Ad


روایت سعید دبیری از خلق «زمستون» تا کوچ افشین مقدم

تریبون هنر: سعید دبیری از آشنایی‌اش با افشین مقدم و تولید ترانه «زمستون» می‌گوید و معتقد است صدای او جنس خاصی داشت.

این ترانه‌سرا در گفت‌وگویی با ایسنا همزمان با چهل و چهارمین سالروز درگذشت افشین مقدم که قطعه ماندگار «زمستون» با صدای او به جامانده است درباره چگونگی آشنایی‌اش با این خواننده و تولید این قطعه گفت: شبی برای صرف شام به یک رستوران رفته بودم، آن‌جا مرد جوانی می‌خواند، وقتی شامم تمام شد و می‌خواستم صورت‌حساب بگیرم، به من گفتند که حساب شده، همان زمان افشین مقدم آمد سر میز من نشست و از دیدن من ابراز خوشحالی کرد. آشنایی ما از همان‌جا شروع شد. از آن به بعد هر وقت از افشین می‌خواستم، در جاهای مختلفی که برای زدن ساز می‌رفتم، او هم همراه من می‌آمد؛ یعنی هر کاری از او می‌خواستم انجام می‌داد.

او در ادامه اظهار کرد: بعد از مدتی به او گفتم «دوست داری از این حالت گمنام خواندن بیرون بیایی و اسم و رسمی بگیری؟» گفت: «از خدامه». آن زمان من با یکی از خواننده‌ها گروه موسیقی داشتم. «زمستون» را برایش نوشتم و او خواند و خدا را شکر توانست از آن استفاد کند. بعد از آن هم چند کار دیگر با هم انجام دادیم.

دبیری سپس به توانایی‌های افشین مقدم که موجب تولید ترانه «زمستون» شد اشاره و بیان کرد: صدای او جنس خاصی داشت، این را من از همان شب که در آن رستوران شام می‌خوردم متوجه شدم. قبل از نوشتن ترانه «زمستون» هم او را به فرشید رمزی معرفی کردم. اما در آن‌جا برای او نتیجه‌ای حاصل نشد، چون به دلیل وجود خواننده‌ای مشهورتر در آن گروه دیده نمی‌شد. در قطعه‌های سه صدایی حتی قسمت‌های خوب آهنگ را به کسی که مشهورتر بود می‌دادند. افشین خیلی آن‌جا فعالیت کرد و من هم خیلی سفارش او را کردم، اما دیده نشد. تا بعدا خودش «زمستون» را خواند و این کار دیده شد.

ترانه‌سرای قطعه «زمستون» افزود: افشین مقدم پسر خیلی خوبی بود و در بازار کار می‌کرد. اما متاسفانه آن‌طور که من از ناصر چشم‌آذر شنیدم شب قبل از تصادفش در جاده شمال، ساعت ۱۱، ۱۲ شب هراسان به استودیویی که ناصر آن زمان آن‌جا ضبط داشت می‌رود و از ناصر می‌خواهد زمانش را به او بدهد تا قبل از رفتن به شمال کاری را که ناتمام داشته بخواند و تمام کند. ناصر به او می‌گوید که چه عجله‌ای است، برو و بیا و بعدا بخوان، خواندن این طور نیست که با عجله بخوانی و بروی. اما او کاری را که می‌خواست انجام می‌دهد، بعد از آن هم از برادرش (ناصر آهنیان مقدم) خداحافظی می‌کند. او این سفر را با گروه ارکسترش می‌رود که یکی دو تا از بچه‌های آن گروه از دوستان من بودند. از بین آن‌ها یکی که فلوت می‌زد بعدا برایم تعریف کرد که افشین شبانه از آن‌ها خواسته به شمال بروند و در راه با ماشین دیگری تصادف می‌کند و فرمان در قفسه سینه‌اش فرو می‌رود، بعد از آن حدود نیم ساعت منتظر یک ماشین بودند که او را به بیمارستان برساند، اما هیچ ماشینی نگه نداشته، اما اگر او در همان مدت به بیمارستان می‌رسید، زنده می‌ماند.

سعید دبیری در ادامه قوی‌ترین کار مقدم را «زمستون» دانست و گفت: هر صدایی جنسی خاص و طرفدارانی دارد، چون صدا سلیقه‌ای است، اما ترانه سلیقه‌ای نیست. البته از نظر کسی که ساز و صدا را بشناسد ماجرا فرق دارد، به نظر من افشین خیلی سالم می‌خواند، کسانی که هم‌دوره افشین بودند، مثل او سالم نمی‌خواندند، او حتی زنده هم که می‌خواند، مثل در استودیو سالم می‌خواند. سالم خواندن خیلی سخت است و معمولا خواننده‌ها خارج از استودیو صدای‌شان فالش دارد، اما افشین این طور نبود. البته بعضی چیزها ذاتی و ارثی است و ژن موسیقی و آواز باید در تن باشد. من بین خواننده‌ها کسی را بد می‌دانم که ادای کس دیگری را دربیاورد، برخی‌ها سعی می‌کنند شبیه خواننده‌های مطرح بخوانند، من این را بد می‌دانم چون صدای خودشان نیست و این صداها را درمی‌آورند و صداسازی می‌کنند، درحالی که هر آدمی مثل اثر انگشت یک صدا دارد.

حسین آهنیان مقدم، مشهور به افشین مقدم در ۸ مهر ۱۳۲۴ در تهران متولد شد. از او قطعه‌هایی چون «زمستون»، «مسافر»، «به من نخند» و … به جا مانده است. افشین مقدم در یکم مردادماه سال ۱۳۵۵ از دنیا رفت.

تاریخ انتشار :۱ مرداد ۱۳۹۹

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • تریبون هنر: ابراهیم حاتمی کیا در پی درگذشت اکبر عالمی نوشت:”سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد.” این کارگردان سینمای ایران درباره اکبر عالمی نوشت: “یا حق اُستاد اکبر عالمی بزرگمرد همیشه اُستاد. سال ۵۹ جوانی بودم ۱۹ ساله ، عاشق فیلمبرداری. برای اولین بار در کلاس های […]

  • مسعود کیمیایی مهناز افشار محمدرضا فروتن بابک صحرایی

    نریبون هنر: بابک صحرایی در یادداشتی در حمایت از محمدرضا فروتن برای شایعه تغییر جنسیت این هنرمند نوشت: کرونا در برابر بیماری های روحی روانیِ جاری در جامعه ما، هیچ حرفی برای گفتن ندارد اظهار نظر کردن درباره مسایل شخصی دیگران، لذت بردن از ناسزا گفتن، نفی حرمت هرکسی که […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره انیو موریکونه
    از بد اقبالی ماست که جوانی مان، مقارن با کهنسالی اسطوره هاست

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره انیو موریکونه نوشت: امروز انیو موریکونه در ۹۱ سالگی درگذشت. خوب عمر کرد اما هنوز مرگ برایش زود بود. انسان هایی همانند او حتی در کهنسالی هم که بمیرند دل آدم می گیرد نام انیو موریکونه یکی از نمادهای موسیقی فیلم است. او با جادوی […]

  • بابک صحرایی پرویز پرستویی سیروس الوند
    یادداشت بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی
    ناصر ملک مطیعی می گفت فکر نمی کردم یه روزی حاج کاظم زیر بغل فرمون رو بگیره

    تریبون هنر: بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی نوشت: تولد پرویز پرستویی بهونه خوبی برای مرور هنرمندیه که توی جریان هنر و فرهنگ جامعه در حدود سی سال گذشته تاثیرهای مهمی داشته پرویز پرستویی در دهه هفتاد با فیلم هایی مثل آژانس شیشه ای، لیلی با من است، آدم برفی، […]

  • یادداشت جواد طوسی برای فرمان آرا و حکایت دریا
    زمانه آقا، زمانه!

    تریبون هنر _ جواد طوسی: پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم […]

Ad
Ad
Ad
Ad