گفتگوی ویژه با رستاک حلاج در آستانه برگزاری کنسرت در تهران

رستاک حلاج: خوشحالم از اینکه موقعیتى فراهم شده تا بیشتر به رستاک بپردازم

این برنامه را دارم که در هر اجرای تازه یک قطعه جدید که منتشر نشده را اجرا کنم

تریبون هنر: رستاک حلاج هنرمند مولفی است که در سه حوزه خوانندگی، ترانه سرایی و آهنگسازی از مهم ترین و مطرح ترین نام هاست. او در طی سال های اخیر آثار موفقی را در کارنامه هنری اش ثبت کرده است که در زمره بهترین آثار ترانه موسیقی ایران در ده سال گذشته قرار می گیرند. به تازگی نیز مجموعه ترانه هایش در قالب کتابی به اسم «پاییز سال بعد» منتشر شدند که با استقبال زیادی مواجه شد. با رستاک حلاج درباره فعالیت های اخیرش به گفتگو نشستیم که به صورت اختصاصی می توانید در تریبون هنر بخوانید

 

هواداران رستاک حلاج منتظرند تا خواننده محبوب خود را روی صحنه ببینند. آیا قصد برگزاری کنسرت دارید؟

برنامه ریزی های کنسرت انجام شده و برای اواخر آذر یا اوایل دى ماه روی صحنه خواهم رفت و اولین اجرایم در تهران برگزار خواهد شد

آیا در ادامه در دیگر شهرها هم کنسرت خواهید داشت؟

در حال حاضر برنامه ریزی ها فقط برای تهران انجام شده. بعد از این اجرا قطعا در دیگر شهرها هم اجرا خواهم داشت. در حال حاضر اما برای کنسرت های دیگر شهرها برنامه ریزی قطعی انجام ندادیم و زمان قطعی ای را مشخص نکرده ایم

آیا در کنسرت تهران قطعه جدید و شنیده نشده ای هم اجرا خواهید کرد؟

به احتمال زیاد یک قطعه جدید را در کنسرت تهران اجرا خواهم کرد. این برنامه را دارم که در هر اجرای تازه یک قطعه جدید که منتشر نشده را اجرا کنم. برای کنسرت پیش رو هم به احتمال زیاد یک قطعه جدید اجرا خواهم کرد که حالت سورپرایز دارد و به شیوه متفاوتى از کارهاى دیگراجرا خواهد شد

اخیرا کتاب ترانه های شما منتشر شده که اتفاق قابل اعتنایی بود. چرا که رستاک حلاج در کنار اینکه خواننده توانا و موفقی است، ترانه سرای بسیار توانمندی هم است. به همین خاطر انتشار کتاب ترانه های شما تفاوت هایی با انتشار دیگر مجموعه ترانه ها دارد. برای ما بگویید چه شد که تصمیم به انتشار این کتاب گرفتید؟

چند سالی بود که برای انتشار مجموعه ترانه هایم پیشنهادهاى مختلفى داشتم ولی قصد انتشار کتاب نداشتم. همیشه ترجیحم بر این بوده که توازن بین هر سه زمینه اى که درش فعالیت مى کنم ( ترانه سرایى ، آهنگسازى و خوانندگى) برقرار باشد و ترانه هایم بر روى موسیقی ام شنیده شوند ولی وقتی تعداد کارهای منتشر شده ام زیاد شد و بسیاری شان را هم خواننده های دیگری خوانده بودند و شنیده نشده بود براى جلوگیرى از پراکندگى و فراموش شدن بعضى از آثار تصمیم گرفتم به انتشار کتاب مجموعه ترانه هام فکر کنم ، انتشارات نگاه هم انتشارات بسیار قابل احترامی است و برای من باعث افتخار بود که کتابم را منتشر کنند به همین خاطر پیشنهادشان را رد نکردم و به این ترتیب این اتفاق افتاد و کتاب ترانه هایم توسط انتشارات نگاه منتشر شد

در این مدتی که از انتشار کتاب ترانه های تان گذشته چه اتفاق تازه ای را تجربه کردید و چه بازتابی برای شما داشته؟

راجع به انتشار کتاب یکی از مسایلی که برای من خیلی ارزشمند است این است که مخاطب من خوشبختانه مخاطبی است که ترانه را به صورت جدی دنبال می کند و صرفا فقط مخاطب موسیقی و صداى من نیست و ترانه من هم بسیار برایش اهمیت دارد. به همین خاطر حضورم در کتابخانه ى مخاطبانم نیز برایم بسیار عزیز و ارزشمند است. از این لحاظ بسیار خوشحالم و اینکه توانستم آثارم را به صورت مکتوب هم در اختیار مردم و مخاطب هایم بگذارم.

مدتی است که برگزاری کارگاه های ترانه مد شده و بسیاری از کسانی که دستی بر آتش ترانه دارند چنین جلساتی را برگزار می کنند. با توجه به دانش و توانایی شما در زمینه ترانه سرایی آیا قصد برگزاری جلسات آموزش ترانه سرایی ندارید؟

گذشته از اینکه من هیچگاه خودم رو در جایگاه آموزگار نمى بینم و نخواهم دید ترجیح مى دهم تمام زمانم رو براى نوشتن ترانه، ساختن موسیقى و تمرین آواز صرف کنم و زمان باقى مانده را هم به آموختن اختصاص بدهم. اگر قرار باشد رستاک حلاج تاثیرى بر روى موسیقى و ترانه ى حال حاضر بگذارد ترجیح مى دهم این اتفاق به واسطه آثارم باشد تا کلاس هاى ترانه ام

این از فروتنی شماست وگرنه رستاک حلاج اگر بخواهد ترانه را درس بدهد حرف های بسیاری برای گفتن دارد. به عنوان سئوال آخر برای ما از همکاری های اخیرتان با دیگر خواننده ها در زمینه ترانه سرایی و آهنگسازی بگویید؟

در زمینه ترانه سرایی و آهنگسازی با دیگر خواننده ها اخیرا همکاری خاصی با کسی نداشتم. به جز مهدی یراحی که همیشه با یکدیگر رفاقت و همکارى داریم و طبق همین روال دو سه تا کار با هم انجام دادیم که باید ببینیم به نتیجه مطلوب می رسند یا نه. بعد از انتشار آلبوم تصمیم گرفتم با تمرکز بیشترى براى خودم بنویسم و بسازم ، اگر به دلیل برآورده شدن نیازهاى مالى نبود در گذشته هم تمایل چندانى براى نوشتن و ساختن براى دیگران نداشتم و در حال حاضر خوشحالم از اینکه موقعیتى فراهم شده تا بیشتر به رستاک بپردازم

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

حمید اصغری دورت بگردم

سیامک عباسی

محسن قمی عشق

امین قباد