فریدون جیرانی تجربه کرد و پس از آن «سراسرشب» را بازی کرد. سال ۹۷ برای شاکردوست سال متفاوتی بود او در سه فیلم «شبی که ماه کامل شد»، «مطرب» و «من می‌ترسم» به ایفای نقش پرداخت و در نهایت به خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد. شاکردوست در این دهه برای فیلم «تابو» لوح تقدیر و جایزه جشنواره فیلم سان فرانسیسکو و تندیس بهترین بازیگر زن جشن حافظ را برای فیلم «مبارک» از آن خود کرد.
شاکردوست حالا با دریافت این جوایز و به ویژه بعد از همکاری موفق با فریدون جیرانی در فیلم «خفگی» با حساسیت و احتیاط بیشتری گام برمی‌دارد و هر سال در یک فیلم بازی می‌کند، که ماحصل آن در انتهای این دهه «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده و «ابلق» ساخته نرگس آبیار است که هر دو فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند. دو فیلم از دو کارگردان زن که شاکردوست بازی متفاوت از همیشه در این آثار به نمایش می‌گذارد.
این بازیگر حالا در فیلم«تی تی» و «ابلق» به استانداردی از بازی رسیده است و بازی متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارد که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

سمیرا افتخاری

تاریخ انتشار :۲۲ بهمن ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • بهرام+رادان

    تریبون هنر: هم زمان با روز پدر، بهرام رادان در یادداشتی برای پدرش نوشت: از میان تصاویر مبهمی که از پیاده روی های کودکانه همراه با پدرم در دورترین خاطراتم مونده، تصویر کوچکترین انگشت دست پدر که کمی جلوتر از گام های کودکی من به سمتم می گرفتن، بیش از […]

  • هومن+سیدی
    نگاهی به هومن سیدی در قورباغه
    پُر رنگ تر باش ؛چرا که نه؟!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: “قورباغه” همانطور که پیش بینی می شد سریالی با مخاطبینِ خاص از کار در آمد. ولی مخاطبین خاصی که روی آن تعصّب داشته و به معنای واقعی کلمه ، هوادار سریال هستند. از قسمت نهم ، با اضافه شدن هومن سیّدی به جمع هنرپیشه […]

  • نیما+حسنی+نسب

    تریبون هنر: نیما حسنی نسب در اعتراض به تعطیلی سینما عصر جدید نوشت: ذوق‌زدگی و جو گیری سطح پایینِ مُشتی تازه ‌به دوران رسیده از رشد قارچ‌گونه‌ی پردیس و مال و شهر کتاب و سالن و الخ در سال‌های اخیر دارد عوارض و عواقب تلخ‌اش را به رخ می‌کشد؛ سازه‌های […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره پژمان جمشیدی
    فردین و ملک مطیعی هم از ورزش به سینما آمدند

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره پژمان جمشیدی نوشت: با پژمان جمشیدی دوستی خاصی ندارم و ارتباطم با او در حد احوال پرسی در برخی مراسم ها و تماشای فیلم هایش بوده اظهار نظری اشتباه درباره او و انتقاد به حضورش در عرصه بازیگری، در نشست امروز فیلم خط فرضی در […]

  • تریبون هنر: الناز شاکردوست امسال با دو فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده و «ابلق» نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه کارشناسان و مخاطبان سینما قرار گرفت. الناز شاکردوست بازیگر سینما متولد سال ۱۳۶۳ دانش آموخته رشته سینما از دانشکده هنرو معماری است. شاکردوست […]

Ad
Ad