Ad


بیست سال از مرگ «فریدون فروغی» گذشت

تریبون هنر: بیست سال از مرگ فریدون فروغی گذشت. او نهم بهمن ۱۳۲۹ به دنیا آمد و سیزدهم مهرماه ۱۳۸۰ درگذشت.

فریدون فروغی در سال های پایانی عمرش در هتلی در کیش برنامه اجرا می کرد. فیلم های منتشر شده از اجراهای او نشان می دهند که از نظر توانایی خوانندگی در سطح خوبی قرار داشته است. دهه هفتاد موسیقی پاپ مجددا در ایران راه اندازی شد او در دهه هفتاد که موسیقی پاپ مجددا در ایران راه اندازی شد امید فراوانی داشت که بتواند دوباره فعالیت های هنری اش را از سر بگیرد. در فیلم سینمایی «به نام تندر» نیز قطعه ای را با موسیقی فردین خلعتبری اجرا کرد و قرار گرفتن این قطعه در فیلم، امیدهای او را برای صدور مجوز خوانندگی اش افزایش داد.

 

فروغی برای اولین بار در سال ۱۳۵۰، در فیلم آدمک به کارگردانی خسرو هریتاش دو قطعه می خواند. قطعاتی که آهنگسازی شان را تورج شعبانخانی بر عهده داشت. او با این دو قطعه به شهرت می رسد. سپس قطعه زندون دل را می خواند. قطعه ای با ترانه سرایی، آهنگسازی و تنظیم ویلیام خنو. زندون دل تبدیل به یکی از معروف ترین آهنگ های آن زمان می شود و شهرت و موفقیت خواننده اش افزایش می یابد. پس از آن در فیلم «فتنه چکمه پوش» قطعه ای به نام خود فیلم را می خواند و پس از آن در فیلم خداحافظ رفیق، قطعه تنگنا را اجرا می کند که این قطعه نیز با موسیقی اسنفندیار منفردزاده و ترانه فرهاد شیبانی، به موفقیت زیادی دست می یابد.

او در سال ۱۳۵۴، به خاطر انتشار قطعه سال قحطی که مضمون سیاسی تندی داشت به مدت دو سال ممنوع الکار می شود.

فریدون فروغی در دهه پنجاه، در اوج جوانی تبدیل به یکی از موفق ترین و محبوب ترین خواننده های زمانه اش می شود. با وقوع انقلاب، او قطعاتی انقلابی مثل یار دبستانی من، قریه و طلوع خونین را می خواند. ملودی قریه و طلوع خونین یکی هستند اما ترانه هایشان فرق دارد که هر دو ترانه مضمون انقلابی و سیاسی داشتند. با این وجود فریدون فروغی بعد از انتشار چندین قطعه در سال ۱۳۵۸، از حدودا دو سال بعد از انقلاب ممنوع الکار می شود.

او در اواسط دهه هفتاد تلاش هایی برای گرفتن مجوز انجام می دهد که موفق به اجرای آهنگی در فیلم «دختری به نام تندر» هم می شود اما در روزهایی که تقریبا صدور مجوز خوانندگی اش قطعی شده بود، از دنیا می رود.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۳ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad