Ad


یادداشتی از بابک صحرایی

ستار اورکی، متفاوت ترین حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

ستار اورکی را می شود جزء اثرگذارترین آهنگسازهای حال حاضر در سینمای ایران دانست

تریبون هنر _ بابک صحرایی: با نگاهی به موسیقی فیلم های نمایش داده شده در سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر، حضور ستار اورکی حضوری متفاوت و قابل اعتنا است. او با ساخت موسیقی فیلم ماهورا و انیمیشن «فیل شاه»، بار دیگر ثابت کرده که می تواند با موسیقی اش به شکل ویژه ای به افزایش اثرگذاری فیلم کمک کند.

ستار اورکی با بیش از یک دهه حضور در عرصه حرفه ای سینما، در این دوره با ساخت دو موسیقی متفاوت برای یک درام عاشقانه و یک انیمیشن عظیم ایرانی، در مقایسه با دیگر آهنگسازهای این دوره، متفاوت ترین حضور را تجربه کرده است. او با پیشینه ساخت موسیقی فیلم های متعدد در ژانرهای مختلف و تجربه همکاری با بیش از نیمی از کارگردان ها برجسته سینمای ایران، در این دوره از جشنواره با ساخت دو موسیقی که از نظر فرم و ساختار تفاوت های بسیاری با خود دارند وجه تازه ای از توانایی های خود را به نمایش گذاشته است

ارکستراسیون و رنگ بندی خوب سازها با همراهی هارمونی و کنترپوان های هوشمندانه و توجه به ارتباط موسیقی با تصویر و حتی پرسوناژهای فیلم، از مشخصه های بارز موسیقی ستار اورکی است که این بار در «فیل شاه» و «ماهورا» در دو فرم متفاوت به کار گرفته شده اند. در هر دو فیلم آهنگساز هم وجه شکوه آمیز بودن یک انیمیشن عظیم و یک درام عاشقانه که در بستری عشیره ای در جنوب کشور می گذرد را در موسیقی اش به عینیت رسانده و هم در دو ساختار متفاوت نشاط انگیز بودن «فیل شاه» و اندوهگنانه بودن عشق جاری در ماهورا را با تم ها و ملودی های به یادماندنی در این دو اثر جاری کرده است

برانگیختن احساس مخاطب و به خاطر سپرده شدن موسیقی فیلم در ذهن تماشاگر از مهم ترین خصوصیات موسیقی ستار اورکی است که این بار هم به شکل خوبی موفق به انجامش شده است. ساخت خط ملودی های اثرگذار از نشانه های همیشگی موسیقی این آهنگساز است و همین اتفاق باعث شده تلفیق موسیقی او با تصویر فیلم اثرگذاری خوبی روی مخاطب داشته باشد. ستار اورکی بارها ثابت کرده که می تواند با موسیقی اش به ماندگاری فیلم در ذهن تماشاگر کمک های شایانی کند. او را می شود جزء اثرگذارترین آهنگسازهای حال حاضر در سینمای ایران دانست که در این دوره از جشنواره فیلم فجر توانسته بار دیگر توانایی های خود را به نمایش بگذارد

 

تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۳۹۶

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • فیلم کلمبوس
    یادداشت بابک صحرایی درباره فیلم کلمبوس
    یک کمدی سیاه با اندیشه ای قابل احترام

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: دیشب فیلم «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی را در پردیس کورش دیدم. یک کمدی ابزورد زیبا که در قیل و قال کمدی های سطحی این روزها، دارای شاخص های صحیح یک کمدی سیاه با اندیشه ای قابل احترام است اسم هاتف علیمردانی را اولین بار […]

  • لس انجلس تهران
    به بهانه ی هجومِ کم سابقه به "لس آنجلس،تهران"
    به جای قلع و قمع، به خودمان رحم کنیم
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: تینا پاکروان کارگردان توانایی ست که اگر نبود فیلم های قابل قبولی چون “خانوم” و “نیمه شب اتفاق افتاد” را نمی ساخت.پس اگر فقط کمی انصاف داشته باشیم ، استعدادی همچون پاکروان را پرپر نمی‌کنیم.حدود دو سال پیش این کارگردان خوش فکر که اتفاقا کنار دست بسیاری از […]

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

Ad
Ad
Ad
Ad