Ad


ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»: قصه دختری که جنازه ندارد

تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد.

در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی می‌پردازیم که پیش از این به معرفی فیلم‌های «نوروز»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب» و «پرویز خان» پرداختیم.

در ادامه و در قالب پنجمین گزارش، فیلم «بی بدن» را به مخاطبان و علاقه‌مندان سینما معرفی خواهیم کرد.

 

فیلم سینمایی «بی بدن» جنجال برانگیزترین و پرحاشیه ترین اثر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود، اثری که از اولین روز جشنواره با حضور الناز شاکردوست در یکی از سینماهای نمایش دهنده فیلم و انتقاد وی از رویکرد هیأت انتخاب و مدیران سازمان سینمایی خبرساز شده و پس از آن هر روز در قالب یک اتفاق از نشست خبری گرفته تا برنامه هفت بهروز افخمی حاشیه‌ای را رقم می‌زد که البته این حواشی و گلایه‌ها از تصمیم هیأت انتخاب جشنواره برای انتخاب نشدن فیلم در بخش سودای سیمرغ، در بهتر دیده شدن این فیلم نقش قابل توجهی داشت.

 

فیلم بی بدن

 

اما فارغ از حاشیه‌ها، مرتضی علیزاده در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود روی یک پرونده جنجالی قضائی که افکار عمومی جامعه با آن درگیر بودند، دست گذاشته است، پرونده جنجالی مشهور به پرونده «آرمان و غزاله» که البته کارگردان و نویسنده در نشست خبری، فیلم را ترکیبی از چندین پرونده قضائی معرفی کردند اما شباهت زیاد این اثر سینمایی با پرونده «آرمان و غزاله» منجر به واکنش مجازی خانواده غزاله شکور مبنی بر عدم رضایت آن‌ها برای اقتباس از این پرونده شد.

 

مرتضی علیزاده که پیش از این با فیلم کوتاه «خوانا بنویسید» در جشنواره فیلم کوتاه دیده شده بود کارگردانی این اثر را به عنوان یک کارگردان فیلم اولی برعهده دارد اما به نظر می‌رسد نام مرتضی علیزاده در سایه نام کاظم دانشی نویسنده و کارگردان فیلم «علفزار» قرار گرفته است، دانشی که در فیلم «علفزار» به نقش یک بازپرس در حل سه پرونده می‌پرداخت به عنوان نویسنده «بی بدن» باز هم سراغ یک فیلمنامه مرتبط با موضوعات جنایی رفته و تقریباً فضای سینمایی «بی بدن» و جنس روایت این فیلم شبیه فضای فیلم قبلی کاظم دانشی است.

 

بی بدن

 

الناز شاکردوست، نوید پورفرج، گلاره عباسی، سروش صحت و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «بی‌بدن» هستند و ترانه این فیلم توسط محسن چاوشی خوانده شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «قصه درباره کشته شدن دختری است که خانواده‌اش به دنبال جنازه او هستند.»

بر اساس اخبار منتشر شده غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست دوست پسر خود، آرمان عبدالعالی کشته شد و جسد وی هرگز پیدا نشد، آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشت و روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو حکم در آخرین لحظات، این پرونده را پیچیده کرد؛ عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دار آویخته شد. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی ایران یاد می‌شود.

 

در پایان و به عنوان جمع بندی می‌توان گفت، اگر به فیلم سینمایی «علفزار» ساخته قبلی کاظم دانشی علاقه مند هستید و فیلم‌های جنایی و رازآلود سینمای ایران با موضوعات نظیر قصاص را دنبال می‌کنید «ببی‌بدن» می‌تواند گزینه مناسبی برای شما در بسته اکران نوروزی باشد. فیلم «بی‌بدن» در داستان کلی به پرونده «غزاله و آرمان» شبیه است ولی در جزئیات تفاوت‌های مشخصی با این پرونده دارد.

تاریخ انتشار :۱۳ فروردین ۱۴۰۳

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad