در جشن خانه سینما؛

به جوایز «ابد و یک روز» اضافه شد

سخنرانی اهالی سینما در این مراسم

تریبون هنر: هجدهمین جشن خانه سینما شب گذشته با حضور جمع بسیار زیادی از علاقمندان به هنر هفتم در میدان مشق تهران برگزار شد.

 

 

در ابتدای این مراسم گروه موسیقی پالت با اولین اجرای خود مراسم را به شکل رسمی آغاز کردند. پس از آن احسان کرمی که در این مدت اجرای مراسم‌های خانه سینما را برعهده داشته است، روی صحنهآمد و پس از احوال‌پرسی و تبریک اعیاد قربان و غدیر و روز سینما به اهالی سینما، از کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما خواست روی صحنه بیاید.

 

 

کمال تبریزی نیز پس از تبریک این اعیاد، روز ملی سینما و عذرخواهی به خاطر تأخیر بوجودآمده، گفت: «یادی می‌کنم از روح بلند شهیدان عزیز ایران‌زمین از ابتدا تاکنون و شهدای گرانقدر و مظلوم مدافع حرم و همه درگذشتگان حوزه هنر به ویژه سینماگران عزیز سرزمینمان و امیدوارم تقارن این دو روز عزیز بهانه‌ای باشد برای کشتن صفات زشت و خلق ناپسند و بدزبانی‌ها در برابر روح بلند و سرافراز هنر و هنرمندان این آب و خاک.»

 

دبیر هجدهمین جشن خانه سینما در انتها از همه افرادی که برگزاری جشن امشب را فراهم کردند بخصوص مدیر تازه نفس خانه سینما تشکر کرد و بعد از قرائت متن خود گفت امسال تمام تلاشمان را کرده ایم که هیچ کسی نفهمد برندگان چه کسانی هستند و من از همه خواستم به جشن بیایند.

 

 

وی ادامه داد: «اما افزایش تعداد داوران و نتیجه آرا در این دوره نشان داد که به این ترتیب میزان نزدیکی به عدالت در انتخاب برگزیدگان نسبتاً بیشتر و نزدیک شدن به رأی اکثریت در مورد بهترین‌ها رضایت عمومی بیشتری را از نتیجه به دنبال دارد؛ به نحوی که تعداد آرای نامزدهای هر رشته در مرحله انتخاب برگزیدگان به قدری نزدیک به هم بود که گاهی به اصطلاح نیاز به ویدیو چک هم داشتیم! و برنده نهایی با اختلاف ناچیزی نسبت به سایر نامزدها برگزیده شد. بنا بر این بدون تعارف و به درستی اعلام می‌کنم که در جشن امسال سینمای ایران و با روش جدید اخذ آراء، نتیجه نهایی نشانگر آن است که همه نامزدها در همه رشته‌ها برگزیدگان و برندگان واقعی سینمای ایران هستند. به همه آنان تبریک می‌گوییم.»

 

 

او پایان صحبت هایش عنوان کرد: «نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که تمام نامزدها در این مراسم حضور دارند، چرا که هیچ کس نمی‌داند امروز چه کسانی به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند و این تدابیر برای این بود که مانند سال گذشته اسامی برنده‌ها لو نرود و هیجان این جشن بیش از گذشته باشد.»

 

 

بخش اول اهدای جوایز به عکس اختصاص یافت. دراین بخش هیئت داوران به اتفاق آرا محمدبدرلو را برای فیلم “اعترافات ذهن خطرناک من” شایسته تقدیر دانستند. اهدای تندیس بهترین عکس را رضا عطاران به همراه هانیه توسلی برعهده داشتند. محمد بدرلو گفت: «خوشحالم که هم سیمرغ و هم تندیس خانه سینما را از آن خود کردم و از الان به فکر اسکار هستم.»

 

رضا عطاران پس از اهدای تندیس جشن خانه سینما در سخنانی گفت: «امشب به صورت اتفاقی شلوار هانیه توسلی و پیراهن من به رنگ قرمز درآمده است. بعد از اتفاقات جشن حافظ برای پوشیدن رنگ قرمز تردید داشتم. برخی از دوستان از خدا ترسناک‌تر هستند چون به هر حال خدا می‌گذرد ولی این افراد نمی‌گذرند و فحش ناموس می‌دهند.»

 

 

بخش دوم به جلوه‌های ویژه میدانی تعلق داشت. دراین بخش علیرضا خمسه برای اهدای جلوه‌های ویژه میدانی به صحنه آمد و پس از کنایه به بیکاری‌های اخیر هنرمندان، تندیس و دیپلم افتخار را به ایمان کرمیان برای “ایستاده در غبار” اهدا کرد.

 

 

ایمان کریمیان نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: «خوشحالم که برای “ایستاده در غبار” هم تندیس جشن خانه سینما و هم سیمرغ جشنواره فجر را گرفتم. این تندیس را به دختر و همسرم اهدا می‌کنم.»

 

 

مجید مظفری و ویشکا آسایش برای تندیس و دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی به روی صحنه آمدند و آن را به شهرام خلج برای فیلم «ایستاده در غبار» اهدا کردند.

 

 

تندیس بهترین طراحی لباس توسط مینا ساداتی و بابک حمیدیان زوج هنری سینمای ایران به غزاله معتمد برای فیلم «ابد و یک روز » اهدا شد. معتمد نیز از تیم تولید فیلم سینمایی «ابد و یک روز» تشکر کرد و به خانم ملک‌جهان خزاعی ادای احترام کرد. در ادامه تقدیرها آتیلا پسیانی برای اهدای جایزه صدابرداری و صداگذاری روی صحنه آمد و گفت همه دونفر دونفر آمدند و یک جایزه دادند و من یک نفری باید دو جایزه بدهم. در ادامه تندیس بهترین صداگذاری را به آرش قاسمی برای «خشم و هیاهو» اهدا کرد. قاسمی از داوران تشکر کرد و از اساتیدش تشکر کرد و جایزه خود را به اولین استادش محسن روشن تقدیم کرد.

رای بخش بهترین طراحی صحنه افسانه بایگان و علی دهکردی روی صحنه آمدند. افسانه بایگان گفت: «سینمای ایران به نفس گرم مخاطبان آن بند است. علی دهکردی هم داوود رشیدی و عباس کیارستمی را گرامی داشت. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار طراحی صحنه به امیرحسین قدسی برای فیلم «اژدها وارد می‌شود» رسید. قدسی پس از دریافت جایزه خود از تمام عوامل این فیلم تشکر کرد.»

رامبد جوان با همان شیطنت‌های همیشگی برای اهدای تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به روی صحنه آمد. او ابتدا با تندیس یک عکس یادگاری انداخت و بعد از هومن بهمنش که برای فیلم” اژدها وارد می‌شود” برگزیده شده بود دعوت کرد. هومن بهمنش بیان کرد: باعث افتخار من است که این جایزه را می‌گیرم و از استاد زرین دست تشکر می‌کنم که استاد از راه دور من بود. من این جایزه را به امیر نادری اهدا می‌کنم. پس از این صحبت‌ها رامبد جوان از هومن بهمنش خواست تا عکس سلفی با هم بگیرند.

 

نیکی کریمی و حبیب رضایی برای اهدای تندیس و دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد به روی صحنه آمدند. حبیب رضایی گفت: «به وقتی رامبد جوان نتوانست شما را به ذوق بیاورد من ترجیح می‌دهم سنگین باشم تا شما به استراحتتان بپردازید. سپس ادامه داد: این جایزه را به کسی می‌خواهم تقدیم کنم که قول داده‌ام هروقت در هر شهری هم که باشم هنگام دریافت جوایزش حضور داشته باشم. حتی یکبار سر صحنه بودیم که من سه ترک با موتور رفتم تا ببینم که او جایزه گرفته است. بنابراین نیازی به بازکردن پاکت و خواندن نام او نیست. به نوید محمدزاده تبریک می‌گویم.»

 

 

نوید محمدزاده نیز گفت: «انشاالله تا ابد و یک روز برای “ابد و یک روز” جایزه بگیرم. ما همچنان منتظر رأی پرونده پزشکی عباس کیارستمی هستیم.»
درادامه مراسم تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل زن نیز به فرشته صدرعرفایی برای فیلم “کوچه بی نام” رسید. این جایزه توسط نیکی کریمی تقدیم شد. صدرعرفایی تنها در سخنانی کوتاه روز ملی سینما را تبریک گفت.

 

 

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد توسط امین تارخ و مریلا زارعی به پیمان معادی برای “ابد و یک روز” اهدا شد. معادی بعد از دریافت این جایزه گفت: «تجربه بی نظیری را در همکاری با مریلا زارعی در “درباره الی” داشتیم. از سعید روستایی و همچنین سعید ملکان به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم تشکر می‌کنم. یاد عباس کیارستمی گرامی؛ او سپس جایزه خود را به کیارستمی تقدیم کرد و مریلا زارعی نیز یاد کشته شدگان فاجعه منا را گرامی داشت.»

 

 

رویا نونهالی و مسعود کرامتی برای اهدای تندیس بهترین بازیگر نقش زن روی صحنه حاضر شدند و تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش زن را به باران کوثری برای فیلم «کوچه بی‌نام» اهدا کردند. کوثری گفت:« آدم در سی سالگی نباید اینقدر هیجان‌زده شود و از عوامل فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» تشکر کرد و از مردم که در سینماها و جشن‌های سینمایی حاضر می‌شوند آن هم در سالی که سینماگران مورد هجمه توهین‌های بی‌رحمانه قرار گرفتند تشکر کرد.

گروه پالت در ادامه و برای سومین بار قطعه دیگری را در این بخش اجرا و آن را به عباس کیارستمی تقدیم کردند.

در ادامه این مراسم تندیس بهترین فیلم و دیپلم افتخار به حبیب‌الله والی‌نژاد برای فیلم “ایستاده در غبار” اهدا شد.

 

والی نژاد نیز در سخنانی گفت: این جایزه را به احمد متوسلیان قهرمان ملی کشورمان تقدیم می‌کنم. امیدوارم همین طور که این فیلم قدمی در معرفی حاج احمد متوسلیان برداشت ما هم بتوانیم در این راه قدم برداریم.

 

پس از اهدای این لوح احسان کرمی مجری برنامه از حضور مردم تشکر کرد واز برگزیدگان و جایزه دهندگان خواست تا به روی سن بیایند و همصدا با هم ترانه” ایران ای سرای امید” را خواندند و این ترانه را به محمدرضا شجریان تقدیم کردند.

 

نورافشانی و آتش بازی در محوطه باغ ملی پایان بخش دفتر هجدهمین جشن خانه سینما بود.

 

 

در ادامه شاهد عکس های این جشن باشید

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام پست الکترونیک وب سایت




یادداشت آرشیو

  • چرچیل
    نقد فیلم چرچیل به قلم بابک صحرایی
    اگه می تونستم خودمو ترک می کردم
    دروغی که در روایت تاریخ پنهان مانده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرچیل به کارگردانی جاناتان تپلیتسکی تصویر تازه ای از این سیاستمدار عجیب نشان می دهد. چرچیل در ایران یک نماد و استعاره ای منفی از زیرکی همراه با نیرنگ است و اسمش چندین دهه است که در فرهنگ ایران تبدیل به یک صفت شده و هنوز […]

  • رپ فارسی
    یادداشت بابک صحرایی در نشریه چلچراغ درباره رپ فارسی
    بابک صحرایی: رپ فارسی در بخش اجتماعی را بسیار ارزشمند می دانم
    یاس سرآمد جریان رپ اجتماعی است

    تریبون هنر: بابک صحرایی در یادداشتی که در نشریه چلچراغ منتشر شده است به تحلیل رپ در موسیقی ایران پرداخته است یادداشت بابک صحرایی را می توانید در تریبون هنر بخوانید: موسیقی رپ در ذات قرار است خاستگاه بخش مهمی از اعتراض های اجتماعی باشد. اعتراضی که گستاخانه و بی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره «جنگ برای سیاره میمون ها»
    رستگاری سه گانه سیاره میمون ها
    روایت زوال انسان در جنگ با ذات خود و طبیعت

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: «جنگ برای سیاره میمون ها» استثنایی در سینمای سرگرم کننده و به اصطلاح بلاک باستر هالیوود است. فیلمی که اگرچه در ظاهر قسمت سوم فیلم های «سیاره میمون ها» است اما در حقیقیت در قالب جنگ میان انسان ها و میمون های هوشمند در دوران […]

  • جواد طوسی
    یادداشت جواد طوسی درباره فیلم سوزی این روزها
    بیا که آتیش زدم به فیلمم!
    با یک جامعه غرغرو طرفیم

    تریبون هنر _ جواد طوسی: یک زمانی در صفحه حوادث روزنامه ها با تیتر درشت می خواندیم، فلانی «خودسوزی» کرد. حالا به مناسبت های مختلف با این واژه بازی می کنند که «فیلم سوزی»، نمونه دم دست اخیرش است. البته در دهه ۶٠ در اوج تعصبات انقلابی برای دفن ابتذال […]

  • american made
    درباره ساخت امریکا : ساخته داگ لیمان
    امر محرمانه ای وجود ندارد!
    دیکتاتوری های کوچک جنایت می کنند

    تریبون هنر _ عبدالرضا منجزی: وقتی گری وب خبرنگار گمنام “سن خوزه مارکوری نیوز “در دهه نود مدعی این شد که کاخ سفید و روسای سیا نقش جدی و موثری در موضوع قاچاق کوکایین به خاک امریکا داشته اند ، کمتر کسی موضوع را جدی گرفت.وبز اما می دانست که کاخ […]

فراخوان کشف صدای تازه

امیرعباس گلاب بریم دریا

سیامک عباسی کوه

آرش و مسیح زدی پر

مانی رهنما آتش دریا