Ad

حمیدرضا صمدی در گفت و گو با «تریبون هنر»:

بعضی از سروده ها اصلا ترانه نیست

+بعد از حدود هجده سال فعالیت حرفه ای در حوزه ترانه تصمیم گرفتم کتابم را منتشر کنم

تریبون هنر- سام شرف زاده: حمیدرضا صمدی یکی از ترانه سراهای خوب و خوش سابقه موسیقی کشور است. تجربه خوانندگی را هم دارد و در ادامه گفت و گوی کوتاه من با این مرد دوست داشتنی را خواهید خواند

 

 

شما در کارنامه هنری خود سابقه خوانندگی هم داشته اید. چه خبر از خواندن؟

 

قطعه جدیدی با صدای من به زودی منتشر خواهد شد. ترانه خودم است که با ملودی و تنظیم سعید رضایی به گوش مخاطب خواهد رسید.

 

 

دلیل اینکه کمتر به خوانندگی پرداخته اید چیست؟

 

از وقتی خوانندگی را شروع کردم، حدودا یک سال و نیم دو سال یک بار یک قطعه منتشر کرده ام. چرا که دغدغه ام خوانندگی نیست و همیشه نوشتن ترانه مهمترین دغدغه ام بوده است.

 

 

از آثاری که سروده اید و با صدای دیگر خواننده ها منتشر خواهد شد چه خبر؟

 

به جز همکاری با خوانندگانی که زیاد سرشناس نیستند، یکی از ترانه هایم که با موسیقی بابک زرین همراه شده است با صدای سالار عقیلی منتشر خواهد شد. یک قطعه دیگر با صدای میلاد فرهودی به زودی منتشر می شود و تک آهنگ دیگری با صدای پیام حصیری.
ضمنا آلبوم دوست خوبم ماکان شیرازی هم با دو ترانه از من این اواخر منتشر شده است.

 

 
حال و هوای ترانه در این روزها را چطور می بینید؟

 

حال و هوای این روزهای ترانه خاکستری است. گاهی شاهد اتفاقات خوب هستیم و گاهی اتفاقاتی که خوب نیستند. جایگاه ترانه و ترانه سرا پایین آمده است. خیلی ها حتی بدون داشتن یک ترانه اجرا شده خود را ترانه سرا می دانند. بخشی از این موضوع به آهنگسازان و خوانندگان مربوط می شود چرا که سطح معیارهایشان پایین آمده و این را هم بگویم که در این میان خوشبختانه ترانه های خوب هم گاهی به گوش می رسد.

 

 

فکر می کنید در این شرایط باید چه کار کرد؟

 

یک وحدت همگانی باید بین ترانه سرا، آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده ایجاد شود و در این صورت شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. چهار رکن یک قطعه موسیقایی باید با هم یکسو باشد. بعضی ها می گویند سلیقه مردم تغییر کرده است و به نظر من این حرف انداختن گناه گردن دیگران است. چرا که سلیقه ی مردم باید توسط مولفین آثار موسیقی ارتقا یابد. آهنگسازان و خواننده ها نباید به هر پیشنهادی، ساده تن بدهند و باید به ارزش های ادبی یک اثر توجه کنند چرا که بل هر سلیقه و در هر ژانری می توان اثر خوبی به گوش مخاطب رساند.

 

 

 

ترانه سراهای تازه کار را چطور ارزیابی می کنید؟

 

در جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی ترانه زیاد حاضر نمی شوم اما آنچه در اواخر دیده ام و شنیده ام، ترانه سراهای جوان به دو چیز فکر نمی کنند. یکی اجرا و دیگری این که می خواهند در چه ژانری نظیر راک، هیپ هاپ یا پاپ بنویسند. باید به وزن و موسیقی درونی واژه ها توجه کرد. بعضی از سروده ها اصلا ترانه نیست و اگر روی آن ملودی بیاید و خوانده شود اثر قابل توجهی نخواهد شد.
هر چند که گاهی برخی ترانه سراهای جوان با سروده هایشان واقعا مرا شگفت زده می کنند و خوشحالم که هنوز اتفاقات خوبی هم می افتد.

 

 

 به فکر انتشار ترانه هایتان در قالب کتاب نیستید؟

 

سوال خوبی پرسیدید. بعد از حدود هجده سال فعالیت حرفه ای در حوزه ترانه تصمیم گرفتم کتابم را منتشر کنم. همیشه از سوی ناشران پیشنهاد داشتم اما معتقد بودم قسمتی از شخصیت ترانه به ملودی برمی گردد و کتاب چاپ نمی کردم. اما خوشحالم که به زودی کتاب ترانه هایم توسط انتشار نگاه که سابقه بسیار درخشانی در انتشار آثار ادبی دارد، منتشر می شود. کتابم در حال حاضر در مرحله صفحه آرایی است.

 

در پایان چه صحبتی دارید؟
در پایان از شما عزیزان در سایت ارزشمند «تریبون هنر» که زحمت زیادی برای ارتقا جایگاه موسیقیمتحمل میشوید و مخاطبین عزیزتان از صمیم قلبم ممنونم.

 

 

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

تاریخ انتشار :۳ شهریور ۱۳۹۵

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad