Ad


ترانه های حسین منزوی با صدای داریوش و مرجان منتشر می شوند

تریبون هنر: حسین منزوی در حوزه ترانه حضور قابل اعتنایی داشت. در دهه پنجاه ترانه هایی از او توسط خواننده هایی مثل داریوش و مرجان اجرا شدند. از زمزمه دلتنگیم با صدای داریوش و سکه ماهو میشکنم با صدای مرجان برخی از این ترانه ها هستند. او در حوزه تصنیف سرایی هم فعالیت داشت. چندین سال پیش انتشار ترانه از منزوی با صدای همایون شجریان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. این ترانه در فیلم رگ خواب اجرا شد. حالا قرار است کتابی حاوی مجموعه ای از این ترانه ها و تصانیف به انتشار برسد.

 

در سال گذشته دو کتاب از آثار حسین منزوی با تلاش و همکاری ابراهیم اسماعیلی‌اراضی ویراسته و آماده شده است. که یکی از آنها به چاپ رسیده و دیگری به‌زودی منتشر خواهد شد. کتاب ترانه ای حسین منزوی نیز توسط انتشارات «نگاه» روانه بازار  خواهد شد.

 

ترانه های کتاب در ۴ بخش تنظیم شده اند

به گفته‌ی «اسماعیلی ارضی» ترانه‌‌ها در چهار بخش تنظیم شده است. یک بخش، شامل ترانه‌هایی است که روی ملودی نوشته و اجرا شده است. بخش دوم، دربردارنده ترانه‌هایی است که اجرا نشده و منزوی بر پایه‌ی ملودی سروده است. بخش دیگر، آن دسته از اشعار این شاعر بزرگ است که بر اساس آن تصنیف ساخته شده یا به شکل آواز اجرا شده و بخش پایانی، شامل شعرهایی است که به شکل ترانه سروده شده است.

 

مجموعه ای از ترانه های به یادماندنی حسین منزوی

هم‌چنین در هر کدام از این بخش‌ها ترانه‌هایی به یاد ماندنی وجود دارد که مخاطب دوست دارد به شکل مکتوب آنها را داشته باشد و در فرصت مناسب به آنها رجوع کند. این نویسنده درباره‌ی ترانه‌های منزوی می‌گوید: «چیزی که همیشه در بررسی ترانه‌های حسین منزوی جلب توجه می‌کند، ساحت‌شناسی و مخاطب‌شناسی دقیق و عمیق اوست. حسین منزوی خیلی خوب توانسته در ساحات مختلف ترانه و تصنیف، عاطفه‌ی مردمی را با شعر و ادبیات پیوند بزند. به نظرم این نمونه‌ای است که ثابت می‌کند، الزاما ترانه نوشتن به معنای کوتاه آمدن از بایسته‌ها و دستاوردهای ادبی نیست.»

 

می‌شه غصه‌ ما رو یه لحظه تنها بذاره

او اضافه می‌کند: «بدون شک آشنایی حسین منزوی با ظرایف موسیقی به او در سرودن ترانه و موفقیت او در آثاری که روی ملودی نوشته شده، کمک کرده است. نکته مهم دیگر تسلط حسین منزوی بر زبان گفتاری است و اینکه او چه نقش مهمی داشته در جاافتادن پیکره‌ای به نام «غزل‌ترانه» بر مبنای زبان گفتار؛ صورتی که شاید خیلی‌ها ندانند قبل از حسین منزوی هیچ راهی در رادیو که تولیدکننده اصلی و انحصاری موسیقی بوده، نداشته است. این سد اولین بار با غزل «نمی‌شه غصه‌ ما رو یه لحظه تنها بذاره» شکسته می‌شود؛ چون مسئولان رادیو مجاب می‌شوند که این به قول خودشان شعر شکسته، صورت عینی ادبیات است.»

تاریخ انتشار :۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • امیر جدیدی
    به بهانه تولّدش
    امیر جدیدی؛ یک سر و گردن بالاتر
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر: امیر جدیدی یکی از بی سر و صدا ترین سوپر استارهای سینمای ایران است. او تمام تمرکزش را روی مسیری گذاشته که مقصد آن برای خیلی ها آرزوست. فیلم به فیلم بهتر می شود و به قول معروف “گاف” هم نمی دهد! نیازی به تلاش برای اثبات این […]

  • تک خال در حفره

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: تک خال در حفره به کارگردانی بیلی وایلدر فیلمی نوآر با بازی کرک داگلاس در نقش یک خبرنگار فرصت طلب است که طمعش او را در مسیر تلخ بی بازگشتی قرار می دهد. تک خال در حفره از یک منظر، فیلمی درباره فریب جامعه توسط […]

  • دکتر ژیواگو

    تریبون هنر: فیلم دکتر ژیواگو شکوه خیانت و اندوه است. خیانت مردم به همدیگر، حاکمیت به مردم و عاشق و معشوق به هم که همگی با شکوه درخشانی به نمایش درآمده اند. در حقیقت هم همین است. خیانت هم به اندازه عشق می تواند باشکوه باشد. منتها شکوه عشق منجر به […]

  • آزاده صمدی

    تریبون هنر: پخش قسمت های شانزدهم و هفدهم “می خواهم زنده بمانم” یکی دیگر از ویژگی های این سریال را برجسته کرد و آن هم بازی فوق العاده حامد بهداد و آزاده صمدی، رو در روی یکدیگر بود. با توجّه به اینکه قبلاً در رابطه با بهداد صحبت کرده بودیم […]

  • اسب کهر را بنگر

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: دوراهی انتقام از دوست خائن و دشمن دیرینه: اگر در چنین موقعیتی قرار بگیریم کدام را انتخاب می کنیم؟ پایان فیلم «اسب کهر را بنگر» ساخته فرد زینه مان پاسخی به این پرسش است. شاید برای خیلی از ما پیش بیاید که به نقطه ای […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad