گزارش مراسم رونمایی از انیمشین «مردی که خودش را کشت»

رجبی دوانی: باید از تولید انیمیشن‌های مذهبی حمایت شود/ همدانی: بزرگترین آرزوی هر هنرمندی پرداختن به واقعه عاشوراست

انیمیشن «مردی که خودش را کشت» به زودی از چندین شبکه تلویزیونی به روی آنتن خواهد رفت.

تریبون هنر: تهیه کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» گفت: آرزوی هر انیمیشن‌ساز متعهدی پرداختن به واقعه عاشورا و زندگی ائمه اطهار است و من به خاطر اولین گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده بسیار خوشحالم.

به گزارش تریبون هنر به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مراسم رونمایی از انیمیشن مردی که خودش را کشت در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین رجبی دوانی مورخ و تحلیلگر به همراه محمدامین همدانی تهیه کننده این اثر حاضر شدند و پس از رونمایی انیمیشن «مردی که خودش را کشت» به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رجبی دوانی در ابتدای این مراسم در ارتباط با این انیمیشن که در مورد زندگی عمربن سعد ساخته شده بود، گفت: در کل نفس پرداختن به موضوعاتی که می‌تواند در جامعه و بخصوص در جوانان ما برای دفاع از ارزش‌های دینی ایجاد انگیزه کند بسیار خوب است؛ همچنین آموزه‌هایی که می‌توان از حوادث مهم تاریخی اتحاذ کرد در قالب هنر و سینما اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت و معتقدم باید فضا فراهم‌تر شود و از افرادی که دست به ساخت چنین آثاری می‌زنند تقدیر و حمایت کرد.

وی ادامه داد: سازمان هنری رسانه‌ای اوج در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و در ارتباط با این انیمیشن زمینه‌ای را برای تولید آن فراهم کرده است. باید بگویم تولید چنین آثاری را نباید منحصر به این سازمان فرهنگی و هنری بدانیم و می‌بایست سایر سازمان‌ها نیز در این زمینه دست به کار شده و از ذوق هنرمندان در ساخت آثار دینی و مذهبی حمایت کنند.

این مورخ و تحلیل‌گر همچنین درباره محتوای انیمیشن «مردی که خودش را کشت»، گفت: در این انیمیشن همانطور که دیدیم عملکرد عمر‌بن سعد برای ما درس و عبرت بزرگ خواهد بود. او با علم بر اینکه جایگاه فرزند رسول خدا بسیار بلند مرتبه است، دست خود را به خون اباعبدالله آغشته کرد اگر به مبدا و معاد معتقد نبود و نمی‌دانست که کشتن فرزند پیامبر چه عواقبی دارد، آنقدرها اهمیت نداشت که حتی در این باره شعری نیز سروده بود و پیشاپیش اظهار ندامت خود را از این واقعه شوم بیان کرده بود.پ

وی افزود: چه بسا آدم‌های بسیاری در معرض تصمیم‌گیری‌های اشتباهی قرار بگیرند و اگر ایمانشان واقعی نباشد و شناخت حقیقی از مسائل دینی نداشته باشند لاجرم در چاه می‌افتند. داستان زندگی عمر بن سعد نیز چنین مساله‌ای را برای ما به نمایش می‌گذارد که دوستان انیمیشن‌ساز ما در قالب هنر آن را به تصویر کشیده‌اند. این انیمیشن بسیار درخور ستایش است ضمن اینکه از نظر فنی و هنری نیز جنبه‌های فاخری دارد.

رجبی دوانی با اشاره به برخی نواقص موجود در این انیمیشن، گفت: در بخشی از این اثر به جای فرمانروایی وی فرمانداری کاخ ری گفته می‌شود و بجای فرماندهی سپاه فرمانداری سپاه بیان می‌شود که امیدواریم در نسخه نهایی این اصلاحات صورت بگیرد. هرچند اصلاحاتی که اشاره کردم از ارزش این اثر نمی‌کاهد اما بد نیست که اینها نیز اصلاح شوند. همچنین معتقدم شاید جای خالی برخی داستان‌های فرعی در کنار عمربن‌سعد نیز به تصویر کشیده می‌شد مثل ماجرای منصرف کردن عمربن‌سعد توسط خواهرزاده او. با این حال این نکات از ارزش اصلی این مستند و پیام موجود در آن نمی‌کاهد و اثرگذاری لازم را دارد.

در ادامه محمدامین همدانی تهیه‌کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» و مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی در ابتدای به بیان برخی نکات پرداخت و در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خانه پویانمایی انقلاب اسلامی سفارش دهنده این اثر بود و کار توسط گروه هنر پویا تولید شده است که به جرات می‌توانم بگویم در حال حاضر یکی از بهترین گروه‌های انیمیشن‌ساز فعلی در کشور هستند. در این مدت انیمیشن‌های بسیار خوبی از این گروه دیدیم که به صورت مستقل و کاملا خصوصی تولید شدند.

وی ادامه داد: خانه پویانمایی با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج بسترهایی را فراهم می‌کند تا تلاش انیمیشن‌سازها به ثمر نشیند و این به معنی هیچ تملکی بر گروه‌های مرتبط با خانه پویانمایی نیست و این ارگان سعی در هماهنگی این همکاری دارد.

همدانی درباره تفاوت بین تهیه‌کننده اجرایی و تهیه کننده اثر، گفت: معتقدم بین تهیه‌کننده اجرایی و تهیه کننده اثر تفاوتی وجود دارد. در انیمیشن کشور و خانه پویانمایی وظیفه‌ای در تولیدات وجود دارد که چیزی جر سرمایه‌گذاری و هزینه مستقل تولید است و در اصل تهیه‌کننده اجرایی تمام همت خود را به کار می‌بندد تا پروژه تولید شود.

وی درباره کارگردان این اثر نیز گفت: هادی محمدیان انیمیشن «مردی که خودش را کشت» را کارگردانی کرده است که قبلا شاهزاده روم را ساخته بود اما هدف از تولید این انیمیشن نشان دادن راه‌های نزدیک شدن به مقوله‌های جدی و حساس دینی‌ است که خیلی کم دیده شده تا فردی در این باره آثاری را به تصویر بکشد و ما در حال حاضر راه‌های مختلفی را تنظیم می‌کنیم که بتوانیم به گفته‌های تاریخی و مفاهیم دینی بپردازیم.

تهیه کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» ادامه داد: در این اثر می‌بینیم که نویسنده و کارگردان تلاشی مضاعف را به کار بستند تا تردید و وسوسه نفسانی عمربن‌سعد را علی‌رغم ارتباط نسبی که با خاندان پیامبر (ص‌) داشت نشان دهند. از طرفی دغدغه نفسانی او را در تصاحب ملک وی در طول انیمیشن می‌بینیم که این وسوسه نفسانی به غول نفس تشبیه شده و در قامت یک اژدها قد علم می‌کند. درحقیقت می‌خواهیم بگویم علایق دنیوی در هر فردی باعث می‌شود تا او دچار تصمیم‌های نفسانی شود و نباید این موضوع‌ها را محصربه فیلم و کتاب‌ها دانست.

رجبی دوانی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد ویژگی‌های شخصیتی عمربن‌سعد پیش از واقعه عاشورا بیان داشت: عمربن‌سعد شخصیتی منفی است، آدمی دنیا طلب که در پی ثروت و قدرت است و در حقیقت عمر است که نامه‌ای به یزید می‌نویسد و می‌گوید که اگر می‌خواهید کوفه را داشته باشید باید فردی را برای مقابله با سپاه حسین (ع) رهسپار کوفه کنید. اگر این اتفاق نمی‌افتاد انقلاب حضرت باز هم پیش می‌رفت اما در عین حال که حاکمیت یزید را ترجیح می‌دهد اما در تناقضی قرار گرفته که به آخرت نیز اعتقاد دارد و می‌داند که کشتن پسر رسول خدا نیز عواقبی را در پیش دارد.

همدانی در پاسخ به چرایی انتخاب این موضوع عنوان داشت: هدف این انیمیشن نشان دادن همین چالشی است که استاد دوانی از آن یاد کرده است. عمر با شمر اختلافی داشت شمر برای کشتن اباعبدالله مصمم‌تر بود و جهل بیشتری داشت اما عمربن‌سعد با دنیا دوستی به ورطه تباهی کشیده شد.

در همین زمینه رجبی دوانی در تشریح شخصیت شمر ادامه داد: شمر خود را با حاکمیت همسو می‌داند چه در زمان حضرت علی (ع) و حضور در جنگ صفین و چه در نبرد رویارو با امام حسین (ع) اما عمربن‌سعد برای خودش تحلیلی دارد و می‌داند که امام حسین (ع) حق است و می‌داند که به خاطر هوای نفس و دنیاپرستی او را می‌کشد.

تهیه کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» افزود: هدف از تولید چنین انیمیشنی منطبق بر صحبت‌های استاد رجبی دوانی است در واقع این اثر روایت زندگی افرادی است که ادعای مسلمانی داشتند اما در تردید بودند که نکند روزی لغزشی داشته باشیم.

وی حضور اژدها را استعاره از هوای نفس دانست و گفت: هیولایی که در تصویر دیدید تمثیلی از هوای نفس بود که در اندازه کوچکتر از کودکی همراه عمر‌بن‌سعد بود و همیشه در کنارش قرار داشت اما درنهایت در لحظه تصمیم‌گیری شبیه به هیولایی شد که استعاره از نفس عماره بود.

این تهیه‌کننده درباره اینکه آیا کودکان نیز جذب این انیمیشن خواهند شد، گفت: ما در تولید این اثر در کنار اینکه به رنج سنی کودک فکر می‌کردیم به رنج سنی بزرگترها نیز توجه ویژه‌تری کردیم چرا که بزرگترها با این نوع مسائل ارتباط بیشتری دارند. تردید از نوع عمربن‌سعد مبتلا به کودک و نوجوان نیست و مبتلا به بزرگترها است که می‌توان از آن برداشت سیاسی نیز کرد.

رجبی دوانی با اشاره به تاثیر مثبتی که تولید این نوع آثار در تاریخ خواهد داشت نیز گفت: همانطور که گفتم پرداختن به مسائل تاریخی با زبان هنر آن هم به صورت تصویری برای انتقال بسیاری از مفاهیم موثر است. کما اینکه سریال مختارنامه هم در این زمره تولید شد و دیدیم که چقدر استقبال فراوانی از آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: برخی‌ها بر این باورند که زمانی که می‌خواهی اثری تاریخی بسازی برای اینکه جذابیت را در اثرت ایجاد کنی باید بخشی از تاریخ را دست خوش تغییراتی کنیم. در صورتی که معتقدم نباید در قصه آثار تاریخی دست برد که اگر برخی از اتفاقات از زبان امامان معصوم نیز باشد گناه بزرگی محسوب می‌شود.

این محقق و تحلیل‌گر با اشاره به فیلم محمدرسول‌ الله ساخته مصطفی عقاد گفت: در این فیلم که در سینمای هالیود ساخته شده و هنوز هم برای مخاطبین جذابیت دارد دیدیم که در تاریخ دست نبرده و با تکنیک‌های ۴۰ سال پیش آن را مقابل دوربین برده است اما در همین فیلم تحریف وجود دارد نه در قالب اضافه کردن بلکه در قالب حذف کردن بخشی از تاریخ، شما هیچ رد پایی از یهودیان در این فیلم نمی‌بینید چرا که هالیود و یهودیان عقایدی مشابه دارند. جنگ خندق که مهمترین اتفاق آن زمان بود در این فیلم حذف شده که مردم بر این باورند که هر چه در آثار نمایشی تماشا می‌کنند عین واقعیت است و بعد که از دیگران سوال می‌کنند دچار باورهای اشتباهی می‌شوند. این موضوع درمورد انیمیشن‌ها هم جای خود را دارد و می‌توان به جای مخدوش کردن برخی اتفاقات آنها را تغییر داد.

محمدامین همدانی در پاسخ به این سوال که چرا زمان بیشتری را برای تولید این انیمیشن در نظر نگرفتید، گفت: در اصل قصه اثر است که مدت زمان آن را برای ما تخمین می‌زند. به ضرس قاطع می‌گویم که دشوار‌ی‌های حین تولید دلیل اصلی این موضوع نبوده است. بلکه دلیل اصلی‌مان کوتاه بودن داستان بود. ضمن اینکه خیلی اوقات برای سهولت نشر در فضای مجازی انیمیشن‌ها را کوتاه می‌سازیم.

وی در پایان گفت: هر انیمیشن‌ساز متعهدی یکی از بزرگترین آرزوهایش پرداختن به واقعه عاشورا و زندگی ائمه اطهار است و من به عنوان اولین گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده بسیار خوشحالم که یک قدم به قدم‌های بزرگتر و بعدی نزدیکتر شده است.

گفتنی است، انیمیشن «مردی که خودش را کشت» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی به زودی از چندین شبکه تلویزیونی به روی آنتن خواهد رفت.

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

امیان رهایی

بهنام بانی صد سال

محسن چاوشی دلبر

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

محسن قمی عشق