تهیه کننده خرس خواهان اکران فیلمش نیست

داروغه زاده: به فرهادی، حاتمی کیا و صدرعاملی بدون خواندن فیلمنامه پروانه ساخت داده شد

خانه پدری با تعیین رده سنی در هنر و تجربه اکران می شود

تریبون هنر: برخی فیلم‌سازان،فیلم‌نامه هایشان خوانده نمی‌شود اما پروانه می‌گیرند. این گفته معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی است که اعلام کرد تلاش خواهد شد تعامل با فیلمسازان در راستای اعتمادسازی دو طرفه به گونه‌ای پیش رود که مرحله‌ی صدور پروانه ساخت به تدریج حذف شود.

داروغه‌زاده اظهار داشت: همین الان هم برخی فیلمسازان هستند که فیلمنامه‌هایشان خوانده نمی‌شود اما پروانه ساخت می‌گیرند و این براساس سابقه‌ آن‌ها و اعتمادی که جلب کرده‌اند رخ می‌دهد، مثل اصغر فرهادی یا ابراهیم حاتمی کیا که فیلمنامه کامل آن‌ها خوانده نمی‌شود، حتی آقای صدرعاملی هم که اخیرا پروانه ساخت گرفته‌اند فیلم‌نامه کاملشان خوانده نشد و این اصلا به نظر من یا مدیریت سازمان ارتباط ندارد بلکه کاملا با نظر شورا انجام شده و این اتفاقی است که به تدریج در حال شکل‌گیری است.

داروغه‌زاده درباره این فیلم‌ها و تعیین تکلیف‌شان توضیح داد:‌ ما فیلم‌هایی را برای اکران بررسی می‌کنیم که متقاضی اکران باشند، یعنی تا وقتی تهیه‌کننده و پخش‌کننده یک فیلم متقاضی اکران عمومی آن نباشد چطور می‌توانیم صدور پروانه نمایش‌اش را بررسی کنیم پس اگر تهیه‌کننده «گزارش یک جشن» یا «خرس» پیگیر باشند ما بررسی خواهیم کرد.

او در پاسخ به اینکه “این فیلم‌ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و توسط زیرمجموعه‌ای از این وزارتخانه خریداری شده‌اند و با این شرایط چه کسی باید برای نمایش آن‌ها اقدام کند؟” گفت:‌ به هر حال یک جایی مالک آن‌هاست و درباره این‌ها، موسسه رسانه‌های تصویری اگر بخواهد درخواستی برای اکران این فیلم‌ها داشته باشد، ما به عنوان مسئولی که برای صدور پروانه نمایش وظیفه داریم، اقدام خواهیم کرد و آن‌ها را در روند بازبینی مجدد قرار می‌دهیم، اما فیلمی که تهیه‌کننده آن متقاضی نباشد به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه چطور فیلمی می‌تواند متقاضی اکران نباشد در حالی که سازندگان هر کدام از این فیلم‌های به اصطلاح توقیف شده در تمام این سال‌ها به دنبال اکران فیلم‌شان بوده‌اند، گفت: این طور هم که می‌گویید نیست چون مثلا «گزارش یک جشن»، «خیابان‌های آرام» یا حتی «خرس» تا به حال تهیه‌کنندگان‌شان مراجعه‌ایی برای ارائه‌ی درخواست بازبینی و اکران فیلم‌های خود نداشته‌اند. الان هم «خرس» اگر متقاضی است، کارگردانش درخواست نمایش فیلم را دارد. در حالی که شورای پروانه نمایش نمی‌تواند به کارگردان پروانه نمایش دهد حتما باید تهیه‌کننده و پخش‌کننده اقدام کنند.

او در ادامه درباره اکران فیلم‌هایی که پس از بازبینی مجدد و انجام اصلاحات مجوز نمایش گرفته‌اند، اظهار کرد: روند اکران این فیلم‌ها به طور طبیعی طی می‌شود و سعی می‌شود در یک فضای طبیعی و آرام با کمترین حساسیت کار دنبال شود. بر این اساس به ترتیب فیلم‌هایی که مشکلاتشان رفع شده است، نمایش داده می‌شوند و البته این مسیر حتما با مشورت و تأیید و تدبیر اقای دکتر صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در بحث نمایش فیلم‌ها و در میان سرگروه‌های سینمایی ظرفیت‌هایی وجود دارد و قراردادهایی پیش از این منعقد شده که باید برای اکران فیلم‌های جدید زمان مناسب به لحاظ جدول نمایش فراهم شود، به ویژه آنکه در نیمه دوم سال هستیم و متقاضی زیادی برای اکران فیلم‌ها وجود دارد به همین دلیل نمی‌شود همه فیلم‌ها را به یک باره در جدول نمایش قرار داد.

داروغه‌زاده درباره اکران فیلم «خانه پدری» با تعیین رده سنی و نمایش در گروه هنر و تجربه که محدودیت تعداد سالن‌های سینمایی را هم دربرمی‌گیرد توضیح داد: تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «خانه پدری» آقای کیانوش عیاری است که با هیچ گونه اصلاحی در این فیلم موافقت نکرد بنابراین در مجوزی که در شورای پروانه نمایش برای این فیلم صادر شده است، هم رده بندی سنی در نظر گرفته شد و هم اکران محدود و این نوع اکران به طور طبیعی با نظر سازمان سینمایی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اکران محدود به معنای نمایش در گروه سینمایی هنر و تجربه است و آیا نمی‌شد شرایط بهتری برای اکران «خانه پدری» فراهم کرد تا نسبت به دور اول نمایش‌اش که تنها چند سانس دوام داشت تفاوت داشته باشد، گفت: هنر و تجربه یکی از فرصت‌هاست و شورای پروانه نمایش به این شکل، مجوز فیلم را صادر کرده است. البته آن زمان هم که فیلم اکران شد در همین هنر و تجربه بود و جلوی اکران فیلم گرفته شد. ما اگر بتوانیم در همان گروه با محدودیت سنی فیلم را نمایش دهیم به طوری که اکران ادامه داشته باشد یک قدم جلوتر هستیم چون آن زمان جلوی نمایش فیلم “گرفته شد”. ضمن اینکه ما در گروه هنر و تجربه فیلم‌های پرتماشاگر زیادی داشته‌ایم به طوری که از فیلم‌هایی که در اکران عمومی نمایش داشته‌اند با استقبال بهتری روبرو بوده‌اند.

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

آن سوی ابرها

سیامک عباسی

امین قباد