علی استیری در چند خط درد و دل عنوان کرد:

بهترین ایده را می توان در روزمرگی مردم عام پیدا کرد

+ ترانه براى اينكه مخاطب خود را راضى نگه دارد به ساده گويى و عاميانه بودن روی آورده

تریبون هنر- پویا عباسپور : علی استیری هنرمند خلاقی که دانش آموخته تئاتر است و از اوایل سال هشتاد به صورت حرفه ای پا به عرصه دلخواه خود یعنی ترانه سرایی گذاشت. وی را می توان یکی از پرکارترین ترانه سرایان سال های اخیر خطاب کرد به دلیل آنکه تا به امروز بیش از هزار ترانه از وی منتشر شده و به گوش شنوندگان موسیقی رسیده است. به سراغ رفتیم تا کمی از حال و هوای این روزهایش باخبر شویم که شرح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

 

 

کمی در رابطه با آغاز فعالیت هنریتان برایمان بگویید. چه شد که به عرصه ترانه سرایی قدم گذاشتید؟

 

من سالها قبل در عرصه تئاتر فعالیت داشتم و به صورت دل مشغولى ترانه هم مى نوشتم تا اینکه به پیشنهاد یکى از دوستان چند ترانه ام را به او واگذار کردم و از سال ١٣٨٠ به صورت حرفه اى وارد این عرصه شدم. از همان سال ترانه دغدغه من شد و تئاتر را رها کردم چون مى خواستم تمام تمرکزم را روى این کار یعنی ترانه سرایی  بگذارم.

 

 

تا به امروز اشعار زیادی از شما منتشر شده است. فکر می کنید کدام یک از کارهایتان با خودتان ارتباطی نزدیک تر دارد؟

 

بیست و چهارم مهرماه سال هشتاد و هفت بزرگترین و بدترین چالش زندگی من بود. در آن سال اتفاق ناگواری برای من افتاد و آن درگذشت پدرم بود. در همان حال و هوا ترانه اى نوشتم به نام «نیستى» که با آهنگ سازى سعید سام و صداى مهدى مقدم پخش شد و به یکی از ترانه هایی تبدیل شد که با حال آن دوران من بسیار نزدیکی می کرد. اما در کل به همه ترانه هایم تعلق خاطر دارم.

 

 

مردمی که این روزها موسیقی را خیلی جدی تر دنبال می کنند عقیده دارند ترانه سرا ها به تکرار رسیده اند. شما چگونه فکر می کنید؟ مردم عقیده دارند کلمات تمام شده.

 

تغییرات زبان به صورت حداقل، شاید نیازمند زمانی به حدود یک قرن باشد و بنده با این عقیده که کلامات تمام می شوند موافق نیستم. به نظرم ترانه در موسیقى پیشرفت محسوسى داشته ولى خب کسانى هستند که بدون دانش و آشنایى وارد این عرصه شده اند! هنوز با همین کلمات به ظاهر تکرارى ترانه هایى خلق مى شود که در اذهان ماندگار مى شود و داراى زیبایى و شاعرانگى نیز هست.

 

 

از کارهایی که قرار است از شما منتشر شوند بگویید.

 

ترانه به صورت تک آهنگ زیاد است ولی در مورد آلبوم باید بگویم که قرار است به زودی زود «مهدی مقدم» آلبومی را منتشر کند که بنده در مقام ترانه سرا در کنار این دوست  خوبم هستم.

 

 

المان هایی که امروزه می تواند یک ترانه را در اذهان عمومی به موفقیت برساند چه چیزهایی است؟

 

بهترین ایده را مى توان در روزمرگى مردم عام پیدا کرد. خواندن روزنامه،دیدن فیلم و تئاتر هم مى تواند خیلى در این اتفاق موثر باشد. به نظر من یک ترانه سرا باید خوب ببیند، خوب بشنود و حتی خوب فکر کند تا بتواند لحظاتى را که عموم تجربه مى کنند را ترانه کند و این کار باعث ارتباط ملومس مخاطب با واژگانی می شود که به ترانه دل داده اند و خود را به گوش مخاب می رسانند.

 

 

با پیشرفت زمان و تغییر در کلامات عامیانه و ادبیات جامعه، ترانه ها نیز دچار تغییرات شده اند و این را به وضوح می توان لمس کرد. شما این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

این روزها با توجه به خروجى گسترده در موسیقى پاپ، خواسته مردم این است که راحت بشنوند و با قصه ترانه ارتباط برقرار کنند. ترانه نیز براى این که مخاطب خود را راضى نگه دارد به ساده گویى و عامیانه بودن روى آورده که باید این اتفاق بصورت زیبا از سوى ترانه سرا ایجاد شود و ثبات ترانه سرایانى که سال ها است در این عرصه فعالیت مى کنند گواه این ادعا است چون هم کارشان را بلد هستند و هم به شعور مخاطب احترام مى گذارند.

 

 

کلام آخر؟

تشکر مى کنم از شما بابت این چند خط درد دل! آرزوى موفقیت و سلامتى دارم براى تک تک مخاطبین شما و همکارانم که در موسیقى پاپ با جان و دل کار مى کنند و تشکر ویژه از سردبیر عزیز و دوست نازنین و کاربلد عرصه ترانه که سردبیرى سایت تریبون هنر را نیز به عهده دارند.

 

 

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

حمید اصغری دورت بگردم

سیامک عباسی

محسن قمی عشق

امین قباد