Ad

در گفتگو با تریبون هنر

مهدی جهانی: مهم‌ترین دغدغه‌ام ماندگاری‌است

سعی کردم اصالت موسیقی ام را حفظ کنم

تریبون هنر: یکی از خواننده‌هایی که نام او در دهه‌ی ۹۰ بر سر زبان‌ها افتاد، مهدی جهانی‌ست. ‌او که در زمینه‌ی ترانه‌سرایی و آهنگسازی نیز فعالیت دارد، تحصیل کرده‌ی موسیقی‌ست و در سال ۸۸ آلبوم «دنیای خواب» را در پرونده‌ی کاری خود دارد. قطعات «همنفس»، «برف» و «چه حرفایی» از جمله قطعاتی بود که با صدای مهدی جهانی مورد استقبال علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت اما قطعه‌ی «عشقت که باشه» با اقبال عمومی بسیاری مواجه شد. به احتمال بسیار آلبوم رسمی این خواننده بعد از ماه محرم وصفر منتشر خواهد شد. گفتگوی تریبون هنر با این هنرمند موفق را در ادامه بخوانید

«چه حرفایی» فقط از یک سایت منتشر شد
مهدی جهانی در توضیح مسیری که طی کرد تا به امروز برسد به تریبون هنر گفت: من کار حرفه‌ای خودم را از سال ۸۸ شروع کردم و چون دانشجو بودم و به جهت شرایط مالی نمی‌توانستم خودم را ساپورت کنم تمام کارهایم را خودم می‌ساختم و باز به همین دلیل هم نمی‌توانستم پخش مناسبی داشته باشم. به طور مثال قطعه‌ی «چه حرفایی» فقط از سایت کافه سینما منتشر شد اما خوشبختانه بعد از حدود ۷ ماه کار دست به دست چرخید و موزیک همه جا شنیده می‌شد اما کسی خواننده را نمی‌شناخت. قطعات «هم نفس» و «تعبیرخواب» نیز خوب شنیده شدند.

 

احساس کردم باید مسیرم را تغییر بدهم
او ادامه داد: جالب است بدانید آلبوم «دنیای خواب» که تهیه‌کننده‌ی آن هم امید معلم عزیز بود، توسط شرکت تصویرگسترپاسارگاد منتشر شد. آلبوم در سوپرمارکت‌ها پخش شد اما نمی‌دانم چرا بعد از سه هفته از همه جا جمع شد و از بیست هزار تیراژ تنها حدود دو هزار تیراژ از آن فروخته شد. این اتفاق عجیب باعث شد تا احساس کنم باید مسیرم را تغییر بدهم و در همین تغییر قطعه‌ی «عشقت که باشه» منتشر و با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد.

چهار، پنج خواننده با بهره‌گرفتن از تکیه کلام‌های آهنگ های من موفق شدند و حتی به استیج رسیدند

مهدی جهانی در پاسخ به این سوال تریبون هنر که چه فاکتورهایی برای تغییر مسیر موسیقایی‌اش در نظر گرفته اظهار داشت: من حدود ششصد تا هفتصد قطعه‌ی آماده دارم که در فضاهای مختلف مثل مدرن، شعر نو، سنتی و حتی ارکسترال خواندم اما هنوز منتشر نشده‌اند. ولی با تجربه‌ای که در طول این سال‌ها کسب کردم متوجه شدم موزیک من بلاتکلیف است ضمن این که عامه‌ی مردم ترانه‌ی ساده را دوست دارند و مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی کارهای ساده و احساسی می‌خواهند. تصمیم گرفتم اصالت موسیقی‌ام را حفظ کنم اما از کلام‌های ساده و احساسی بهره بگیرم. تصمیم من باعت تولید و نشر «عشقت که باشه»، «آروم آروم»، «آدم بدی نبودم» و … شد که خوشبختانه با اقبال عمومی مواجه گشت. البته بعد از نشر این قطعات خیلی از دوستان در موسیقی پاپ به این سمت حرکت کردند و از این تکه‌کلام‌ها استفاده کردند. مثل خانوم، ای جان، آروم، ای جونم که اتفاقا چهار، پنج خواننده با بهره‌گرفتن از همین تکیه کلام‌ها آمدند بالا و حتی به استیج رسیدند. شاید سلیقه‌ی موسیقایی خودم این نباشد ولی تجربه به من ثابت کرد که باید این کار را انجام بدهم. البته همان طور که در قبل گفتم سعی کردم اصالت موسیقی را حفظ کنم.

 

فکر کردم بخشی از کارها به تفکرات موسیقایی خودم نزدیک باشد
او در ادامه‌ی همین موضوع و سلیقه‌ی موسیقایی خودش گفت: به طور حتم سعی می‌کنم در آلبومی که به احتمال زیاد بعد ماه محرم و صفر منتشر می‌شود چند قطعه با سبک و سلیقه‌ی خودم داشته باشم. بعد از پروسه‌ی مجاز شدنم به این موضوع فکر کردم که بخشی از کارهایی که منتشر می‌کنم به تفکرات موسیقایی خودم نزدیک باشد.

 

همیشه یک نفر پیش‌رو می‌شود و بقیه دنباله رو او می شوند
مهدی جهانی در خصوص شباهت برخی از کارها و نزدیک بودن فضای موسیقی‌ها به یکدیگر گفت: این خاصیت موسیقی‌ست. هر کسی که موفق شود تعدادی به سمت موسیقی او می‌روند. اگر دقت کرده باشید بعد از مطرح شدن مرتضی پاشایی و استقبال مردم از کارهای او، تعداد زیادی از خوانندگان مسیر موسیقی او را دنبال کردند. هم از لحاظ کلام، صدا و موسیقی سعی کردند شبیه‌ کارهای او را تولید کنند. بعد از انتشار قطعه‌ی «عشقت که باشه» حدود ۸۰% از کارهای تولید شده از همان آکوردها استفاده کردند و تنها شعر وملودی را تغییر دادند. یا زمانی که بنیامین مطرح شد خیلی‌ها به دنبال همان فضا و موسیقی رفتند و شبیه او کار کردند. همیشه یک نفر پیش‌رو می‌شود و بقیه دنباله‌رو می‌شوند. اما نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که در هر صورت افرادی که پتانسیل خوانندگی و حضور در عرصه‌ی موسیقی و هر کار دیگری را نداشته باشند به طور حتم ماندنی نیستند. شاید برخی از دوستان با یک یا دو قطعه مطرح شوند و حتی روی استیج هم بروند اما درواقع بدون پتانسیل و توانایی خیلی سریع فراموش می‌شوند.

باید سبک و فضاهای مختلف را کار کرد
مهدی جهانی در مورد جلوگیری از به تکرار رسیدن خواننده و موسیقی‌اش اظهار داشت: من معتقدم و احساس می‌کنم کسانی که موفق هستند به خصوص در موسیقی غرب با تهیه‌کننده‌های متخصص کار می‌کنند. تهیه‌کننده‌های متخصصی که نسبت به موسیقی و بازار آن آشنایی کامل دارند. به طور حتم خواننده‌هایی که با این تهیه‌کننده‌ها که سبک‌های مختلف موزیک را می‌شناسند و اشراف کامل بر بازار موسیقی دارند، همکاری می‌کنند به موفقیت بیشتری دست می‌یابند. در خارج از ایران ۷۰% هر آلبوم خواننده با آلبوم بعدی‌اش متفاوت است. سبک‌ها و فضاهای مختلف را کار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا خواننده به تکرار نرسد.

 

بعد از درگذشت حبیب یکی از کارهای ایشان را با پیانو خواندم و  در فضای مجازی گذاشتم و بعد این حرکت مد شد
خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌کننده‌ی موفق موسیقی کشور در رابطه با ورود سوشال‌مدیا در موسیقی به تریبون هنر گفت: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه ما دچار تاخر فرهنگی شدیم. یعنی محصولی وارد کشور می‌شود اما فرهنگ استفاده از آن دیرتر ورود می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که این موضوع برای موسیقی، سینما و در کل هنر، بستر مناسبی برای دیده و شنیده شدن بوده است. به هر حال آن‌ قدر تاثیرگذار بوده که رقم‌های میلیونی برای پخش کارهای مختلف پرداخت می‌شود. جالب است بدانید که بعد از درگذشت آقای حبیب که خواننده‌ی مورد علاقه‌ی خودم بودند، یکی از کارهای ایشان را مقابل میکروفون با پیانونوازی یکی از دوستانم خواندم و فیلم آن را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتم و بعد این حرکت مد و همه‌گیر شد. در کل اگر به درستی از آن استفاده شود برای دیده و شنیده شدن هنرهایی مثل موسیقی، سینما و کنسرت‌ها خوب است.

ترانه‌سرا اگر ملودی‌ساز باشد عالی است
مهدی جهانی در خصوص انتخاب ترانه و فاکتورهایش دراین زمینه توضیح داد: من هم مثل خیلی از دوستان موفق که از چند سال پیش فعالیت می‌کنند و هنرمندان موفقی هم بودند بیشتر ترانه‌هایم را خودم می‌نویسم چون در اغلب موارد ترانه همزمان با ساخت ملودی نوشته می‌شود و یا ترانه براساس ملودی شکل می‌گیرد. من معتقدم اگر ترانه‌سرا خودش ملودی‌ساز باشد عالی می‌شود. اما در برخی از موارد مثل همکاری با خانم عقیق آزاد به جهت نزدیک بودن کلام ایشان با فضای فکری من نسبت به ترانه و حال و هوای موسیقی‌ام اتفاق خوبی شکل می‌گیرد. در کل معتقدم باید در ترانه در عین سادگی و با بهره‌گرفتن از واژه‌های جدید، شانیت آن نیز حفظ شود.

همکاری با اشوان را دوست دارم
جهانی در رابطه با همکاری با دیگر خوانندگان به تریبون هنر گفت: قبل از این چند نفر از دوستان که امروز روی استیج می‌روند به من پیغام می‌دادند برای ساخت موسیقی و همکاری و من به دلیل گرفتاری‌هایی کاری‌ام فرصت این کار را نداشتم. البته در دوره‌ی دانشجویی برای کسب درآمد حدود چهارده، پانزده ملودی برای دیگران ساخته‌ام. اما در حال حاضر مشغله‌ی کاری این اجازه را به من نمی‌دهد. البته همکاری با اشوان را دوست دارم و احتمال این که این اتفاق بیفتد زیاد است. هم کارهای اشوان را می‌پسندم و هم به لحاظ شخصیتی او را دوست دارم.

بعد از محرم و صفر آلبومی را منتشر  می کنم

او در ادامه در مورد کارهای جدید خودش گفت: در حال حاضر مجوز چند قطعه را دریافت کردیم. «تنهاتر از من»، «من دلم تنگه» و «عاشقت بود» که در بیشتر مواقع ترانه و ملودی کار خودم است ضمن این که در تنظیم با عماد لاریجانی و یاسین ترکی نیز همکاری داشتم. باید در مورد قطعه‌ی «عاشقت بودم» این توضیح را بدهم که قطعه‌ای متفاوت نسبت به کارهای دیگرم است و البته یک کار شعر محور و اکتیو محسوب می‌شود. در مورد کنسرت‌ها نیز خدا را شکر همه چیز به خوبی پیش می‌رود. ضمن این که با آقای رسول ترابی و خانم کاویانی که تهیه‌کننده‌های من هستند، به این توافق رسیدیم که به احتمال بسیار بعد از ماه محرم و صفر آلبومی را منتشر کنیم.

مهم‌ترین دغدغه‌ی من ماندگاری‌ست
مهدی جهانی در پایان به تریبون هنر گفت: تمام افرادی که به موفقیت رسیدند به طور حتم سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتند. من هم برای رسیدن به موفقیت امروزم تلاش بسیار کردم و سختی‌های زیادی را متحمل شدم. از خدا می‌خواهم مثل همیشه همراه من باشد. معتقدم رسیدن به موفقیت با ماندگاری در موفقیت فرق بسیاری دارد. همیشه سعی کردم منتقد خودم باشم و نقطه‌ ضعف‌هایم را پیدا کنم و آنها را از بین ببرم. مهم‌ترین دغدغه‌ی من ماندگاری‌ست و برای آن تلاش می‌کنم. از کنار مردم بودن و شنیده‌ شدن موسیقی‌ام حس خوبی پیدا می‌کنم.

 

منبع: تریبون هنر

 

مهدی جهانی

تاریخ انتشار :۱۸ تیر ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad