انتقاد شدید فرمان فتحعلیان از وضعیت موسیقی امروز در گفتگو با بابک صحرایی

فرمان فتحعلیان: خیلی از کارهایی که می‌شنویم دزدیده شده از ملودی‌های یونانی و ترکی است

این دوره از موسیقی، شاید جز بی‌محتواترین دوره‌های موسیقی این مملکت است و تبانی آنقدر زیاد شده که کارهای بامحتوا خیلی کم شده است

فرمان فتحعلیان در گفتگویی که به تازگی با بابک صحرایی داشته و در تریبون هنر به انشتار رسیده انتقاد شدیدی به وضعیت موسیقی در حال حاضر داشته است. این خواننده و آهنگساز مطرح که آثار درخشانی را در کارنامه هنری خود دارد معتقد است موسیقی ایران در حال حاضر یکی از بی محتواترین دور ه هایش را سپری می کند و عمده آهنگ ها تلفیقی سرقت گونه از موسیقی های ترکی و یونانی اند.

فرمان فتحعلیان در پاسخ به بابک صحرایی که نظرش را درباره وضعیت این روزهای موسیقی ایران جویا شده اظهار داشته:

خیلی بد. این دوره از موسیقی، شاید جز بی‌محتواترین دوره‌های موسیقی این مملکت است و تبانی آنقدر زیاد شده که کارهای بامحتوا خیلی کم شده است. این بی‌محتوایی  باعث سری‌دوزی در موسیقی شد. خیلی از کارهایی که می‌شنویم دزدیده شده از ملودی‌های یونانی و ترکی است و فکر نمی‌کنند کسی شاید کسی عاشق موسیقی یونانی باشد و وقتی بشنود آن را بشناسد و از طرفی هم مردم آنقدر غرق سریال‌های ترکی هستند که دائم آهنگ‌های ترکی را دنبال می‌کنند و متوجه این دزدی ها می شوند. میکس بخشی از موسیقی ترکی و یونانی باعث نمی‌شود کسی آهنگساز بشود. در لابه‌لای این به هم ریختگی‌ها کارهای اثربخش هم هست اما آنقدر حجم کارهای سخیف و سطح پایین زیاد است که متاسفانه دارد سطح شنیداری عمومی از جامعه را پایین می آورد. گوش جزء مقدس ترین اعضای خلقت انسان است. علت های بسیار معنوی دارد برای همین هم زود تخریب می‌شود. انسان وقتی در شکم مادرش است، قبل از اینکه از بدن مادر خارج شود تنها عضوش که کار می کند گوش است. موقعی که اسنان دارد بدنش را برای همیشه ترک می کند آخرین عضوی که از کار می‌افتد گوش است. انسان در حال مراقبه، وقتی چشمش را می بندد و دارد مراقبه می کند/ف مدیتیشن می کند و حواس جمع می شوند آخرین حواسی که قطع می‌شود و به آن آگاهی کیهانی می رود گوش است. برای همین است که سریع‌الانتقال ترین هنر بین تمامشاخه های هنر، موسیقی است. مثلا در امریکای لاتین همانگونه که می‌دانید با یک آهنگ انقلاب می‌شود و مردم می ریزند بیرون و پادشاهی سقوط می‌کند. برای همین هم هست که بعضی‌ها موسیقی را بسیار خطرناک می دانند چون سریع الانتقال است و بعضی‌ها هم از این سریع‌الانتقالی بول می‌گیرند و می‌گویند کارهای خیلی عالی نگذارید. سطح آگاهی مردم را بیارید پایین و در همین جای پایین نمودار نگه دارید. این اتفاق الان افتاده. با این ترفند و مهندسی این اتفاق افتاده است. ترانه‌های عجیب و غریب می‌شنویم که اصلا ترانه نیستند. ملودی‌هایی که هیچ آگاهی به مردم هزاره سوم نمی‌دهند. در جهانی که دارند سر می‌برند، مردم را تکه تکه می‌کنند، مردم گربه و درخت می‌خورند تو یک رسالت بزرگی داری. دنیا دارد پوست می اندازد. توی هنرمند عاشقانه‌هایت را بگو اما چه مسئولیتی در قبال این پوست اندازی در دنیا داری؟ چه هدایتی کردی؟ به هر حال هنرمند وظایفی بر دوش دارد. وظایف هنرمند در بحران های دنیا خیلی متفاوت می شود و تغییر می کند. آدمکشی زیاد شده؟ هنرمند می رود پشت مردم. قتل زیاد شده؟ هنرمند می رود پشت مردم. فعل و انفعالات منفی اتفاق می افتد؟ منِ هنرمند وظیفه خودم را تغییر می دهم. دریچه دیگری برای مردم باز می کنم و می گویم از این دریچه نگاه کنید. سعی می کنم جامعه خودم را هدایت کنم و از این ترس ها و نگرانی ها بیرون شان بکشم. من هنرمند آمده ام که مردم را خوشحال و شاد نگه دارم و یک وظیفه ای دارم. عاشقانه ها، بعضی ترک های عاشقانه بی نظیرند. کارهایی گوش داده ام که بسیار خوب بوده اند ولی اگر عموم را بخواهی در نظر بگیری اصلا اتفاق های خوبی نمی افتد. تاثیر اتفاق های منفی انقدر زیاد است که بچه هایی که دارند خیلی مسئولانه تر کار می کنند صدای شان کم می آید. مثل اینکه بین صدای خرابی یک آوار بخواهی یک آوای خوش آهنگ را به گوش برسانی. حجم صدا، حجم صدای تخریب است و تو چقدر می توانی صدایت را بلند کنی تا این تخریب را بپوشاند؟ هنوز اتفاق های مثبت خیلی کم دارد در موسیقی می افتد

 

گفتگوی کامل بابک صحرایی با فرمان فتحعلیان را می توانید در اینجا بخوانید

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

امیان رهایی

بهنام بانی صد سال

محسن چاوشی دلبر

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

محسن قمی عشق