Ad

در گفتگو با تریبون هنر

میلاد فرهودی: با میکس بد به طور حتم صدای خواننده به خوبی شنیده نمی‌شود

آن قدری که از یک میکس و مسترینگ خوب لذت می‌برم خوانندگی برایم لذت‌بخش نیست

تریبون هنر: یکی از بخش‌های تاثیرگذار در کیفیت یک قطعه‌ی موسیقایی و روند تولید آن، میکس و مسترینگ است. تمام کسانی که به طور حرفه‌ای در زمینه‌ی ساخت موسیقی فعالیت دارند در این مورد هم نظر هستند که زیربنای یک اثر موسیقایی با صدای خوب، در مرحله‌ی اول، ضبط با کیفیت و بعد از آن میکس و مسترینگ حرفه‌ای‌ است. وقتی بحث صدابرداری مطرح می شود ناخودآگاه نام میلاد فرهودی که یکی از بهترین و معتبرترین هنرمندان این عرصه است به میان می آید. میلاد فرهودی، صدابر برجسته و موفق و فرزند زنده یاد ناصر فرهودی که در عین جوانی، سال هاست که حضور اثرگذاری در عرصه صدابرداری دارد و در زمینه خوانندگی نیز حضور قابل اعتنایی داشته است.با او گفتگویی داشته ایم که می توانید در ادامه بخوانید

 

بعد از ضبط، میکس و مسترینگ مهم‌ترین بخش یک قطعه‌ی موسیقی‌ست
میلاد فرهودی در خصوص تاثیر کیفی میکس و مسترینگ قطعات موسیقایی به تریبون هنر گفت: واقعیت این است که آخرین بخشی که کار تولید یک قطعه‌ی موسیقی تمام می‌شود، میکس و مسترینگ است. شاید خیلی از عامه‌ی مخاطبان موسیقی در این زمینه اطلاعات و آشنایی نداشته باشند. ضمن این که ناگفته نماند، این بخش برای یک سری از هنرمندان هم مهم نیست. بعد از ضبط و رکورد یک قطعه به بخش میکس و مسترینگ می‌رسیم جایی که درست کردن جنس صداها و چیدمان صداها در جای خودشان انجام می‌شود. و قسمت پنینگ (Paning) ، مرتب کردن و چیدمان صداها در جایگاه خودشان است. یعنی کدام صدا عقب و یا کمی جلوتر باشد و یا سمت راست و یا این که سمت چپ قرار بگیرد. افکتی که به صدا داده‌ می‌شود، عمق و حجم و جای قرارگیری صدای خواننده، همه و همه در بخش میکس و مسترینگ انجام می‌شود. در واقع بعد از ضبط سازها و وکال ، میکس و مسترینگ مهم‌ترین بخش یک قطعه‌ی موسیقی‌ست. این بخش کمک می‌کند تا کار بهتر و تمیزتر به گوش مخاطب برسد.

 

با میکس بد به طور حتم صدای خواننده به خوبی شنیده نمی‌شود
میلاد فرهودی در ادامه گفت: زمان تولید یک قطعه‌ی موسیقی، برای انتخاب ملودی بر اساس ترانه و نسبت به شرایط و حال و هوای حسی خواننده و تنظیم آن، زمان صرف می‌شود و اگر این‌ها به درستی کنار هم قرار نگیرند شما متوجه اتفاق اولیه نخواهید شد. اگر خواننده خوب بخواند اما کار، خوب میکس نشود به طور حتم صدای خواننده به خوبی شنیده نمی‌شود. نه این که چون کار من است درجه‌ی اهمیت آن را بالا ببرم. اما به هر حال میکس و مستریک یکی از بخش‌های مهم برای بهتر شنیده شدن یک قطعه‌ی موسیقایی محسوب می‌شود. بهتر است این طور توضیح بدهم. بخش ضبط اهمیت بسیار بالایی دارد و بعد از آن میکس و مسترینگ از درجه‌ی اهمیت بالایی برخوردار است. اگر صدابرداری و وسایل خوب نباشد، استودیو اکوستیک خوب نداشته باشد، همه و همه در پایین آمدن کیفیت یک قطعه‌ی موسیقی تاثیر بسیار دارند. با یک مثال این بخش را کامل می‌کنم. شما اگر پایه‌ی یک ساختمان را با چوب بنا کنید به طور حتم نمی‌توانید از آن توقع برج ۵۰ طبقه داشته باشید. ضبط همان پایه و برج نیز، حکم میکس و مسترینگ را دارد. و همه‌ی این‌ها در کار ماهیت‌شان را نشان می‌دهند. ولی متاسفانه کم‌تر به آن توجه می‌کنند.

 

با توجیه اینکه مردم متوجه نمی شوند به میکس بی توجهی می کنند
میلاد فرهودی در پاسخ به این سوال که شاید اطلاعات افرادی که دست به تولید قطعات موسیقی می‌زنند، کم است، گفت: ببینید حتی نمی‌توان این بی‌توجهی را به حساب بی‌اطلاعی و سطح سواد کم گذاشت. واقعیت این است که شرایط مالی تاثیر بسیاری در این بی‌توجهی دارد. گاهی برای آن‌ها توضیح می‌دهیم که این قطعه با میکس و مسترینگ خوب به لحاظ کیفی مطلوب می‌شود، اما می‌گویند مردم که متوجه نمی‌شوند.
در ادامه فرهودی در همین خصوص و در مورد سلیقه‌ی مخاطبان موسیقی توضیح داد: وقتی شما برای خرید کفش بروید و کالای مورد نظر شما را از درجه‌ی ۵ تا ۱۰ به شما معرفی کنند، شما انتخاب کالای درجه‌ی ۱ را ندارید. باید از درجه‌ی ۵ انتخاب کنید. امروز هم سطح سلیقه‌ی مخاطب به همین شکل شده است. جایی برای انتخاب بهتر ندارند.

 

یک آهنگی با ۶ میلیون تومان هزینه جمع می‌شود و با ۳۰ میلیون تومان پخش می‌شود

میلاد فرهودی درباره انتشار قطعات موسیقی گفت: یک نفر یک قطعه‌ی بسیار موجه و با کیفیت تولید می‌کند و برای تولید آن با در نظر گرفتن سازهایی که می‌گیرند و تلاش برای کار خوب و اتفاق بهتر، ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه‌ می‌کنند. به پخش که می‌رسند نمی‌توانند از پس آن بربیایند. یک کار حرفه‌ای با کیفیت خوب و کلی هزینه برای به گوش مخاطب رسیدن باید اندازه‌ی هزینه‌ی خودش برای پخش خوب و در سطح گسترده، پول پرداخت شود. متاسفانه ما حمایت مالی نداریم. کسانی هم که کار پخش و تبلیغات را انجام می‌دهند، کیفیت پخش برای‌شان مهم‌تر از کیفیت موسیقایی یک قطعه‌ی موسیقی‌ست. یک کاری با ۶ میلیون هزینه جمع می‌شود و با ۳۰ میلیون پخش می‌شود. حالا شما فکر کنید کدام کار بهتر شنیده می‌شود. من قصد بی‌احترامی به کسی را ندارم خیلی هم خوشحالم کسانی هستند که خوب می‌خوانند و خوب هم کنسرت می‌گذارند، همه جای دنیا همین است.

 

اطمینان داشتم حرف‌های من به یادشان نمی‌ماند

فرهودی در ادامه گفت: گاهی به برخی از دوستان در پخش گفتم برای تولید فلان قطعه‌ی موسیقی یک چرخه‌ی بزرگ اتفاق افتاده و اگر شنیده شود اتفاق خوبی‌ست. اما اطمینان داشتم حرف‌های من به یادشان نمی‌ماند. نهایت کاری که از دستم برمی‌آید این است که کار خوب را در صفحه‌ی مجازی خودم به اشتراک بگذارم و از دوستان بخواهم تا کار را گوش کنند.

 

 

اگر بخواهم به سلیقه‌ خودم، نوع همکاری‌ام را انتخاب کنم، استودیو در ماه تنها ۵ روز کار می‌کند

میلاد فرهودی در خصوص فاکتورهایی که برای انتخاب همکاری در نظر می‌گیرد این طور توضیح داد: صددرصد برای همه‌ی ما پیش آمده که کاری را انجام دهیم که دلخواه‌مان نبوده. به طور حتم اگر بخواهم به سلیقه‌ و دلخواه خودم، نوع همکاری‌ام را انتخاب کنم، استودیو در ماه تنها ۵ روز کار می‌کند. باید به این نکته اشاره کنم که تعدادی افراد کم‌ تجربه یا بی‌تجربه هستند که وارد کار می‌شوند اما برای خوب بودن و کار حرفه‌ای، تلاش می‌کنند و بعد از مدت دو سال کار کردن به اتفاقات خوب می‌رسند. خیلی از هنرمندان حرفه‌ای کارشان را از صفر و سال‌های پیش شروع کردند. به اعتقاد من هیچ آدمی بی استعداد نیست و هر کسی در زمینه‌های مختلف می‌تواند مستعد باشد. موسیقی نیز به همین شکل است. آدم‌ها وارد می‌شوند و کار را تجربه می‌کنند و خودشان را محک می‌زنند و به طور حتم اگر مستعد باشند می‌مانند در غیر صورت ماندنی نیستند.

 

گاهی یک قطعه را سه بار تنظیم کردم و با آن کلنجار رفتم

میلاد فرهودی که خودش در عرصه‌ی خوانندگی با انتشار چند قطعه‌، حضور خوب و قابل اعتنایی داشته، در این خصوص گفت: من امتحان دادم و بعد از دریافت مجوز صدا وارد عرصه‌ی خوانندگی شدم. شاید در سال‌های ۸۰، ۷۹ این موضوع برایم جدی‌تر بود اما به هر دلیل نخواندم. شاید با خودم لج کرده بودم در حالی که تهیه‌کننده داشتم. تا سال ۸۷، ۸۶ خودم با هزینه و دیدگاه خودم یک سری کار جمع کردم. دیدگاهی که به آن اشاره کردم به جهت فضایی بود که در آن بزرگ شدم. من در یک خانواده‌ی هنری و موسیقایی رشد کردم. پدر و مادرم از هنرمندان موسیقی بودند و این، موضوع را برایم متفاوت می‌کرد. همیشه موسیقی را برای موسیقی کار کردم. البته منظورم از توضحیاتی که دادم موسیقی فاخر نبوده است. موسیقی که موسیقی باشد. وقتی کسی آن را گوش می‌کند نگوید اشتباهی بوده و اگر صددرصد لذت نبرد حال او هم خراب نشود. همیشه سعی کردم در کارهایم ساز بگیرم و شاید گاهی یک قطعه را سه بار تنظیم کردم و با آن کلنجار رفتم.

 

 

آن قدری که از یک میکس و مسترینگ خوب لذت می‌برم خوانندگی برایم لذت‌بخش نیست

او در ادامه اظهار داشت: برای تولید موسیقی خودم مخاطب و بازار را به طور صد در صد در نظر نگرفتم. احترام به موسیقی و شعور موسیقایی مخاطبان برایم اهمیت زیادی داشته است. ضمن این که دیگر خوانندگی برایم اولویت نیست. دنبال این نیستم که خواننده شوم و کنسرت بگذارم. چند قطعه‌ی جدید هم ضبط کردم اما برای من جنبه‌ی خاطره‌سازی دارد و از آن لذت می‌برم. کارها را پخش می‌کنم اگر کسی گوش کرد و دوست داشت که خوشحال می‌شوم اگر شنیده نشود هم ناراحت نمی‌شوم. پیش از این از شنیده نشدن کارم ناراحت می‌شدم اما از زمانی که جمع‌آوری آلبوم به اتمام رسید انگار پرونده‌ی خوانندگی هم برای من بسته شد. وقتی تمام پروسه را مرور می‌کنم می‌بینم دوست ندارم تنها یک خواننده باشم. آن قدری که از یک میکس و مسترینگ خوب لذت می‌برم خوانندگی برایم لذت‌بخش نیست. شاید برای شما ملموس نباشد. اما بعد از یک میکس و مسترینگ خوب تمام خستگی‌ از بدنم بیرون می‌رود. انگار که چیزی را اختراع کردم.

 

می‌توانیم حضور موفق‌تری در سطح بین‌المللی داشته باشیم

میلاد فرهودی در پایان گفت: از این که برای یک قطعه‌ی موسیقی و انتخاب ترانه، ملودی و تنظیم خوب، تلاش کنم و با آن‌ها کلنجار بروم لذت می‌برم اما ارجحیت من خوانندگی نیست. ضمن این که امیدوارم به تمام کسانی که در عرصه‌ی موسیقی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند توجه بیشتری شود. به طور حتم با حمایت مسوولین سطح کیفی موسیقی نیز ارتقا پیدا می‌کند و می‌توانیم حضور موفق‌تری در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

 

 

میلاد فرهودی

 

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۲۴ تیر ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad