Ad

با سخنرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سازمان صدا و سیما

مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

با حضور سردار محمدرضا نقدی، جمال شورجه، علی نصیریان، احمد میرعلایی، محمد بزرگ‌نیا، محمد شاهسواری، جهانگیری الماسی و شهاب حسینی

چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با سخنرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان صداوسیما، تجلیل از چند هنرمند و معرفی برگزیدگان چند بخش جشنواره آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم که شامگاه جمعه (دوم مهر) برپا شد، محمد خزاعی دبیر این جشنواره سخنان خود را با یادی از شهدای مدافع حرم آغاز کرد و گفت: نباید از این شهدا غافل شویم و وظیفه فیلمسازان است که خاطرات فرزندان این شهدا را ثبت و ضبط کنند. این جشنواره که با نمایش ۲۴۹ اثر داخلی و ۶۱ اثر خارجی از سوم مهر کار خود را آغاز می‌کند، محفل تجدید بیعت هنرمندان متعهدی است که بار فطرت الهی انسان را بر دوش می‌کشند.

محسن رضایی -دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام- نیز در سخنانی با بیان اینکه امروز وقتی به پهنه عالم نگاه می‌کنیم مبارزه ظلم و مقاومت را در اوج خود می‌بینیم، ادامه داد: این مبارزه از ۷۰ سال قبل در جهان اسلام طراحی شد و امروز بسیاری از کشورهای اسلامی را در برمی‌گیرد. امروز عراق و سوریه و بحرین هم فلسطین است و عجیب قصه‌ای است که مکه و منا هم فلسطین شده است.

رضایی افزود: همه اطراف رژیم اسرائیل و آل سعود در آتش شیطان می‌سوزد و رسانه‌های بین‌المللی که مدعی حقوق بشر هستند انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند و با همه بلندگوهای استکباری سعی می‌کنند نور مقاومت را بپوشانند. مقاومت نیاز به قلم دارد. نیاز به جوششی که افکار عمومی عالم را از تردید پاک کند و هیچ ابزاری بهتر از هنر نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نفت آل سعود تبدیل به بمب‌های آمریکایی می‌شود و این بمب‌ها بر سر انسان‌های بی‌گناه می‌شود،گفت: مدافعان حقوق بشر سعی می‌کنند این کارها را برحق نشان دهند با این عنوان که یمنی‌ها طرفدار ایران هستند.آن‌ها وقتی دیدند نمی‌توانند نقشه‌ از نیل تا فرات را عملی کنند تا این منطقه را اسرائیلی کنند تصمیم گرفتند آن را تبدیل به فلسطین کنند و همه این‌ کارها برای جلوگیری از شکل‌گیری تمدن جدید مسلمانان است. هفتاد سال است می‌کشند و بمباران می‌کنند و آن را به کشورهای اطراف فلسطین هم سرایت دادند.

رضایی اظهار کرد: امروز که داعش آخرین نفس‌های خود را در سوریه و عراق می‌کشد دشمنان وهابیت را به صحنه آوردند و تمام ابزارهای خود را به سمت ایران نشانه گرفته‌اند، چون کانون مقاومت شده است. عربستان دیوانه‌وار علیه ایران عمل می‌کند و دست به هر کاری می‌زند و در چند ماه اخیر هم سراغ چینی‌ها رفته است تا رابطه اقتصادی آن‌ها با ایران را برهم بزنند. آن‌ها دیوانه‌های زنجیری را به صحنه آورده‌اند چون ایران کانون مقاومت شده است.

او با بیان اینکه بزرگترین اشتباه آنان بیرون آمدن از فلسطین و تلاش برای رویارویی با ایران بود،افزود: سال‌های آینده ثابت خواهد شد که بزرگترین اشتباه آن‌ها مبارزه‌طلبی با ملت نجیب و آرام ایران بوده است و بدون شک شکست‌های سنگینی در انتظار آل سعود خواهد بود.

محسن رضایی در پایان با بیان اینکه من و رزمندگان دفاع مقدس دست و بازوی هنرمندانی را که تحت تأثیر حمایت‌های میلیاردی صهیونیزم و هالیوود قرار نمی‌گیرند می‌بوسیم،گفت: این هنرمندان تلاش می‌کنند با کمترین امکانات از مقاومت و انسانیت و آزادی دفاع کنند و تاریخ این هنرمندان را به عنوان انسان‌های متعهد و صادق ثبت خواهد کرد.

عبدالعلی علی‌عسکری -رئیس سازمان صدا و سیما- نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دفاع مقدس واقعه‌ای بزرگ در تاریخ ملت ایران بوده که گنجینه‌ای بی‌بدیل برای نوشتن و توجه به فداکاری‌های انسان‌ها است ادامه داد: می‌توان در قالب‌های مختلف فیلم و سریال و بازی رایانه‌ای از این مقوله استفاده کرد زیرا رسانه و فطرت یا فیلم و فطرت موضوعی مهم است. رسانه‌ها و فیلم‌های مقاومت با فطرت انسان‌ها ارتباط دارند و امیدوارم این جشنواره که به فطرت انسان توجه دارد به سرعت در میان جهانیان گسترش پیدا کند.

علی‌عسکری ادامه داد:موضوع مقاومت به انقلاب اسلامی برمی‌گردد که دشمنان ما جنگ را به ما تحمیل کردند. آن مقاومت مبارک و پرثمر بود و توانمندی‌های کشور را به ظهور رساند. فرماندهان دفاع مقدس امروز سرمایه‌های دفاعی پرتوان و ارزشمندی را شکل دادند. سلاح‌های فوق مدرنی که امروز در اختیار داریم و ترکیب آن‌ها با این نیروهای فداکار توان دفاعی ما را شکل داده است و به برکت دفاع مقدس است که آمریکا جرأت هیچ‌گونه تعرضی را به ما ندارد.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه جنگی فراگیر در عرصه فرهنگی وجود دارد که حضور در آن برعهده هنرمندان است،اظهار کرد: این جنگ با ابعادی گسترده‌تر علیه جبهه مقاومت وجود دارد، بیش از ۲۰۰ تلویزیون فارسی‌زبان با محتوای ضدایرانی وجود دارد که از شواهد این جنگ‌اند. ما در جنگ جدیدی قرار داریم که باید آن را درک کنیم و بدانیم فرماندهان این جنگ کسانی هستند که در عرصه فرهنگی کار می‌کنند.

علی‌عسکری در پایان با بیان اینکه ممکن است امروز ابعاد این کار وسیع نباشد ادامه داد: امروز این کار را شروع کرده‌ایم و در آینده مرزهای بیشتری را در بر خواهیم گرفت. صداوسیما نیز از تمام آثار ارزشمندی که در زمینه‌های فرهنگی مانند فیلم و سریال و انیمیشن تولید شوند استقبال می‌کند که آن‌ها را منتشر کند و با داشتن شبکه‌های غیرفارسی زبان می‌توان این آثار را در سطح جهانی منتشر کرد تا اثرات بیشتری داشته باشد.

اهدای جوایز در شش بخش مختلف

مجموعه‌های تلویزیونی:

تندیس جشنواره و جایزه بهترین بازیگر مرد را شهاب حسینی برای بازی در سریال «شوق پرواز» دریافت کرد.

حسینی پس از دریافت جایزه در سخنانی گفت: برخلاف روند جاری در بازیگری که بازیگر نقش را می‌پروراند من این افتخار را داشتم که نقش شهید بابایی را بازی کنم و این نقش بود که بازیگر را پروراند. من این جایزه را به جایگاه اصلی آن برمی‌گردانم و آن را به فرزندان برومند شهید بابایی تقدیم می‌کنم.

در بخش بهترین بازیگر زن نیز آزیتا حاجیان برای بازی در سریال «کیمیا» برگزیده شد.

در بخش بهترین فیلمنامه تلویزیونی نیز هادی مقدس‌دوست و حمید نعمت‌الله برای فیلمنامه سریال «وضعیت سفید» برگزیده شدند.

در بخش بهترین کارگردانی مجموعه تلویزیونی مسعود جعفری جوزانی برای ساخت «در چشم باد» تندیس این جشنواره را گرفت.

در بخش بهترین تهیه‌کنندگی نیز محمدرضا شفیعی برای تهیه «وضعیت سفید» جایزه گرفت.

تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی نیز به مسعود جعفری جوزانی، حبیب‌الله کاسه‌ساز و عباس اکبری برای تهیه سریال «در چشم باد» اهداء شد.

جایزه ویژه جشنواره فیلم مقاومت نیز که برای نخستین بار در دوره طراحی شده است و به بهترین فیلم با موضوع دفاع مقدس اهدا می‌شود، به منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده فیلم «پروانه» اهداء شد.

بخش سینمایی ویدئویی:

جایزه بهترین فیلمنامه به خیرالله تقیانی‌پور برای فیلمنامه «تونل» اهداء شد.

تندیس بهترین کارگردانی نیز به داریوش غذبانی برای ساخت فیلم «مردان آفتاب» رسید.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی نیز به احمد بهرامی و خیرالله تقیانی‌پور برای فیلم تونل اهداء شد.

تندیس بهترین فیلم نیز به مهدی تربتی‌فرد برای فیلم «مدار ۱۰ درجه» تعلق گرفت.

پویانمایی:

در بخش پویا نمایی کوتاه، حسین صفارزادگان برای انیمیشن «مرزداران»، عبدالامیر سبیعی برای «جنگ جهانی سوم»، رسول زرین و هادی طبسی برای پویانمایی «روبان» دیپلم افتخار گرفتند و جایزه اول نیز به سیدمحمدرضا خردمندان برای فیلم «آنتراکت» اهداء شد.

در این بخش محمدامین امامی برای ساخت انیمیشن کوتاه «خیابان ۲۰۴» نیز جایزه ویژه جشنواره را دریافت کرد.

تندیس بهترین انیمیشن سینمایی نیز به محمدامین همدانی برای ساخت انیمیشن «فهرست مقدس» اهداء شد.

قلم طلایی:

سیدحمید طاهری برای نگارش خلاصه فیلمنامه «ننه گیلان» و فهیمه سلطانی برای نگارش طرح فیلمنامه «کارو» تندیس جشنواره را دریافت کردند.

نماهنگ:

تندیس برگزیده اول این بخش به محمدحسین مهدویان برای ساخت نماهنگ‌های «چشم به راه» و «از خون جوانان وطن لاله دمیده» اهداء شد.

برگزیدگان دوم و سوم این بخش نیز به ترتیب: مهدیار عقابی برای نماهنگ «ارغوان» و محمد بوشهری و حسین بوشهری برای نماهنگ‌های «لبیک» و «عمار داره این خاک» معرفی شدند.

اقلام تبلیغی:

علی باقری برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» و محمدمهدی دلخواسته برای مجموعه عکس‌های فیلم سینمایی «مزارشریف» تندیس دریافت کردند.
قدردانی از چند هنرمند و فعال فرهنگی

در این بخش از عزیزالله حمیدنژاد (کارگردان)، نادر طالب‌زاده (مستندساز و فعال فرهنگی)، جعفر دهقان (بازیگر) و محمدرضا شرف‌الدین (طراح جلوه‌های ویژه سینمایی) و اصغر بختیاری (مستندساز)، با پخش کلیپ‌هایی درباره‌ی آنان و اهدای لوح و تندیس جشنواره، از فعالیت‌هایشان قدردانی شد.

عزیزالله حمیدنژاد پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره مقاومت با اشاره به کلیپی که برای بزرگداشت فعالیت‌های او پخش شده بود گفت: تصاویر این فیلم از مستند «زندگی در ارتفاعات» گرفته شده بود که در سال ۶۴ در ارتفاعات کردستان عراق فیلمبرداری شد. آن منطقه صعب‌العبور به فرماندهی یکی از نظامیان برجسته ارتش، سرلشگر حسن آب‌شناسان آزاد شده بود و اگر او این کار را نمی‌کرد همین یک فیلم هم در آن منطقه ساخته نمی‌شد.

این فیلمساز ادامه داد: یکی از متولیان ساخت فیلم برای شهدا روزی مرا دعوت کرد تا در مورد شهید آب‌شناسان فیلم بسازم و من درباره او و خاطراتش مطالعه کردم که بسیار دراماتیک بود و می‌شد از آن فیلم خوبی ساخت اما به مرحله هزینه که رسیدیم، گفتند می‌خواهیم برای این فیلم یک میلیارد هزینه کنیم. آن هم در دورانی که فیلم‌هایی از این دست میلیاردها هزینه دارد و من از آن‌ها خواهش کردم آن فیلم را نسازند و این شهدا را نازل نکنند و زمانی چنین فیلم‌هایی بسازند که اوضاع اقتصادی کشور رو به راه باشد و بشود فیلم‌هایی درخور شأن آن شهدا تولید کرد.

جعفر دهقان نیز پس از دریافت تندیس جشنواره در سخنانی گفت:شخصیت‌های زیادی در جنگ داشتیم که هرکدام از آن‌ها یک اسطوره‌اند اما ما در این زمینه کم‌کاری کردیم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که بیشتر به سینمای دفاع مقدس پرداخته شود و نگذاریم پرچم این سینما پایین بیاید چون احساس می‌کنم از زمانی که جنگ تمام شد سینمای دفاع مقدس هم تمام شد.

چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با نکوداشت یاد و خاطره‌ غضنفر رکن‌آبادی (دیپلماتی که در فاجعه‌ی منا جان باخت)، شهید سعید سیاح طاهری، فریدون کشن‌فلاح (چهره‌پرداز سینما) و فرج‌الله سلحشور (فیلمساز) نیز همراه بود که با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره از خانواده‌های آنان تجلیل شد و در پایان با حضور فرزند فرج‌الله سلحشور از سردیس این فیلمساز انقلابی نیز رونمایی شد.

در این مراسم که با اجرای امیرحسین مدرس در تالار مهر حوزه هنری برپا شد، چهره‌هایی چون یدالله صمدی، محمد کاسبی، جواد شمقدری، سردار محمدرضا نقدی، محمد صلاحی، محسن مومنی شریف، جواد جباری، جمال شورجه، علی نصیریان، احمد میرعلایی، محمد بزرگ‌نیا، محمد شاهسواری، جهانگیری الماسی، حبیب‌الله والی‌نژاد، بهرام عظیمی، شهریار بحرانی، حسین ترابی، مصطفی ابطحی، محمود عزیزی، مسعود آب‌پرور و خانواده‌های شهدا و اهالی سینما حاضر بودند.

 

تاریخ انتشار :۴ مهر ۱۳۹۵

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad