Ad


کارگردان سوپرمن و طالع نحس درگذشت / خبرگزاری تریبون هنر

تریبون هنر: ریچارد دانر کارگران اولین قسمت از مجموعه فیلم «سوپرمن»، فیلم ترسناک «طالع نحس» و سری فیلم‌های «اسلحه مرگبار» درگذشت.

به گزارش تریبون هنر به نقل از ددلاین، «ریچارد دانر» کارگردان و تهیه‌کننده پرکار هالیوودی که ساخت آثاری برجسته در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی چون «سوپرمن» با بازی «کریستوفر ریو» و سری فیلم «اسلحه مرگبار» با نقش آفرینی «مل گیبسون» را در کارنامه داشت در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

 

«دانر» فعالیت خود را با کارگردان در تلویزیون و ساخت سریال هایی چون «خیابان ۶۶»، «منطقه گرگ و میش»، «تنفنگدار» و «غرب وحشی وحشی» آغاز کرد و پس از ساخت اولین فیلم‌های سینمایی اش با نام «نمک و فلفل» و پس از آن «لولا» با بازی «چالز برانسون» و «سوزان جورج»، تمام وقت به سینما پرداخت و در سال ۱۹۷۶ فیلم ترسناک و موفق «طالع نحس» را کارگردانی کرد.

 

او سپس در سال ۱۹۷۸، اولین فیلم از سری فیلم‌های ابرقهرمانی «سوپرمن» را با نقش آفرینی «کریستوفر ریو» در کنار «مارلون براندو» و «جین هکمن» ساخت که با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری در نهایت به فروشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و یک جایزه اسکار افتخاری برای جلوه‌های ویژه دریافت کرد.

 

گریگوری پک و ریچارد دانر

 

«دانر» در ساخت قسمت دوم «سوپرمن» با تهیه کننده به مشکل برخورد و در حالی که اغلب صحنه های فیلم را مقابل دوربین برده بود نام خود را از پروژه خارج کرد و «ریچارد لستر» جایگزین او شد اما نسخه ای از این فیلم با تدوین «ریچارد دانر» در سال ۲۰۰۶ اکران شد.

این کارگردان آمریکایی در ادامه فیلم‌های موفقی در ژانرهای متفاوت از «اسباب بازی» (۱۹۸۲) تا «لیدی هاک» (۱۹۸۵) و «گونیز» (۱۹۸۵) را به سینما آورد و از سال ۱۹۸۷ ساخت سری فیلم‌های «اسلحه مرگبار» را آغاز کرد که «مل گیبسون» را به عنوان بازیگر اصلی به یک سوپراستار تبدیل کرد. او طی ۱۱ سال ، چهار فیلم از این مجموعه فیلم را کارگردانی کرد که در مجموع به فروشی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت.

 

همکاری «ریچارد دانر» و «مل گیبسون» به عنوان کارگردان و بازیگر در دو فیلم «ماوریک» (۱۹۹۴) و «تئوری توطئه» (۱۹۹۷) ادامه یافت و آخرین فیلمش را نیز با عنوان «۱۶ بلوک» با بازی «بروس ویلس» در سال ۲۰۰۶ ساخت.

 

 

مل گیبسون ریچارد دانر دنی گلاورز

 

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

 

تاریخ انتشار :۱۵ تیر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad