Ad


این کار به شدت نیاز به غربال دارد

محمد یوسفی (کنسرت گذار در اروپا): گاهی خواننده ای که در ایران یک سوپراستار است کنسرتش در اروپا مورد استقبال قرار نمی گیرد

در حال ساخت یک مستندی هستم در رابطه با زندگی نامه یک جانبازی که خیلی ها او را می شناسند

تریبون هنر: محمد یوسفی نزدیک به چهارسال است که به برگزاری کنسرت در خارج از ایران و همچنین اکران فیلم در اروپا می پردازد. خودش می گوید تمام تلاش خود را به کار گرفته ام تا برای اشاعه ی فرهنگ و هنر ایران در آن سوی مرزهای کشور، قدم های محکمی را در مسیری درست بردارم. به بهانه ی حضور او در ایران تریبون هنر گفت و گویی را با او انجام داده است.

در ابتدا کمی در مورد شرایط برگزاری کنسرت در خارج از کشور توضیح دهید.

شرایط خیلی خاصی ندارد. انتخاب خواننده، انتخاب سالن، تبلیغات، بلیط فروشی و در نهایت اجرای کنسرت. ناگفته نماند که برنامه نویسی و اجرای آن برنامه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

و دریافت مجوز…
مجوزی که نیاز به دریافت آن وجود دارد، دریافت مجوز برای تایید صلاحیت خواننده برای خروج از کشور و اجرای کنسرت، است. یعنی خواننده برای خروج از کشور مشکلاتی از جمله ممنوعیت کاری نداشته باشد.

فاکتورهایی که برای انتخاب خواننده در نظر می گیرید چه فاکتورهایی ست؟

مهم ترین بخش انتخاب خواننده براساس زمان برای اجراست. گاهی خواننده در ایران یک سوپراستار است و کنسرت های پرفروشی حتا در امریکا داشته اما در اروپا مورد استقبال مخاطب قرار نمی گیرد. برگزاری کنسرت برای خواننده هایی که در ایران معروف ترهستند و اینجا کمتر شناخته شدند، کار را سخت تر می کند. برای آنها بحث تبلیغات باید قوی تر عمل کند. ضمن اینکه اطلاع رسانی در اروپا برای شناخته شدن خواننده خیلی خوب نیست. البته باید جمعیت ایرانی و فارسی زبان در اروپا نسبت به جمعیت اهل کنسرت در ایران، امریکا و برخی دیگر از کشورها را نیز در نظر داشت.

برخی از خواننده ها در اجرای اول و یا دوم خود در خارج از ایران مورد استقبال قرار می گیرند اما بعد از آن با رکود مخاطب مواجه می شوند. دلیل چیست؟

دلایل زیادی می تواند برای این اتفاق وجود داشته باشد. از جمله بی توجهی و کارنابلدی برگزارکننده ی کنسرت که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست. افرادی که هیچ نظارتی بر کارشان وجود ندارد و بدون سرمایه وارد این کار می شوند. درست مصداق همسایه ها یاری کنند تا من شوهرداری کنم عمل می کنند. و از سمت دیگر خواننده هم گاهی باعث دلخوری مخاطب می شوند. به جای اجرای زنده، به پلی بک بسنده می کند. حضور نوازنده های غیرحرفه ای و کارنابلد، نامنظم بودن برنامه های خواننده و از همه مهمتر وجود مدیربرنامه ی غیر حرفه ای که تمام جذابیت این کار برای او سفرهای خارج از کشور و سرگرمی های خارج از برنامه ست. تمام این ها دست به دست هم می دهد تا مخاطب متضرر شود و در اجرای بعدی همان خواننده، علاقه ای به حضور در کنسرت او را نداشته باشد.

دلیل کنسل شدن برخی کتسرت ها در خارج از ایران چیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد. منظم نبودن هنرمند و برنامه گزار، عدم آگاهی، عدم اجرای بندهای قرارداد از سمت دو طرف و در نهایت و مهمترین بخش اینکه خواننده نمی داند به هر دلیلی اجازه ی خروج از کشور را ندارد در حالی که تمام کارهای او انجام می شود و در پایان به او مجوز خروج از کشور داده نمی شود.

چه چیز باعث شد به فکر برگزاری کنسرت در خارج از کشور بیفتید؟
من سال هاست در این حوزه فعالیت داشتم اما آنچه تمایلم به این کار را بیشتر کرد، اشاعه ی صحیح فرهنگ و هنر ایرانی در آن سوی مرزهای کشورم بود. به هر حال ایرانی های مقیم خارج از ایران دوست دارند با خواننده های داخلی آشنا شوند و اجرای آنها را از نزدیک ببینند و یا فیلم های ایرانی را در سینما تماشا کنند و البته حق شان هم هست.
فاکتورهای تان برای انتخاب و اکران فیلم چیست؟
من در تماشای فیلم بسیار سختگیر هستم و آنچه مورد سلیقه ی خودم قرار بگیرد اکران می شود.
یعنی اعمال سلیقه؟
نه. یعنی اینکه من تنها به فکر جیب خودم نیستم. عرض کردم تلاش می کنم با اشاعه ی صحیح فرهنگ و هنر کشورم، به شعور و درک مخاطبان هنر در خارج از ایران احترام بگذارم. من سینمای ایران را با مسعود کیمیایی شناختم. ما بهرام بیضایی داریم. سیروس الوند، ناصر تقوایی، مرحوم عباس کیارستمی علمداران سینمای کشور هستند. من نمی توانم فیلمی را اکران کنم که با هرهر کردن و جیغ و هوار سرمخاطب را گرم کنم. دغدغه ی من برقراری ارتباط بین مردم خارج از ایران و فرهنگ و هنر سرزمینم است. دغدغه ی اصلی من پول نیست. پول لازم است اما نه به هر قیمتی.
درباره ی دلیل سفرتان به ایران توضیح می دهید؟
من در حال ساخت یک مستندی هستم در رابطه با زندگی نامه یک جانبازی که خیلی ها او را می شناسند. به شدت به این پروژه علاقه دارم و دوست دارم هرچه سریع تر آن را به سرانجام برسانم. البته کار به دلیل شرایط جسمی این بزرگوار کمی سخت هست اما به طور حتم انجام خواهد گرفت.

و داستان آن…
جانبا‌زی که در جریان یک سری اتفاقات با آدم های متفاوت مواجه می شود و البته این اتفاقات ختم به خیر می شود.
گویا شما پیش از این هم دست به ساخت مستندی دیگر زده بودید؟
بله مستند “شهر‌سوخته” که متاسفانه با تمام تلاشی که کردم مورد توجه هیچ شبکه ای قرار نگرفت. تنها شبکه ی چهار تصمیم به پخش آن گرفت که متاسفانه زمان پخش آن آنقدر بی موقع بود که به طور حتم دیده نمی شد. به همین دلیل ترجیح دادم کار در آرشیوم بماند.

کنسرت هایی که در دست اجرا و برنامه ریزی دارید…
در حال حاضر به دلیل شرایط و زمان نامناسب، کنسرتی نداریم اما به زودی اکران فیلم “نهنگ عنبر۲” را به کارگردانی سامان مقدم عزیز خواهیم داشت.

و در پایان…
حرف خاصی ندارم اما ای کاش می شد با یک برنامه ریزی درست نظارت بیشتری را روی افرادی که وارد دنیای کنسرت گزاری می شوند، داشت. این کار به شدت نیاز به غربال دارد. همچنین خواننده ها نیز با توجه بیشتر و البته احترام به مخاطب به اجرای کنسرت فکر کنند. البته از این دست خواننده ها بسیر انگشت شمارند. افراد اشتباهی در جای اشتباهی به طور حتم کار اشتباهی هم ارایه می دهند.

گفتگو از مریم خوشرنگ

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۱۱ آذر ۱۳۹۵

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • مسعود فراستی
    خانم ها، آقایان! نظرشماچیست؟
    آیا فراستی عاشق شده است؟
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: پدیده ی عجیبی ست این عشق.ماجرای غریبی ست این عشق.فقط عشق می تواند سیاه ترین صحنه های زندگی و مقوّا ترین آدم های اجتماع را تبدیل به بهترین پلان ها و “درآمده ترین” شخصیّت ها کند‌. خانم ها، آقایان ! ما مسعود فراستی را خوب می شناختیم.او نوازنده […]

  • مردی بدون سایه

    تریبون هنر: علیرضا رئیسیان جزو فیلمساز های محترم سینمای ما به حساب می آید.او اعتبار و جایگاه ویژه ای را برای خودش در سینما پیدا کرده.در فیلم هایش تلاش می کند که هم الگوهای صحیح سینما را در نظر بگیرد و هم توجه مخاطب را جلب کند.به همین خاطر است […]

  • طلا

    تریبون هنر: “طلا” اصلاً فیلم بدی نیست.لازم دانستم یادداشت خودم را با این جمله شروع کنم تا همین اول کار ، جمله ی آخر را گفته باشم.ولی باز هم پای انتظارات برآورده نشده ی ما از یک کارگردان خوش سابقه به میان می آید. کارگردانی که “نفس عمیق” و “دربند” […]

  • زهرمار
    زهرمار؛ چیزی نزدیک به هیچ
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: مگر می شود از جواد رضویان توقّع فیلمی غیر از ژانر کمدی را داشت؟ بدون استثنا تمام کسانی که آماده می شدند تا”زهرمار” را تماشا کنند ، منتظر اثری کمدی و البته خارج از قالب جشنواره بودند.انتظار دوم به صورت کامل برآورده شد.یعنی “زهر مار” به هیچ عنوان […]

  • مسخره باز
    مرور فیلم های جشنواره فجر
    مسخره باز؛ غیر قابل مقایسه به اتّهام سورئالیسم
    به قلم سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: کار خیلی سختی ست که “مسخره باز” را در کنار دیگر آثار سینمایی ایران قرار داده و بخواهیم به مقایسه بپردازیم.”مسخره باز” کاملاً متفاوت از آثار دیگری ست که در سینمای داخلی مان می بینیم؛ هرچند شبیه به آن را بارها در هالیوود شاهد بوده […]

Ad
Ad
Ad
Ad