Ad


ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»: قصه دختری که جنازه ندارد

تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد.

در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی می‌پردازیم که پیش از این به معرفی فیلم‌های «نوروز»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب» و «پرویز خان» پرداختیم.

در ادامه و در قالب پنجمین گزارش، فیلم «بی بدن» را به مخاطبان و علاقه‌مندان سینما معرفی خواهیم کرد.

 

فیلم سینمایی «بی بدن» جنجال برانگیزترین و پرحاشیه ترین اثر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود، اثری که از اولین روز جشنواره با حضور الناز شاکردوست در یکی از سینماهای نمایش دهنده فیلم و انتقاد وی از رویکرد هیأت انتخاب و مدیران سازمان سینمایی خبرساز شده و پس از آن هر روز در قالب یک اتفاق از نشست خبری گرفته تا برنامه هفت بهروز افخمی حاشیه‌ای را رقم می‌زد که البته این حواشی و گلایه‌ها از تصمیم هیأت انتخاب جشنواره برای انتخاب نشدن فیلم در بخش سودای سیمرغ، در بهتر دیده شدن این فیلم نقش قابل توجهی داشت.

 

فیلم بی بدن

 

اما فارغ از حاشیه‌ها، مرتضی علیزاده در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود روی یک پرونده جنجالی قضائی که افکار عمومی جامعه با آن درگیر بودند، دست گذاشته است، پرونده جنجالی مشهور به پرونده «آرمان و غزاله» که البته کارگردان و نویسنده در نشست خبری، فیلم را ترکیبی از چندین پرونده قضائی معرفی کردند اما شباهت زیاد این اثر سینمایی با پرونده «آرمان و غزاله» منجر به واکنش مجازی خانواده غزاله شکور مبنی بر عدم رضایت آن‌ها برای اقتباس از این پرونده شد.

 

مرتضی علیزاده که پیش از این با فیلم کوتاه «خوانا بنویسید» در جشنواره فیلم کوتاه دیده شده بود کارگردانی این اثر را به عنوان یک کارگردان فیلم اولی برعهده دارد اما به نظر می‌رسد نام مرتضی علیزاده در سایه نام کاظم دانشی نویسنده و کارگردان فیلم «علفزار» قرار گرفته است، دانشی که در فیلم «علفزار» به نقش یک بازپرس در حل سه پرونده می‌پرداخت به عنوان نویسنده «بی بدن» باز هم سراغ یک فیلمنامه مرتبط با موضوعات جنایی رفته و تقریباً فضای سینمایی «بی بدن» و جنس روایت این فیلم شبیه فضای فیلم قبلی کاظم دانشی است.

 

بی بدن

 

الناز شاکردوست، نوید پورفرج، گلاره عباسی، سروش صحت و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «بی‌بدن» هستند و ترانه این فیلم توسط محسن چاوشی خوانده شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «قصه درباره کشته شدن دختری است که خانواده‌اش به دنبال جنازه او هستند.»

بر اساس اخبار منتشر شده غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست دوست پسر خود، آرمان عبدالعالی کشته شد و جسد وی هرگز پیدا نشد، آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشت و روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو حکم در آخرین لحظات، این پرونده را پیچیده کرد؛ عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دار آویخته شد. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی ایران یاد می‌شود.

 

در پایان و به عنوان جمع بندی می‌توان گفت، اگر به فیلم سینمایی «علفزار» ساخته قبلی کاظم دانشی علاقه مند هستید و فیلم‌های جنایی و رازآلود سینمای ایران با موضوعات نظیر قصاص را دنبال می‌کنید «ببی‌بدن» می‌تواند گزینه مناسبی برای شما در بسته اکران نوروزی باشد. فیلم «بی‌بدن» در داستان کلی به پرونده «غزاله و آرمان» شبیه است ولی در جزئیات تفاوت‌های مشخصی با این پرونده دارد.

تاریخ انتشار :۱۳ فروردین ۱۴۰۳

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیوریوسا

    تریبون هنر: سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدی‌هایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلم‌هایی که باوجود بودجه‌های کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند و برخی از آثار بزرگ سال نه‌تنها نتوانستند هزینه‌های خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گسترده‌ای را نیز به همراه داشتند. […]

  • یک هیأت انتخاب پربحث برای فیلم فجر با نگاهی به رکورداران ۴۳ دوره

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر در حالی با واکنش‌های مثبت و منفی همراه بوده که هنوز مشخص نیست چه فیلم‌هایی متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند و اگر اسامی این متقاضیان هم اعلام شود، شاید بتوان در آینده قضاوت منطقی‌تری درباره عملکرد هیأت انتخاب […]

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

Ad
Ad
Ad
Ad