Ad

علی استیری در چند خط درد و دل عنوان کرد:

بهترین ایده را می توان در روزمرگی مردم عام پیدا کرد

+ ترانه براى اينكه مخاطب خود را راضى نگه دارد به ساده گويى و عاميانه بودن روی آورده

تریبون هنر- پویا عباسپور : علی استیری هنرمند خلاقی که دانش آموخته تئاتر است و از اوایل سال هشتاد به صورت حرفه ای پا به عرصه دلخواه خود یعنی ترانه سرایی گذاشت. وی را می توان یکی از پرکارترین ترانه سرایان سال های اخیر خطاب کرد به دلیل آنکه تا به امروز بیش از هزار ترانه از وی منتشر شده و به گوش شنوندگان موسیقی رسیده است. به سراغ رفتیم تا کمی از حال و هوای این روزهایش باخبر شویم که شرح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

 

 

کمی در رابطه با آغاز فعالیت هنریتان برایمان بگویید. چه شد که به عرصه ترانه سرایی قدم گذاشتید؟

 

من سالها قبل در عرصه تئاتر فعالیت داشتم و به صورت دل مشغولى ترانه هم مى نوشتم تا اینکه به پیشنهاد یکى از دوستان چند ترانه ام را به او واگذار کردم و از سال ١٣٨٠ به صورت حرفه اى وارد این عرصه شدم. از همان سال ترانه دغدغه من شد و تئاتر را رها کردم چون مى خواستم تمام تمرکزم را روى این کار یعنی ترانه سرایی  بگذارم.

 

 

تا به امروز اشعار زیادی از شما منتشر شده است. فکر می کنید کدام یک از کارهایتان با خودتان ارتباطی نزدیک تر دارد؟

 

بیست و چهارم مهرماه سال هشتاد و هفت بزرگترین و بدترین چالش زندگی من بود. در آن سال اتفاق ناگواری برای من افتاد و آن درگذشت پدرم بود. در همان حال و هوا ترانه اى نوشتم به نام «نیستى» که با آهنگ سازى سعید سام و صداى مهدى مقدم پخش شد و به یکی از ترانه هایی تبدیل شد که با حال آن دوران من بسیار نزدیکی می کرد. اما در کل به همه ترانه هایم تعلق خاطر دارم.

 

 

مردمی که این روزها موسیقی را خیلی جدی تر دنبال می کنند عقیده دارند ترانه سرا ها به تکرار رسیده اند. شما چگونه فکر می کنید؟ مردم عقیده دارند کلمات تمام شده.

 

تغییرات زبان به صورت حداقل، شاید نیازمند زمانی به حدود یک قرن باشد و بنده با این عقیده که کلامات تمام می شوند موافق نیستم. به نظرم ترانه در موسیقى پیشرفت محسوسى داشته ولى خب کسانى هستند که بدون دانش و آشنایى وارد این عرصه شده اند! هنوز با همین کلمات به ظاهر تکرارى ترانه هایى خلق مى شود که در اذهان ماندگار مى شود و داراى زیبایى و شاعرانگى نیز هست.

 

 

از کارهایی که قرار است از شما منتشر شوند بگویید.

 

ترانه به صورت تک آهنگ زیاد است ولی در مورد آلبوم باید بگویم که قرار است به زودی زود «مهدی مقدم» آلبومی را منتشر کند که بنده در مقام ترانه سرا در کنار این دوست  خوبم هستم.

 

 

المان هایی که امروزه می تواند یک ترانه را در اذهان عمومی به موفقیت برساند چه چیزهایی است؟

 

بهترین ایده را مى توان در روزمرگى مردم عام پیدا کرد. خواندن روزنامه،دیدن فیلم و تئاتر هم مى تواند خیلى در این اتفاق موثر باشد. به نظر من یک ترانه سرا باید خوب ببیند، خوب بشنود و حتی خوب فکر کند تا بتواند لحظاتى را که عموم تجربه مى کنند را ترانه کند و این کار باعث ارتباط ملومس مخاطب با واژگانی می شود که به ترانه دل داده اند و خود را به گوش مخاب می رسانند.

 

 

با پیشرفت زمان و تغییر در کلامات عامیانه و ادبیات جامعه، ترانه ها نیز دچار تغییرات شده اند و این را به وضوح می توان لمس کرد. شما این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

این روزها با توجه به خروجى گسترده در موسیقى پاپ، خواسته مردم این است که راحت بشنوند و با قصه ترانه ارتباط برقرار کنند. ترانه نیز براى این که مخاطب خود را راضى نگه دارد به ساده گویى و عامیانه بودن روى آورده که باید این اتفاق بصورت زیبا از سوى ترانه سرا ایجاد شود و ثبات ترانه سرایانى که سال ها است در این عرصه فعالیت مى کنند گواه این ادعا است چون هم کارشان را بلد هستند و هم به شعور مخاطب احترام مى گذارند.

 

 

کلام آخر؟

تشکر مى کنم از شما بابت این چند خط درد دل! آرزوى موفقیت و سلامتى دارم براى تک تک مخاطبین شما و همکارانم که در موسیقى پاپ با جان و دل کار مى کنند و تشکر ویژه از سردبیر عزیز و دوست نازنین و کاربلد عرصه ترانه که سردبیرى سایت تریبون هنر را نیز به عهده دارند.

 

 

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

تاریخ انتشار :۲۷ شهریور ۱۳۹۵

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad