گفتگو با کارگردان مثل یک عاشق

بهرام گوهری: تمام عواید فروش فیلم «مثل یک عاشق» را صرف درمان کودکان معلول می کنم

در ایران من و مرحوم عباس کیارستمی عزیز تنها اشخاصی بودیم که در زمینه عکس همیشه مخاطب خود را داشته ایم

تریبون هنر: بهرام گوهری از عکاس های برجسته این سال هاست که از سال ۱۳۷۶ به طور رسمی وارد این عرصه شده و همیشه حضور تاثیرگذاری در این حوزه داشته است. او ساخت چندین مستند را نیز در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها می شود به مستندهایی درباره آیدین آغداشلو و نیکی کریمی اشاره کرد. بهرام گوهری به تازگی اولین فیلم سینمایی خود به اسم «مثل یک عاشق» را به پایان رسانده است. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که می توانید به صورت اختصاصی در تریبون هنر بخوانید

فعالیت هنری خود را از چه زمانی آغاز کردید؟
از سال ۷۶ به طور رسمی شروع به عکاسی کردم و تقریبا ۲۰ نمایشگاه در ایران و خارج از کشور داشته و تابلو عکسهایی که کار کردم تمامی عکس بوده. فکر می‌کنم در ایران من و مرحوم عباس کیارستمی عزیز تنها اشخاصی بودیم که در زمینه عکس همیشه مخاطب خود را داشته ایم.
در دورانی که همه به دنبال آثار نقاشی هستند، خداراشکر عکسها و تابلوهای بنده فروش و بازدید خوبی داشته است.

گویا کتابی هم به تالیف رساندید و چند فیلم مستند را هم کار کرده اید؟
بله. بعد از چند سال تصمیم گرفتم مجموعه کارهای خودم را به صورت کتاب منتشر کنم و در اختیار علاقمندان و مخاطبان آثارم قرار دهم. همانطور که در سوال قبل اشاره کردم تاکنون ۲۰ نمایشگاه داشته ام و یک کتاب به نام «چهره هنر» منتشر کردم و چند فیلم مستند که اولین آن در مورد آیدین آغداشلو بوده و در خانه هنرمندان به نمایش درآمد که بسیار مورد استقبال اهالی هنر قرار گرفت، و دومی هم در مورد کارگردانی خانم نیکی کریمی بود.

رویا نونهالی بهرام گوهری لیلا زارع

چه شد که تصمیم گرفتید از دنیای عکاسی وارد دنیای فیلمسازی شوید؟ انگیزه ساخت فیلم از کجا آمد؟
در گذشته عکاسی چند فیلم را برعهده داشتم و چند فیلم مستند را هم کار کرده بودم، همه اینها انگیزه ام را برای ساخت یک فیلم جدی کامل کرد و تجربیاتی که در این سالها به دست آوردم را تصمیم گرفتم به کارشان بگیرم. من ۶ ماه به طور ناخواسته‌ و خیلی اتفاقی دوره های دکترای روانشناسی را گذراندم و برخی از این تجربیات هم کمک کرد تا بتوانم در این فیلم از دانش و داشته هایم برای ساخت فیلمی پخته تر کمک بگیرم.

چه ژانری برای فیلمتان انتخاب کردید؟
عاشقانه

چرا این ژانر؟
عشق،صلح و دوستی دغدغه مهم زندگیم بوده و هست و خواهد بود. به همین دلیل موضوع فیلم یک داستان عاشقانه را دنبال می کند.

فکر نکردید اگر در فیلمسازی موفق نشوید امکان دارد به جایگاهتان در عکاسی لطمه وارد شود؟
خیر. به نظر من باید کار کرد و هیچ وقت از نتیجه کار نترسید. ضمن این که من از قبل در زمینه سینما و فیلم سازی شناخت داشتم. من توصیه ای که به هنرجویان عکاسی خود دارم این است که نترسند و با کمترین امکانات عکس بیندازند و در مورد خودم هم این موضوع صادق است.

بهرام گوهری رویا نونهالی _ مثل یک عاشق

به نظر شما اینکه عکاس درجه یک بسیاری از هنرمندان باشید و البته یک عکاس حرفه ای، می تواند برای ساختن فیلم کافی باشد؟
قطعا تصویر بسیار پرقدرت است و قبل ازینکه گوش ما بشنود، تصویر را می بینیم. و خیلی می تواند کمک کند. در عکاسی پرتره و نورپردازی را باید بلد باشید، در فیلم هم همانطور. در عکاسی باید کادربندی بلد باشید، در فیلم هم از کادربندی کمک گرفته می شود.
عکاس پرتره به سوژه هایی که جلو دوربین می نشینند باید حس باورپذیری را به مخاطب القا کند و در فیلم هم هنرپیشه ای که جلو دوربین قرار می گیرد باید این حس را به مخاطب فیلم القا کند.

چه طور شد که تصمیم گرفتید ‌کل عواید فروش فیلم را برای خیریه بگذارید.
در شروع سال جدید مشغول انجام یک سری کارها بودم که یکی از آنها خیریه بود. نیت آدمها خیلی مهم است، وقتی که کارها انجام شد و به خوبی پیش رفت تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم. سالها کار کرده ام و مبلغش را دریافت کردم و این بار می خواستم یکسال کار کنم و مبلغش را برای خیریه بگذارم.
چند سال پیش به یک جشن خیریه دعوت شدم که کودکان معلول زیادی آنجا بودند که از ناحیه پا دچار نقص عضو بودند. بیماری شان طوری است که باید در کودکی جراحی شوند تا در آینده بتوانند راه بروند. خیلی از آنها متاسفانه وسع مالی برای عمل جراحی ندارند. این شد که نیت کردم تمام عواید فروش فیلم را برای خیریه و این کودکان بگذارم.
در نهایت این جمع بندی مهمترین چیزی که اتفاق افتاد، نیت من برای ساخت فیلم بود. می خواهم تجربیات معنوی که در این مدت کسب کردم را با دیگران تقسیم کنم. فیلم نامه کار را نوشتم و فیلم را ساختم.عشق را در این فیلم نشان می دهیم و هدیه می کنیم به مخاطبان و فروشش را هدیه می کنیم برای کسانی که نیازمند عشق هستند.
لذت فیلم، لذت پیام فیلم و لذت فروش و اهدای فیلم به نفع خیریه…

چه بازیگرانی در این فیلم نقش آفرینی کرده اند؟
خانم رویا نونهالی، لیلا زارع و آقای امین زندگانی. از اول هم این بازیگران مدنظرم بودند و در این فیلم نقش آفرینی کردند

 

گفتگو از فاطمه قره داغی

منبع: تریبون هنر

بهرام گوهری امین زندگانی لیلا زارع رویا نونهالی _ مثل یک عاشق

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

حمید اصغری دورت بگردم

سیامک عباسی

محسن قمی عشق

امین قباد