Ad


سیاوش طهمورث : عقیده‌ام را دیکته نمی‌کنم

تریبون هنر: موزه سینما به مناسبت زادروز سیاوش طهمورث بازیگر پیشکسوت و توانمند سینمای ایران، بخش‌هایی از گفت‌وگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است.

به گزارش تریبون هنر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، سیاوش طهمورث هنرمند نام‌آشنای عرصه بازیگری با اشاره به ملاک‌های خود برای پذیرش حضور در یک اثر، گفت: زمانی که یک فیلم یا سریال پیشنهاد می‌شود، نسبت به وجود سایر بازیگران و یا کارگردان آن اثر توجهی ندارم و تنها فیلمنامه برایم اهمیت دارد. به دلیل اینکه اگر از بازیگران کار مطلع باشم، هنگام خواندن فیلمنامه، آن‌ها را به جای شخصیت‌ها تصور می‌کنم، ذهنم مغشوش می‌شود و به سمتی دیگر می‌رود.

بازیگر «اجازه نشین‌ها» گفت: اگر متن دلخواه من نباشد به هیچ عنوان بازی در آن فیلم یا سریال را قبول نمی‌کنم، اما اگر بتوانم حتی کوچکترین ارتباطی با فیلمنامه برقرار کنم، با کارگردان و نویسنده صحبت می کنم و طی آن نظرات خود را به آن‌ها منتقل می‌کنم، اما با این وجود تلاش دارم تا عقیده خود را به آن‌ها دیکته نکنم.

سیاوش طهمورث با بیان اینکه در مرحله بعد کارنامه یک کارگردان را بررسی می‌کنم تا متوجه شوم او دارای چه سوابقی است، افزود: اگر کارگردان فردی تازه کار باشد، به قدرت تشخیص معرف خود اعتماد کرده و درباره سایر بازیگران اثر پرس و جو می‌کنم، اما با این وجود برخلاف بسیاری دیگر، هیچ‌گاه از یک کارگردان نمی‌خواهم بازیگری را تغییر دهد.

وی ادامه داد: علاقه‌مند هستم بازیگری که در مقابل من قرار می‌گیرد فردی بسیار توانمند باشد، چراکه ویژگی‌های او، من را نیز توانا می‌کند و در کنار یکدیگر می‌توانیم کامل شده و نتیجه‌ای مناسب را به مخاطبان عرضه کنیم.

سیاوش طهمورث درباره نخستین فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه تصویر خاطرنشان کرد: اولین کاری که در این حرفه به من پیشنهاد شد، اثری متعلق به آقای داوود میرباقری بود و او خود نیز برای اولین بار می‌خواست کارگردانی را تجربه کند. میرباقری سال ۱۳۵۸ در کلاس‌های من در تئاتر شهر شرکت می‌کرد. زمانی که متن پیشنهادی را خواندم، نظراتم را به میرباقری گفتم. در آن اثر، من نقش دو شخصیت را ایفا می‌کردم که یکی از آن‌ها فردی ساواکی و دیگری گورکن بود که تفاوت‌های بسیاری میان این دو نقش وجود داشت تا آنها که به سختی مخاطب تشخیص داد نقش گورکن را من بازی کردم. بعدها میرباقری نویسندگی و کارگردانی مجموعه «گرگ‌ها» را برعهده گرفت و من به عنوان بازیگر و مشاور کارگردان او را در این مجموعه همراهی کردم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بازیگران جوان در ابتدا از قرار گرفتن مقابل من دچار واهمه می‌شوند. این موضوع به قدرت بازیگری من ارتباطی ندارد، بلکه من تمام شخصیت‌هایی که نقش آن‌ها را ایفا می‌کنم، باور کرده و از ناخودآگاه خود چیزی را به هر شخصیت می‌افزایم. به نظر من تمام خصلت‌ها و شخصیت‌های موجود در عالم هستی، در یک فرد وجود دارد. اما ما برمبنای موقعیت اجتماعی و ژنتیک خود، تنها ابعادی از شخصیت خود را ارائه می‌کنیم. زمانی که من برای ایفای نقش با یک کاراکتر زندگی کرده و او را در جامعه می‌یابم، در مرحله بعد او را در خود پیدا کرده و به همین دلیل نقش را به صورت باورپذیر ارائه می‌کنم.

بازیگر مجموعه «نابرده رنج» افزود: به جرات می‌توانم بگویم تمام نقش‌هایی که من در دوران فعالیتم بازی کردم شباهتی با یکدیگر ندارند، حتی اگر در یک زمینه و دسته قرار داشته باشند.

وی همچنین گفت: زمانی که در حال ایفای نقش مقابل دوربین هستید، به هیچ عنوان نباید دوربین را ببینید و باید زندگی خود را داشته باشید. در این صورت است که دیگر مدیوم‌های تئاتر، سینما و تلویزیون برای یک بازیگر تفاوتی نخواهد داشت.

سیاوش طهمورث در خصوص نسل جوان نیز گفت: نسل جوان ما بسیار باهوش و بااستعداد است، اما متاسفانه تعلیم دهنده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل اشتباهاتی صورت می‌گیرد. به عقیده من هر فرد باید نسبت به داشته‌ها و دیده‌های خود دچار شک باشد تا بتواند به تحقیق و جست‌وجو پرداخته و دلیل هر چیز را متوجه شود.

این هنرمند پیشکسوت در پایان بیان داشت: من نزدیک به شصت سال است که در عالم هنر مشغول فعالیت هستم و می‌خواهم از زندگی در این فضا لذت برده و به عشق این هنر و تعهد شخصی خود وفادار باشم. در هر صورت دوران ما نیز به اتمام خواهد رسید و قطعا نسل‌های بعد نیز هنرمندان توانمندی خواهند بود و می‌توانند پا جای نسل پیشین بگذارند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۴ اسفند ۱۴۰۳

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tribune/domains/tribunehonar.com/public_html/wp-content/themes/v1/comments.php on line 92

نام




یادداشت آرشیو

  • آنتیک؛ پر حاشیه مثل سن پطرزبورگ، پرخطر مثل شیشلیک

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: مطمئن نیستم که در طول عمر خود، فیلم “آنتیک” را بیشتر از همین یک بار که در جشنواره دیدم ، ببینم! جسارت فیلم به اندازه ای بالا بود که تیغ سانسور و حتی فراتر از آن “صابون توقیف” را برای تن خویش به حریف […]

  • به بهانه تولد اکبر گلپا: سفری به سال‌های دور

    تریبون هنر: اکبر گلپایگانی یا «گلپا» نخستین مشق‌های موسیقی خود را از پدرش و سپس از حسن یکرنگی فراگرفت، اما فردی که از او یک خواننده ساخت، نورعلی‌خان برومند بود؛ مردی که سال‌ها گلپا را زیر بال و پر خود گرفت و او را با بزرگانی همچون صبا، خالقی و […]

  • فیوریوسا

    تریبون هنر: سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدی‌هایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلم‌هایی که باوجود بودجه‌های کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند و برخی از آثار بزرگ سال نه‌تنها نتوانستند هزینه‌های خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گسترده‌ای را نیز به همراه داشتند. […]

  • یک هیأت انتخاب پربحث برای فیلم فجر با نگاهی به رکورداران ۴۳ دوره

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر در حالی با واکنش‌های مثبت و منفی همراه بوده که هنوز مشخص نیست چه فیلم‌هایی متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند و اگر اسامی این متقاضیان هم اعلام شود، شاید بتوان در آینده قضاوت منطقی‌تری درباره عملکرد هیأت انتخاب […]

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad