Ad


فرهاد جم: اصلا تلویزیون نمی بینم

تریبون هنر: فرهاد جم با بازی در سریال «همسران» در دهه ۷۰ به شهرت رسید. . او در این سال ها در سریال‌های «خوش‌رکاب»، «پول کثیف»، «ماه و پلنگ»، «تولدی دیگر» و «ستایش» به ایفای نقش پرداخته است. فیلم های سینمایی پری، راه افتخار، توطئه، یاغی و معصوم نیز از جمله اثار فرهاد جم در عرصه سینما هستند. گفتگو با فرهاد جم، بازیگر نام آشنا را می توانید در ادامه بخوانید

 

مدت‌هاست به ویژه در عرصه بازیگری کم‌کار شده‌اید، این یک تصمیم خودخواسته بوده است؟

علاقمندم حوزه‌های مختلف را تجربه کنم. شخصا دلم نمی‌‌خواهد در یک رشته هنری ماندگار شوم و آنقدر بمانم تا شورش را دربیاورم. دوست دارم تجربه‌های جدید داشته باشم. فیلم و سریال‌هایی بوده که در آن‌ها حضور داشته‌ام اما کوچکترین اهمیتی برایم نداشته‌اند. مثلاً تماس می‌‌گیرند و می‌گویند درباره نقش‌تان در فلان سریال صحبت می‌کنی؟ با تعجب پاسخ می‌‌دهم مگر من هم در آن سریال بوده‌ام؟! علتش این است که برایم اصلا اهمیت نداشته. به همین دلیل اکنون این راه را پیش گرفته‌ام.

 

فکر می‌کنید دلیل استقبال از سریال «تولدی دیگر» چه در زمان پخش اولیه چه در بازپخش‌های بعدی چه بود؟ چرا سریال‌های حال حاضر تلویزیون مانند قبل مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد؟

معتقدم در سریال‌‌سازی ما یک سیر نزولی اتفاق افتاده و سبب شده سریال‌های قدیمی با استقبال بیشتری حتی از سوی مخاطبان امروزی تلویزیون مواجه شوند. سریال‌هایی که به ۲۵ سال پیش تعلق دارند، امروز بیش از همیشه دیده می‌شوند. به نظرم باید موشکافی انجام دهیم تا علت افت کیفیت برخی سریال‌ها مشخص شود. باید در فیلمنامه، سرعت در ساخت و کمیت و کیفیت سریال‌ها بازنگری شود. مثلاً ۲۷ سال پیش سریال «همسران» خیلی ساده و با چهار بازیگر در یک آپارتمان توانست برای مخاطبان زیادی جذاب باشد. انگار که آن زمان چیزی بوده که حالا نیست. مخاطب سال ۱۴۰۰ هم دوست دارد از لحظاتش لذت ببرد. نمی‌دانم چرا با وجود سرمایه و هزینه بیشتر، کیفیت بعضی سریال‌های امروزی پایین آمده است.

 

شما به عنوان بازیگر معمولاً گزیده‌کار بودید و هستید. برای پذیرفتن نقش در سریال «تولدی دیگر» چه مولفه‌هایی داشتید؟

راستش سال‌ها از پخش این سریال می‌گذارد و چیز زیادی در خاطرم نیست. الان هم که به ذهنم فشار می‌‌آورم، پاسخی برای پرسش شما پیدا نمی‌‌کنم اما به احتمال زیاد دلیلش حضور داریوش فرهنگ، مسعود رسام و بیژن بیرنگ در این پروژه بوده است.

 

با این تفاسیر از همکاری با داریوش فرهنگ به عنوان کارگردان سریال راضی بودید…

«تولدی دیگر» دومین همکاری‌ام با آقای فرهنگ بود و اتفاقا تجربه خوبی بود و دوستش داشتم. فکر می‌کنم خود سریال هم مجموعه خوبی بود و شخصا آن را دوست داشتم. جدا از این نیز همیشه مایل بوده‌ام با آقای فرهنگ کار کنم. روزهای خیلی خوبی با ایشان داشتم و از همکاری‌هایی که داشتیم لذت بردم. شکر خدا سریال هم در مجموع، به خوبی دیده شد و بازخوردهای خیلی مثبتی از مردم و مخاطبان گرفت.

 

نقشی که شما در این سریال برعهده دارید، جوانی به نام مهدی و به شدت مثبت است. به صورتی که حتی در مقابل کارهای غیرقانونی شوهر خواهر خود می‌ایستد. از آنجا که نقش‌‌های مثبت معمولاً جای مانور کمتری برای بازیگر دارند، چه کردید تا شخصیت مهدی از حالت خنثی بودن بیرون بیاید و دیده شود؟

خاطرم هست من به عنوان مهندس ناظر در شهرداری کار می‌‌کردم و جلوی شوهر خواهرم که به عنوان بساز و بفروش کارهای غیرقانونی می‌کرد می‌ایستادم. سه بازیگر کودک سریال را هم به خوبی به یاد می‌آورم. بیشتر مواقع را در ماشین برادر مسعود رسام که یک استیشن آبی‌رنگ بود بازی می‌‌کردند. اما در کل زمان زیادی از زمان ساخت این سریال گذشته و جزییات را به خاطر نمی‌آورم.

 

با توجه به اینکه اکنون در عرصه نویسندگی و کارگردانی فعال هستید می‌پرسم: آیا تغییر صدای فروغ پس از عمل جراحی صورت برای مخاطب باورپذیر بود؟ به عنوان بازیگر مجموعه مخالفتی با این اتفاق داستان نداشتید؟

به نکته درستی اشاره کردید. همان زمان هم یکی از ایرادات در فیلمنامه همین بود. ممکن است یک چهره سوخته با کارهای ظریف پزشکی ترمیم و درست شود اما حنجره و صدای شخص که تغییر نمی‌کند. همان زمان پیشنهاد هم دادیم که خانم متخصص کار دوبله برای شخصیت فروغ جدید را برعهده بگیرند اما نظر نهایی چیز دیگری بود.

 

چه مدت درگیر بازی در سریال «تولدی دیگر» بودید؟

تصویربرداری سکانس‌هایی که من حضور داشتم سه ماه طول کشید. برای فیلمبرداری کل سریال هم در مجموع ۷ ماه زمان صرف شد. آخرین پلان سریال هم در خانه‌‌ای که متعلق به دکتر جراح (محمود عزیزی) بود و در جاده فشم قرار داشت، تصویربرداری شد. در این پلان آخر، دوربین روی تک تک بازیگران می‌چرخید.

 

اکنون که «تولدی دیگر» از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود، آیا به تماشای این سریال نشستید؟

خیر. راستش اصلا تلویزیون نمی‌بینم.

 

این روزها چه می‌کنید و به چه کاری مشغول هستید؟

واقعیت درگیر کارهایی هستم که به ویروس کرونا هم مرتبط است. اما فعلا بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم.

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۸ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad