Ad

در انتقاد از مجری شدن بازیگرها

داریوش کاردان: حتی بازیگری هم بلد نبوده و ثابت کرده که اجرا هم بلد نیست

تریبون هنر: داریوش کاردان درباره سپردن اجرای برنامه های تلویزیونی به بازیگران، می گوید: «مشکلی که ما الان با آن دست به گریبان هستیم این است که بخاطر معروف بودن بازیگران، بدون اینکه توانایی سنجی شود، عده ای را می آورند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند و پشت این ماجرا هم شرکت هایی هستند که برای کسب درآمد اسپانسر می شوند و همین باعث می شود که فرد با اینکه توانایی ندارد به نوعی ادای اجرا را درمی آورد.»

داریوش کاردان از پیشکسوتان رادیو و تلویزیون در استودیو هشت رادیو نمایش حاضر شد و درباره مجری گریِ بازیگران نکاتی را مطرح کرد.

کاردان در این زمینه گفت: این مساله دو جنبه دارد؛ یکی اینکه آیا اجازه این کار را دارند و جنبه دیگر اینکه، آیا توانایی انجام این کار را دارند؟
وی افزود: این دو مورد خیلی با هم فرق دارند. در مورد اول که جواب واضح است؛ وقتی این کار انجام شده و اتفاق افتاده، پس یعنی اجازه مجری گری داده شده است. اما توانستن، مورد دیگری است، مثل این است که یک نفر مثلا منبت کار خوبی باشد در عین حال خطاط خوبی هم باشد؛ بنابراین کسی نمی تواند بگوید که چون یک نفر منبت کار است پس اجازه خطاطی ندارد، این یک ظلم است، واقعیت این است که یک نفر می تواند هم نقاش باشد، هم خطاط باشد هم صدای خوبی داشته باشد و هم چندین هنر دیگر داشته باشد و هیچ مانعی هم برایش وجود ندارد. اشکال در جایی است که فرد توانایی انجام کار را نداشته باشد و آن را به او تحمیل کنند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: مشکلی که ما الان با آن دست به گریبان هستیم این است که به خاطر معروف بودن بازیگران، بدون اینکه توانایی سنجی شود، عده ای را می آورند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند و پشت این ماجرا هم شرکت هایی هستند که برای کسب درآمد اسپانسر می شوند و همین باعث می شود که فرد با اینکه توانایی ندارد به نوعی ادای اجرا را درمی آورد. این در حالی است که اجرا لوازمی دارد، نوعی خاصی از توانایی را لازم دارد که بخش زیادی از آن خدادادی است مثل بازیگری، خوانندگی، موسیقی که یک موهبت الهی است.

کاردان در ادامه تأکید کرد: بهتر است که هرکسی کار خود را انجام دهد.
متاسفانه ما الان گرفتار چهره گرایی هستیم و اینکه یک نفر چون در عالم بازیگری موفق و مشهور بوده، می تواند مجری خوبی باشد، اما در عمل مجری بدی از آب درمی آید. حالت دیگری هم وجود دارد و آن اینکه یک نفر حتی بازیگری هم بلد نبوده و ثابت کرده که اجرا هم بلد نیست ولی همچنان حمایت می شود و این مورد باعث می شود تا کسانی که در زمینه اجرا توانمند هستند کنار بروند. متاسفانه این فقط در عالم اجرا نیست؛ در عالم بازیگری، اقتصاد و برخی دیگر از مشاغل هم همینطور است و بنابراین کسی سر جای خودش نیست.

او در آخر درباره طنزهای سالیان گذشته و مخصوصا شخصیت استاد خرناس گفت: علاقه مند به بازگشت این شخصیت هستم اما واقعیت این است که حرف هایی که در زمان گذشته گفته می شد الان دیگر تحمل شنیدن آن ها وجود ندارد، نه مسوولان و نه حتی بسیاری از مردم دیگر طاقت شنیدن آن گونه طنزها را ندارند ما در این چند سال فقط عادت کردیم به طنزهای بسیار سطحی بخندیم و در نتیجه طنزهای زمان گذشته خریداری ندارند. در آن زمان، شخصیت خرناس به گونه ای بود که خودش را به دیوانگی می زد و در واقع بهلول بود و تمام مشکلات کشور و مملکت و وزارتخانه و همه ادارات و ارگان ها را با زبان طنز عنوان می کرد اما الان کسی تحمل شنیدن اینجور صحبت ها را ندارد.

در انتهای گفت و گوی استودیو هشت با داریوش کاردان، حمیدرضا افتخاری مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش از او دعوت کرد تا با رادیو نمایش همکاری داشته باشد.

تاریخ انتشار :۱۰ مهر ۱۳۹۹

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • تریبون هنر: ابراهیم حاتمی کیا در پی درگذشت اکبر عالمی نوشت:”سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد.” این کارگردان سینمای ایران درباره اکبر عالمی نوشت: “یا حق اُستاد اکبر عالمی بزرگمرد همیشه اُستاد. سال ۵۹ جوانی بودم ۱۹ ساله ، عاشق فیلمبرداری. برای اولین بار در کلاس های […]

  • مسعود کیمیایی مهناز افشار محمدرضا فروتن بابک صحرایی

    نریبون هنر: بابک صحرایی در یادداشتی در حمایت از محمدرضا فروتن برای شایعه تغییر جنسیت این هنرمند نوشت: کرونا در برابر بیماری های روحی روانیِ جاری در جامعه ما، هیچ حرفی برای گفتن ندارد اظهار نظر کردن درباره مسایل شخصی دیگران، لذت بردن از ناسزا گفتن، نفی حرمت هرکسی که […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره انیو موریکونه
    از بد اقبالی ماست که جوانی مان، مقارن با کهنسالی اسطوره هاست

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره انیو موریکونه نوشت: امروز انیو موریکونه در ۹۱ سالگی درگذشت. خوب عمر کرد اما هنوز مرگ برایش زود بود. انسان هایی همانند او حتی در کهنسالی هم که بمیرند دل آدم می گیرد نام انیو موریکونه یکی از نمادهای موسیقی فیلم است. او با جادوی […]

  • بابک صحرایی پرویز پرستویی سیروس الوند
    یادداشت بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی
    ناصر ملک مطیعی می گفت فکر نمی کردم یه روزی حاج کاظم زیر بغل فرمون رو بگیره

    تریبون هنر: بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی نوشت: تولد پرویز پرستویی بهونه خوبی برای مرور هنرمندیه که توی جریان هنر و فرهنگ جامعه در حدود سی سال گذشته تاثیرهای مهمی داشته پرویز پرستویی در دهه هفتاد با فیلم هایی مثل آژانس شیشه ای، لیلی با من است، آدم برفی، […]

  • یادداشت جواد طوسی برای فرمان آرا و حکایت دریا
    زمانه آقا، زمانه!

    تریبون هنر _ جواد طوسی: پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم […]

Ad
Ad
Ad
Ad